Discursive tradition for what? Contributions to a linguistic-discursive approach to writing acquisition

  • Lúcia Regiane Lopes-Damasio Universidade Estadual Paulista
Keywords: Heterogeneity of writing; text; discourse; language instability.

Abstract

The objective of this paper is to provide a contribution by proposing an approach to the stable-unstable relationship of language from a linguistic-discursive perspective of writing acquisition. The theoretical approach is built upon the association of foundations for reflecting on the way of functioning of language, text and discourse. It departs from the conception of constitutively heterogeneous writing (Corrêa, 1997, 2004, 2013), in order to propose a critical dialog with the assumptions that define the concept of discursive tradition (DT) (see Kabatek, 2004a, 2004b, 2005, 2006, 2008, 2012 and Koch, 2008), in Historical Linguistics, specifically from three central aspects of the definition of Coserian language theory: the understandings of historical and social language and the understanding of language as an activity. As a result of this discussion, the final considerations propose that the concept of DT be understood as belonging to the scope of the notion of concrete statement (verbal and real/virtual communication unit), characterized by the trait of repeatability, that is, of what is fixed – stable – and incomplete – unstable – in language. In other words, it is about bringing otherness in its strong sense (Corrêa, 2013) into the scope of writing acquisition through the adopted concept of writing, and, with it, the constitutive exteriority of the writing process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aschenberg, H. (2002). Historische Textsortenlinguistik. Beobachtungen und Gedanken. In M. Drescher (Ed.), Textsorten in romanischen Sprachvergleich. (pp. 153-170). Stauffenburg Verlag.

Bakhtin, M. (1992). Estética da criação verbal (M. E. G. P. Pereira, Trad. Original publicado em 1979). Martins Fontes.

Biber, D. (1988). Variation across speech and writing. Cambridge University Press.

Corrêa, M. L. G. (1997). O modo heterogêneo de constituição da escrita [Tese de doutorado, Universidade Estadual de Campinas]. https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.1997.113475

Corrêa, M. L. G. (2004). O modo heterogêneo de constituição da escrita. Martins Fontes.

Corrêa, M. L. G. (2006a). Relações intergenéricas na análise indiciária de textos escritos. Trabalhos em Linguística Aplicada, 45(2), 205-224. https://doi.org/10.1590/S0103-18132006000200004

Corrêa, M. L. G. (2006b). Heterogeneidade da escrita: A novidade da adequação e a experiência do acontecimento. Filologia e Linguística Portuguesa, 8, 269-286. https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v0i8p269-286

Corrêa, M. L. G. (2007). Pressupostos teóricos para o ensino da escrita: Entre a adequação e o acontecimento. Filologia e Linguística Portuguesa, 9, 201-211. https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v0i9p201-211

Corrêa, M. L. G. (2013). Bases teóricas para o ensino da escrita.Linguagem em (Dis)curso, 13, 481-513. https://doi.org/10.1590/S1518-76322013000300003

Coseriu, E. (1979). Sincronia, diacronia e história: O problema da mudança linguística. Presença.

Coseriu, E. (1981). Creatividad y técnica lingüística: Los tres niveles del lenguaje. In Lecciones de linguística general. (pp. 269-286). Gredos.

Coseriu, E. (1982). O homem e sua linguagem. Presença.

Kabatek, J. (2004a). Sobre a historicidade dos textos (J. da S. Simões, Trad.). Linha d’Água, 17, 157–170. https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v0i17p157-170

Kabatek, J. (2004b). Tradiciones discursivas jurídicas y elaboración lingüística en la España medieval. Cahiers de Linguistique Hispanique Médiévale, 27, 249–261.

Kabatek, J. (2005). Tradiciones discursivas y cambio lingüístico. Lexis, 29(2), 151–177. https://doi.org/10.18800/lexis.200502.001

Kabatek, J. (2006). Tradições discursivas e mudança linguística. In T. Lobo, Z. Carneiro, J. Soledade, A. Almeida & S. Ribeiro (Orgs.), Para a história do português brasileiro (pp. 505–527). Universidade Federal da Bahia.

Kabatek, J. (2008). Introducción. In J. Kabatek (Ed.), Sintaxis histórica del español y cambio lingüístico (pp. 7-16). Iberoamericana.

Kabatek, J. (2012). Tradição discursiva e gênero. In T. Lobo, Z. Carneiro, J. Soledade, A. Almeida & S. Ribeiro (Orgs.), Rosae: Linguística histórica, história das línguas e outras histórias (pp. 579–588). Editora da Universidade Federal da Bahia.

Koch, P. (2008). Tradiciones discursivas y cambio lingüístico: El ejemplo del tratamiento vuestra merced en español. In J. Kabatek (Ed.), Sintaxis histórica del español y cambio lingüístico (pp. 53-87). Iberoamericana.

Koch, P., & Oesterreicher, W. (1985). Sprache der Nähe − Sprache der Distanz: Mündlichkeit und Schriftlichkeit im Spannungsfeld von Sprachtheorie und Sprachgeschichte. Romanistisches Jahrbuch, 36, 15-43.

Lemos, C. T. G. (1998). Sobre a aquisição da escrita: Algumas questões. In R. Rojo (Org.), Alfabetização e letramento (pp. 7-18). Mercado de Letras.

Longhin, S. R. (2014). Tradições discursivas: conceito, história e aquisição. Cortez.

Longhin-Thomazi, S. R. (2011a). Aquisição de tradições discursivas: Marcas de uma escrita heterogeneamente constituída. Alfa: Revista de Linguística, 55(1), 225–248.

Longhin-Thomazi, S. R. (2011b). Junção e(m) aquisição: Aspectos morfossintáticos e cognitivos. Gragoatá, 16(30), 221–238. https://doi.org/10.22409/gragoata.v16i30.32932

Lopes-Damasio, L. R. (2011). Diacronia dos processos constitutivos do texto relativos a assim: Um novo enfoque da gramaticalização (Coleção PROPG Digital). Universidade Estadual Paulista. http://hdl.handle.net/11449/109183

Lopes-Damasio, L. R. (2014). Junção em contexto de aquisição de escrita: Uma abordagem das tradições discursivas. Estudos Linguísticos, 43(3), 1371-1386.

Lopes-Damasio, L. R. (2016). Para uma abordagem linguístico-discursiva da justaposição oracional. Alfa: Revista de Linguística, 60(2), 287–317. https://doi.org/10.1590/1981-5794-1608-3

Lopes-Damasio, L. R. (2017). Uma abordagem da circulação do sujeito pelo universo da escrita via mecanismos de junção. Estudos Linguísticos, 46(3), 1041–1057. https://doi.org/10.21165/el.v46i3.1757

Lopes-Damasio, L. R. (2019). O movimento linguístico-discursivo na aquisição da escrita. Filologia e Linguística Portuguesa, 21(2), 147–170. https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v21i2p147-170

Lopes-Damasio, L. R. (2022). Para argumentar, basta começar: Mecanismos de junção e tradição discursiva em aquisição. Cadernos de Estudos Linguísticos, 64, e022005. https://doi.org/10.20396/cel.v64i00.8665885

Lopes-Damasio, L. R., & Pedro, C. da C. (2024). A materialidade linguística pelo viés da opacidade. Revista da ABRALIN, 23(2), 797–821. https://doi.org/10.25189/rabralin.v23i2.2240

Lopes-Damasio, L. R., & Santana, M. D. (2024). For a discursive-linguistic approach to junction. Revista do GEL, 21(1), 170–196. https://doi.org/10.21165/gel.v21i1.3699

Marcuschi, L. A. (2001). Da fala para a escrita: Atividades de retextualização (2ª ed.). Cortez.

Marcuschi, L. A. (2008). Produção textual, análise de gêneros e compreensão. Parábola Editorial.

Mattos, M. A. B. (2006). Linguagem movente e sacramento. In M. L. G. Corrêa & F. Boch (Orgs.), Ensino de língua: Representação e letramento (pp. 19–36). Mercado de Letras.

Oliveira, G. C. de. (2024). O papel das tradições discursivas orais na aquisição da escrita em contexto do P.E.J.A. [Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual Paulista].

Pêcheux, M. (1990). O discurso: Estrutura ou acontecimento. Pontes.

Pêcheux, M. (1997). Semântica e discurso: Uma crítica à afirmação do óbvio (3ª ed.). Editora da Universidade Estadual de Campinas.

Schlieben-Lange, B. (1993). Teoria e método (Trad. Fernando Tarallo et al.). In História do falar e história da linguística (pp. 17–33). Editora da Universidade Estadual de Campinas.

Silva, B. de P. (2024). O sentido de tempo na tradição discursiva narrativa: Uma abordagem linguístico-discursiva [Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual Paulista].

Street, B. (1984). Literacy in theory and praticte. Cambridge University Press.

Tannen, D. (1982). The myth of orality and literacy. In W. Frawley. (Org.), Linguistics and literacy. (pp. 34-50). Plenum Press.

Vygotsky, L. S. (1988). A formação social da mente: O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores (2ª ed.). Martins Fontes.

Published
2025-12-03
How to Cite
Lopes-Damasio, L. R. (2025). Discursive tradition for what? Contributions to a linguistic-discursive approach to writing acquisition. Acta Scientiarum. Language and Culture, 47(2), e76747. https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v47i2.76747
Section
Dossiê Linguística - "Instabilidades da linguagem"

 

0.1
2019CiteScore
 
 
45th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.1
2019CiteScore
 
 
45th percentile
Powered by  Scopus