César Lattes: an analysis of his approach in the 2018 PNLD Physics textbooks

Authors

  • Julio Cesar Cardoso Vicente Paraná Federal Institute of Education, Science and Technology
  • Marcos Fernando Soares Alves Paraná Federal Institute of Education, Science and Technology https://orcid.org/0000-0003-2070-0373

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.025006

Keywords:

Physics education, basic education, high school, Brazilian Physics

Abstract

When we approach topics related to Physics, it is natural to think of the names of important scientists such as Isaac Newton, Albert Einstein, Stephen Hawking, among other physicists. However, little is said about Brazilian physicists, such as César Lattes, and about national science. Thus, considering this scientist's contributions to the development of particle physics and his involvement in the creation of important scientific institutions in Brazil, this work, of a qualitative nature, analyzes whether he is mentioned, and how he is cited, in the Physics textbooks distributed within the scope of the National Textbook Program (PNLD, acronym in Portuguese), 2018 edition. Of the works approved by the PNLD, we analyzed nine of them. The results show that there are few mentions of César Lattes, and when they occur, they are not very significant.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julio Cesar Cardoso Vicente, Paraná Federal Institute of Education, Science and Technology

Graduação em Física pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Paraná (IFPR).

Marcos Fernando Soares Alves, Paraná Federal Institute of Education, Science and Technology

PhD in Science and Mathematics Teaching from the State University of Maringá (UEM), master's degree in Physics from UEM, in the area of ??Condensed Matter Physics, specialist in Physics for the new High School from the State University of Londrina and a Degree in Physics from UEM.

References

ACERVO IFUSP. César Lattes: Biografia. São Paulo: Instituto de Física da USP, [20--]. Disponível em: http://acervo.if.usp.br/bio09. Acesso em: 17 fev. 2025.

ALVES, M. F. S. Atualização curricular e Ciência contemporânea: considerações sobre o ensino das partículas elementares na Educação Básica. 2008. Monografia (Licenciatura em Física) – Departamento de Física, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2008.

ALVES, M. F. S; MAGALHÃES JÚNIOR, C. A. O. O professor como sujeito da reforma do Ensino Médio: uma análise a partir dos documentos oficiais. Revista Interfaces da Educação, Paranaíba, v. 9, n. 25, p. 304-324, ago. 2018. https://doi.org/10.26514/inter.v9i25.2396

ALVES, M. F. S.; MAGALHÃES JÚNIOR, C. A. O. A escolha do livro didático de Física e sua utilização em sala de aula. Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 26, p. 67-82, jan./abr. 2020. https://doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12n26p67-82

BONJORNO, J. R.; RAMOS, C. M.; PRADO, E. P.; CASEMIRO, R. Física. 3. ed. São Paulo: FTD, 2016.

BRASIL. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Guia de Livros Didáticos PNLD 2018: Física. . Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/pnld-2018/index.html. Acesso em: 23 maio 2023.

COUTINHO, C. M. G. F. P. Metodologia de investigação em Ciência Sociais e Humanas: teoria e prática. 2. ed. Coimbra: Edições Almedina, 2015.

FIGUEIRÊDO, A. O. A Física brasileira na Educação Básica: discutindo as contribuições de César Lattes para a descoberta do méson ? a partir de uma abordagem histórica e conceitual. 2017. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Física) – Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2017.

GARCIA, T. M. F. B.; GARCIA, N. M. D.; PIVOVAR, L. E. O uso do livro didático de Física: estudo sobre a relação dos professores com as orientações metodológicas. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS – ENPEC, 6., 2007, Florianópolis. Anais eletrônicos [...]. Belo Horizonte: ABRAPEC, 2007. p. 1-12. Disponível em: https://abrapec.com/atas_enpec/vienpec/CR2/p1099.pdf. Acesso em: 20 jan. 2025.

GASPAR, A. Compreendendo a Física. 3. ed. São Paulo: Ática, 2016.

HAMBURGER, A. I. César Lattes, físico brasileiro. Revista USP, São Paulo, n. 66, p. 132-138, jun./ago. 2005. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i66p132-138

LAGANÁ, C. Estudo de raios cósmicos utilizando uma câmara de nuvens de baixo custo. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 33, n. 3, p. 3302(1-5), set. 2011. https://doi.org/10.1590/S1806-11172011000300002

LATTES, C. César Lattes: descobrindo a estrutura do Universo. Entrevistado por Jesus de Paula Assis. 1. ed. São Paulo: Editora Unesp, 2001.

MARQUES, A. Reminiscências de César Lattes. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 27, n. 3, p. 467-482, set. 2005. https://doi.org/10.1590/S1806-11172005000300025

MARQUES, A. César Lattes: 1924-2005. Ciência e Sociedade, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 10-17, jan. 2013. Disponível em: http://152.84.50.45/index.php/CS/article/view/48/38. Acesso em: 20 jan. 2025.

MARTINS, H. H. T. S. Metodologia qualitativa de pesquisa. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 2, p. 289-300, maio/ago. 2004. https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000200007

POGIBIN, A.; PIETROLOCA, M.; ANDRADE, R.; ROMERO, T. R. Física em contextos. 3. ed. São Paulo: Editora Brasil, 2016.

SANTOS, E.; SCHMIEDECKE, W. G.; FORATO, T. C. M. A história da ciência nacional e seu potencial didático para a escola básica. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS – ENPEC, 9., 2013, Águas de Lindóia-SP. Atas [...]. Águas de Lindóia-SP: UFG, 2013. p. 1-8. Disponível em: https://abrapec.com/atas_enpec/ixenpec/atas/resumos/R0707-1.pdf. Acesso em: 20 jan. 2025.

SGNAULIN, I. M. Seleção e uso do livro didático de Ciências por professores, iniciantes e experientes, da Rede Municipal de Ensino de Campo Grande, Mato Grosso do Sul. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande, 2012.

SILVA, R. M.; ALVES, M. F. S. Análise de Conteúdo da Física Moderna e Contemporânea presente nos Livros Didáticos do PNLD 2012-2014 e 2014-2017. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 5., 2016, Cascavel-PR. Anais eletrônicos [...]. Cascavel: Unioeste, 2016. p. 304-324. Disponível em: https://midas.unioeste.br/sgev/eventos/vsne/anais. Acesso em: 13 fev. 2025.

UNICAMP. Exposição "Cesar Lattes, cientista brasileiro". Campinas: Unicamp, [20--]. Disponível em: https://centenariocesarlattes.siarq.unicamp.br/#. Acesso em: 17 fev. 2025.

VÁLIO, A. B. M.; FUKUI, A.; NANI, A. P. Ser protagonista – Física. 3. ed. São Paulo: Edições SM, 2016.

VIDEIRA, A. A. P. A Física no Brasil de 1934 a 1966: dos alicerces da pesquisa à congregação da comunidade em uma sociedade. In: GALVÃO, R. (org.). Sociedade Brasileira de Física: 50 anos. São Paulo: SBF, 2016. p. 8-15.

VIEIRA, C. L. César Lattes: arrastado pela História. 3. ed. Rio de Janeiro: CBPF, 2017. v. 1. p. 75.

YAMAMOTO, K.; FUKE, L. F. Física para o Ensino Médio. São Paulo: Saraiva, 2016.

ZANETTE, T. P. Ensino de Física de Partículas por meio da vida e obra do físico brasileiro César Lattes. 2021. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Universidade Federal de Santa Catarina, Araranguá, 2021.

Published

2025-03-06

How to Cite

Vicente, J. C. C., & Alves, M. F. S. (2025). César Lattes: an analysis of his approach in the 2018 PNLD Physics textbooks. Vitruvian Cogitationes, 6, e025006. https://doi.org/10.4025/rvc.025006

Issue

Section

Artigos