<b>The retextualization of the genre Notebook of Reality in the Pedagogy of Alternation

  • Cicero da Silva Fundação Universidade Federal do Tocantins
  • Karylleila dos Santos Andrade Fundação Universidade Federal do Tocantins
  • Flavio Moreira Fundação Universidade Federal do Espírito Santo (in memoriam)
Keywords: discursive genres, teaching, (re)writing.

Abstract

This work has the purpose to discuss constitutive aspects of the genre Notebook of Reality (NR) and its process of retextualization. The approach of the investigated object is from a perspective of interpretative analysis, since it is a qualitative research based on studies of discourse genres (BAKHTIN, 2006), with emphasis on retextualization (DELL’ISOLA, 2007; MARCUSCHI, 2007). It is an exploratory and descriptive research, with documental data collection. The sample consists of texts of 01 (one) copy of the Notebook of Reality (NR), a didactic-pedagogic tool of the educational units that adopt the Pedagogy of Alternation (PA). The texts were produced by 01 (one) student of the 9th grade of a school named Escola Família Agrícola (EFA), situated in a city of Tocantins. The research takes into account the theoretical and methodological conceptions of the PA context, as well as the discursive approach of the genre Notebook of Reality (NR) focusing on the activity of retextualization. On the retextualizations we focused on the transformation of written genres, the transposition of the contents of a text to another, as well as the genre change. Thus, we seek to identify and characterize the texts of NR produced from the retextualization process as well as the required pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cicero da Silva, Fundação Universidade Federal do Tocantins
Possui graduação em Letras Licenciatura Plena em Português, Inglês e respectivas Literaturas pela Fundação Universidade do Tocantins – UNITINS (2001), especialização Lato Sensu em Leitura e Produção Escrita (2007), mestrado (2011) e doutorando em Letras: Ensino de Língua e Literatura pela Universidade Federal do Tocantins – UFT. Atualmente, é docente do Curso de Licenciatura em Educação do Campo: Artes e Música da Universidade Federal do Tocantins – UFT. Suas publicações, artigos e capítulos de livros versam sobre ensino/escrita de gêneros discursivos, material didático, Educação do Campo e Pedagogia da Alternância.
Karylleila dos Santos Andrade, Fundação Universidade Federal do Tocantins
Graduação em Letras pela Universidade do Tocantins (1993), mestrado (2000) e doutorado (2006) em Linguística pela Universidade de São Paulo. Atualmente é professora adjunta do curso de Teatro e do Programa de Pós-Graduação em Letras, Mestrado e Doutorado em Ensino de Língua e Literatura, da Universidade Federal do Tocantins. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase no ensino do Léxico e em Onomástica/Toponímia.
Flavio Moreira, Fundação Universidade Federal do Espírito Santo (in memoriam)

Possui graduação em Pedagogia (1991), Mestrado (2000) e Doutorado (2009) em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo. Foi Professor da Universidade Federal do Espírito Santo e atuava na área de Educação do Campo, Didádica, Currículo, e Estágio. Tinha experiência nas áreas de gestão pedagógica, educação do campo (Pedagogia da Alternância).

Published
2015-10-01
How to Cite
Silva, C. da, Andrade, K. dos S., & Moreira, F. (2015). <b&gt;The retextualization of the genre Notebook of Reality in the Pedagogy of Alternation. Acta Scientiarum. Language and Culture, 37(4), 359-369. https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v37i4.25050
Section
Linguistics

 

0.1
2019CiteScore
 
 
45th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.1
2019CiteScore
 
 
45th percentile
Powered by  Scopus