<b>The journalist’s identity in the social media: discursive practices and subjectification</b> - doi: 10.4025/actascilangcult.v33i2.13295
Resumo
Current essay analyzes the materialization of media discursive practices which give identity to the journalist as a subject. The discursive event of such production is investigated within the context of the voting held at the Brazilian Federal Court of Justice on the 17th June 2009 which ruled on the non-obligatory of a journalist university diploma to warrant the profession. Since it is an event beyond the casual range, it enhances the rise and transformation of knowledge in society and in new forms of power. Enunciation sequences in six articles published by the magazines Veja and IstoÉ and by the newspapers Folha de S. Paulo on-line and O Estado de São Paulo are analyzed. Foregrounded on the French Discourse Analysis (DA), especially on Michel Foucault’s theoretical presuppositions, the journalists’ identity is built on notions of the freedom of speech and of the press. Further, in the enunciations, the ‘ability myth’, as an innate and/or acquired factor received through experience in the exercise of the profession, also produces effects on identity.Downloads
Metrics
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.