DIGITAL EDUCATIONAL PLATFORMS IN PARANÁ'S BASIC EDUCATION: POTENTIALITIES AND CHALLENGES

Keywords: Digital Educational Platforms, Basic Education, Bibliographic Survey

Abstract

The establishment of the National Common Curricular Base (BNCC) in 2017 underscored the significance of technology in education. In 2019, the Paraná State Department of Education (SEED-PR) introduced the Digital School Portal in schools, an online platform designed to support the teaching and learning process. It provides free digital resources and tools for students, teachers, and administrators. This article aims to explore the potential and challenges that public schools encounter when utilizing the Digital School Portal. A comprehensive review of publications pertaining to the use of technological resources in public schools was conducted. This yielded valuable insights for enhancing the utilization of educational software and platforms in the educational milieu. The assessment highlighted potentials, such as fostering more interactive and participatory teaching through platform integration. However, it also brought to light certain challenges. These include the need for adequate technological infrastructure, the necessity for teacher training, availability of suitable digital content, and the sustained motivation of students, among other considerations. These reflections must be taken into account for the provision of quality education to all students. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ARAUJO, R.; DAMIANI M. F..Vygotsky e as teorias da aprendizagem. UNIrevista, v.1, n.2, 2006. Disponível em: https://guaiaca.ufpel.edu.br/bitstream/prefix/5857/1/Vygotsky_e_as_teorias_ da_aprendizagem.pdf. Acesso em 30 jun. 2023.
BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática/orgs. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 18 jun. 2023.
CERIGATTO, P. M.; MACHADO, G. V. Tecnologias digitais na prática pedagógica. Porto Alegre: SAGAH, 2018. E-book. ISBN 9788595028128. Disponível em: https://integra da.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788595028128/. Acesso em: 18 jul. 2023.
CRESWELL, J. W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.
DUNAGAN, J. et al. The Magic of Kidstech. Palo Alto, Califórnia: Institute Horizons Program, 2011. Disponível em: https://www.iftf.org/uploads/media/SR-1454B_Kids Tech_Report_sm.pdf. Acesso em: 21 jun. 2023.
FARBIARZ, A. et. al. Jogos     e     práticas     lúdicas     como     estratégias educacionais nas humanidades digitais. Liincem Revista, Rio de Janeiro, v.15, n.1, p. 177-191, maio 2019. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/4609/4144. Acesso em 16 jun. 2023. 
FERREIRA, G. A. O uso da tecnologia em sala de aula. In: CONGRESSO NACIONAL DE PESQUISA E ENSINO EM CIÊNCIAS, 2015, Campina Grande. Anais de Evento. Disponível em:< https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/73082>. Acesso em 20 jun. 2023
FLICK, U. Introdução à metodologia de pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2012. E-book. ISBN 9788565848138. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/ 9788565848138/. Acesso em: 25 jul. 2023.
FREITAS M. F.; SILVA J. A.; LEITE M. C. Currículo sem Fronteiras, 2018, Universidade Federal do Rio Grande – UFG, Diretrizes Invisíveis e Regras Distributivas Nas Políticas Curriculares Da Nova BNCC Disponível em: < https://researchgate.net/profile/Fabricio-Freitas-7/publication/333114624_ .pdf. Acesso em 18 jul. 2023.
GÓMEZ, Á. P. Educação na era digital. Porto Alegre: Penso, 2015.
KENSKI, V. M. Cultura digital. Campinas: Papirus, 2018.
LÉVY, P. Cibercultura. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 1999.
MORAN, J. M. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. Campinas, SP: Papirus. 2000.
PLATAFORMA DIGITAL Portal Escola Digital. Disponível em: https://www.escoladigital.gov.br/. Acesso em 18 jul. 2023.
REZENDE, C. M. C.; BISPO, E. L. Comparison between the use of pseudocode and visual programming in programming teaching: An evaluation from Scratch tool. Journal XIII Latin American Conference on Learning Technologies. p. 1-5, jun. 2018. Disponível em: http://cleilaclo2018.mackenzie.br/docs/LACLO/FULL/184239.pdf. Acesso em 16 jun. 2023.
SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. D. P. B. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013. E-book. ISBN 9788565848367. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788565848367/. Acesso em: 25 jul. 2023.
SECRETARIA DA EDUCAÇÃO DO ESTADO DO PARANÁ SEED – PR. Disponível em: https://www. professor.escoladigital.pr.gov.br/plataformas_educacionais. Acesso em 18 jun. 2023.
SILVA, I. C. S; PRATES, T. S.; RIBEIRO, L. F. S. As novas Tecnologias e aprendizagem: desafios enfrentados pelo professor na sala de aula. Revista Em Debate (UFSC), v.16, p. 107-123, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/emdebate/article/view/1980-3532.2016n15p107/33788. Acesso em 22 jun. 2023.
SOARES C. Metodologias ativas: uma nova experiência de aprendizagem. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2020.
SOUSA, M. J. A; ROSSI, S. M. C. A utilização de TICs na educação: uso de aplicativos educacionais na produção de um ambiente virtual de ensino e aprendizagem uma abordagem bibliográfica. Revista FOCO, v16, n6-129, 2023. Disponível em: https://ojs.focopublicacoes.com.br/foco/article/view/2360. Acesso em 22 jul. 2023.
TAJRA, S. F. Informática na educação: novas ferramentas para o professor na atualidade. 7. ed. São Paulo: Érica, 2007.
TAJRA, S. F. Informática na educação: o uso de tecnologias digitais na aplicação das metodologias ativas. 10. ed. São Paulo: Saraiva, 2018.
WENGLINSKI, H. Using technology wisely: The keys to success in schools. New York: Teachers College Press. 2005. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=_bUSSrl_1RgC&pg=PA72&hl=pt-BR&source=gbs_toc_r&cad=3#v=onepage&q&f=false. Acesso em 22 jun. 2023.
Published
2023-12-04
How to Cite
1.
Melania Motter Yabushita A, Basso CG, Rosa V, da Silva Marcolino A. DIGITAL EDUCATIONAL PLATFORMS IN PARANÁ’S BASIC EDUCATION: POTENTIALITIES AND CHALLENGES . arqmudi [Internet]. 2023Dec.4 [cited 2025Sep.26];27(ESPECIAL3):57-9. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/70548