Distorted views of science: an analysis of the Big Bang theory in high school textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.025010

Keywords:

Big Bang Theory, Textbooks, Didactic Transposition

Abstract

In the current context, the teaching of Modern Physics and the Nature of Science emerges as an alternative for a more critical science education aligned with global demands. This article aimed to analyze the textualization of the Big Bang theory in high school Physics textbooks, highlighting distorted views of the Nature of Science, based on the concepts of depersonalization, decontextualization, and desynchronization from the theory of Didactic Transposition. Bardin’s Content Analysis is used as the methodology to investigate the textbooks approved by the National Textbook and Teaching Material Program in the 2018 and 2021 editions. The results indicate that the approach to the Big Bang theory presents both evident and underlying distortions related to the transposition processes. It is argued that continuous epistemological vigilance is essential to improve the quality and treatment of Modern and Contemporary Physics content in Basic Education.

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Author Biographies

Lincon Phyerry Maciel Batista, Complexo Integrado de Educação Básica, Profissional e Tecnológica de Eunápolis

Licenciado em Física pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) e Mestre em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM/UESC). Atua como Professor de Física no Complexo Integrado de Educação Básica, Tecnológica e Profissional de Eunápolis (CIEBTEC).

Maxwell Roger da Purificação Siqueira, Universidade Estadual de Santa Cruz

Graduado em Física pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2000), mestrado em ensino de Ciências, com ênfase em ensino de Física pela Universidade de São Paulo (2006) e doutorado em Educação (ensino de Física e Matemática) pela Faculdade de Educação da USP (2012). Atualmente é professor Pleno da Universidade Estadual de Santa Cruz, atuando na graduação e na pós-graduação.

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Published

2025-09-29

How to Cite

Batista, L. P. M., & Siqueira, M. R. da P. (2025). Distorted views of science: an analysis of the Big Bang theory in high school textbooks. Vitruvian Cogitationes, 6, e025010. https://doi.org/10.4025/rvc.025010

Issue

Section

Artigos