Discursive tradition for what? Contributions to a linguistic-discursive approach to writing acquisition
Abstract
The objective of this paper is to provide a contribution by proposing an approach to the stable-unstable relationship of language from a linguistic-discursive perspective of writing acquisition. The theoretical approach is built upon the association of foundations for reflecting on the way of functioning of language, text and discourse. It departs from the conception of constitutively heterogeneous writing (Corrêa, 1997, 2004, 2013), in order to propose a critical dialog with the assumptions that define the concept of discursive tradition (DT) (see Kabatek, 2004a, 2004b, 2005, 2006, 2008, 2012 and Koch, 2008), in Historical Linguistics, specifically from three central aspects of the definition of Coserian language theory: the understandings of historical and social language and the understanding of language as an activity. As a result of this discussion, the final considerations propose that the concept of DT be understood as belonging to the scope of the notion of concrete statement (verbal and real/virtual communication unit), characterized by the trait of repeatability, that is, of what is fixed – stable – and incomplete – unstable – in language. In other words, it is about bringing otherness in its strong sense (Corrêa, 2013) into the scope of writing acquisition through the adopted concept of writing, and, with it, the constitutive exteriority of the writing process.
Downloads
References
Aschenberg, H. (2002). Historische Textsortenlinguistik. Beobachtungen und Gedanken. In M. Drescher (Ed.), Textsorten in romanischen Sprachvergleich. (pp. 153-170). Stauffenburg Verlag.
Bakhtin, M. (1992). Estética da criação verbal (M. E. G. P. Pereira, Trad. Original publicado em 1979). Martins Fontes.
Biber, D. (1988). Variation across speech and writing. Cambridge University Press.
Corrêa, M. L. G. (1997). O modo heterogêneo de constituição da escrita [Tese de doutorado, Universidade Estadual de Campinas]. https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.1997.113475
Corrêa, M. L. G. (2004). O modo heterogêneo de constituição da escrita. Martins Fontes.
Corrêa, M. L. G. (2006a). Relações intergenéricas na análise indiciária de textos escritos. Trabalhos em Linguística Aplicada, 45(2), 205-224. https://doi.org/10.1590/S0103-18132006000200004
Corrêa, M. L. G. (2006b). Heterogeneidade da escrita: A novidade da adequação e a experiência do acontecimento. Filologia e Linguística Portuguesa, 8, 269-286. https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v0i8p269-286
Corrêa, M. L. G. (2007). Pressupostos teóricos para o ensino da escrita: Entre a adequação e o acontecimento. Filologia e Linguística Portuguesa, 9, 201-211. https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v0i9p201-211
Corrêa, M. L. G. (2013). Bases teóricas para o ensino da escrita.Linguagem em (Dis)curso, 13, 481-513. https://doi.org/10.1590/S1518-76322013000300003
Coseriu, E. (1979). Sincronia, diacronia e história: O problema da mudança linguística. Presença.
Coseriu, E. (1981). Creatividad y técnica lingüística: Los tres niveles del lenguaje. In Lecciones de linguística general. (pp. 269-286). Gredos.
Coseriu, E. (1982). O homem e sua linguagem. Presença.
Kabatek, J. (2004a). Sobre a historicidade dos textos (J. da S. Simões, Trad.). Linha d’Água, 17, 157–170. https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v0i17p157-170
Kabatek, J. (2004b). Tradiciones discursivas jurídicas y elaboración lingüística en la España medieval. Cahiers de Linguistique Hispanique Médiévale, 27, 249–261.
Kabatek, J. (2005). Tradiciones discursivas y cambio lingüístico. Lexis, 29(2), 151–177. https://doi.org/10.18800/lexis.200502.001
Kabatek, J. (2006). Tradições discursivas e mudança linguística. In T. Lobo, Z. Carneiro, J. Soledade, A. Almeida & S. Ribeiro (Orgs.), Para a história do português brasileiro (pp. 505–527). Universidade Federal da Bahia.
Kabatek, J. (2008). Introducción. In J. Kabatek (Ed.), Sintaxis histórica del español y cambio lingüístico (pp. 7-16). Iberoamericana.
Kabatek, J. (2012). Tradição discursiva e gênero. In T. Lobo, Z. Carneiro, J. Soledade, A. Almeida & S. Ribeiro (Orgs.), Rosae: Linguística histórica, história das línguas e outras histórias (pp. 579–588). Editora da Universidade Federal da Bahia.
Koch, P. (2008). Tradiciones discursivas y cambio lingüístico: El ejemplo del tratamiento vuestra merced en español. In J. Kabatek (Ed.), Sintaxis histórica del español y cambio lingüístico (pp. 53-87). Iberoamericana.
Koch, P., & Oesterreicher, W. (1985). Sprache der Nähe − Sprache der Distanz: Mündlichkeit und Schriftlichkeit im Spannungsfeld von Sprachtheorie und Sprachgeschichte. Romanistisches Jahrbuch, 36, 15-43.
Lemos, C. T. G. (1998). Sobre a aquisição da escrita: Algumas questões. In R. Rojo (Org.), Alfabetização e letramento (pp. 7-18). Mercado de Letras.
Longhin, S. R. (2014). Tradições discursivas: conceito, história e aquisição. Cortez.
Longhin-Thomazi, S. R. (2011a). Aquisição de tradições discursivas: Marcas de uma escrita heterogeneamente constituída. Alfa: Revista de Linguística, 55(1), 225–248.
Longhin-Thomazi, S. R. (2011b). Junção e(m) aquisição: Aspectos morfossintáticos e cognitivos. Gragoatá, 16(30), 221–238. https://doi.org/10.22409/gragoata.v16i30.32932
Lopes-Damasio, L. R. (2011). Diacronia dos processos constitutivos do texto relativos a assim: Um novo enfoque da gramaticalização (Coleção PROPG Digital). Universidade Estadual Paulista. http://hdl.handle.net/11449/109183
Lopes-Damasio, L. R. (2014). Junção em contexto de aquisição de escrita: Uma abordagem das tradições discursivas. Estudos Linguísticos, 43(3), 1371-1386.
Lopes-Damasio, L. R. (2016). Para uma abordagem linguístico-discursiva da justaposição oracional. Alfa: Revista de Linguística, 60(2), 287–317. https://doi.org/10.1590/1981-5794-1608-3
Lopes-Damasio, L. R. (2017). Uma abordagem da circulação do sujeito pelo universo da escrita via mecanismos de junção. Estudos Linguísticos, 46(3), 1041–1057. https://doi.org/10.21165/el.v46i3.1757
Lopes-Damasio, L. R. (2019). O movimento linguístico-discursivo na aquisição da escrita. Filologia e Linguística Portuguesa, 21(2), 147–170. https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v21i2p147-170
Lopes-Damasio, L. R. (2022). Para argumentar, basta começar: Mecanismos de junção e tradição discursiva em aquisição. Cadernos de Estudos Linguísticos, 64, e022005. https://doi.org/10.20396/cel.v64i00.8665885
Lopes-Damasio, L. R., & Pedro, C. da C. (2024). A materialidade linguística pelo viés da opacidade. Revista da ABRALIN, 23(2), 797–821. https://doi.org/10.25189/rabralin.v23i2.2240
Lopes-Damasio, L. R., & Santana, M. D. (2024). For a discursive-linguistic approach to junction. Revista do GEL, 21(1), 170–196. https://doi.org/10.21165/gel.v21i1.3699
Marcuschi, L. A. (2001). Da fala para a escrita: Atividades de retextualização (2ª ed.). Cortez.
Marcuschi, L. A. (2008). Produção textual, análise de gêneros e compreensão. Parábola Editorial.
Mattos, M. A. B. (2006). Linguagem movente e sacramento. In M. L. G. Corrêa & F. Boch (Orgs.), Ensino de língua: Representação e letramento (pp. 19–36). Mercado de Letras.
Oliveira, G. C. de. (2024). O papel das tradições discursivas orais na aquisição da escrita em contexto do P.E.J.A. [Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual Paulista].
Pêcheux, M. (1990). O discurso: Estrutura ou acontecimento. Pontes.
Pêcheux, M. (1997). Semântica e discurso: Uma crítica à afirmação do óbvio (3ª ed.). Editora da Universidade Estadual de Campinas.
Schlieben-Lange, B. (1993). Teoria e método (Trad. Fernando Tarallo et al.). In História do falar e história da linguística (pp. 17–33). Editora da Universidade Estadual de Campinas.
Silva, B. de P. (2024). O sentido de tempo na tradição discursiva narrativa: Uma abordagem linguístico-discursiva [Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual Paulista].
Street, B. (1984). Literacy in theory and praticte. Cambridge University Press.
Tannen, D. (1982). The myth of orality and literacy. In W. Frawley. (Org.), Linguistics and literacy. (pp. 34-50). Plenum Press.
Vygotsky, L. S. (1988). A formação social da mente: O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores (2ª ed.). Martins Fontes.
Copyright (c) 2025 Lúcia Regiane Lopes-Damasio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal.
The copyrights belong exclusively to the authors. Published content is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) guidelines, which allows sharing (copy and distribution of the material in any medium or format) and adaptation (remix, transform, and build upon the material) for any purpose, even commercially, under the terms of attribution.
Read this link for further information on how to use CC BY 4.0 properly.







6.png)






