ADHD – KNOWLEDGE AND PEDAGOGICAL PRACTICES

Keywords: Hyperactivity, Development, Learning

Abstract

This work aims to present a reflection on the importance of school and the role of teachers when faced with students who have Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). Aiming at cognitive and social development, educators need to be attentive to children's behavior, so observation and teaching attitudes are essential for the development of students with ADHD. In view of the above, the method used to develop this work was bibliographical research, allowing a more in-depth knowledge of the topic. The importance of educational work is highlighted, verifying the benefits that these resources can bring to children's lives when they are in front of teachers with adequate knowledge on the subject. In this way, students with ADHD, when receiving targeted work based on appropriate methodologies, have a greater possibility of acquiring knowledge, improving their self-esteem and, respectively, their academic performance. Therefore, for a better development of children with ADHD, teacher training is essential, making it possible to identify and direct school work, helping to prepare the student not only for the school day, but for their entire life. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ASSIS, A. L. A. Influência da Psicanálise na Educação: uma prática psicopedagógica. Curitiba: Ibpex, 2007.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DO DÉFICIT DE ATENÇÃO. Rio de Janeiro, 1999. Disponível em: https://tdah.org.br/.Acesso em: 07 jul. 2023.
BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
BRASIL. Secretaria Geral da Presidência. Lei N° 14.254, de 30 de novembro de 2021. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2021/lei/L14254.htm. Acesso em: 10 jul. 2023.
DESIDERIO, R. C. S.; MIYAZAKI, M. C. de O. S. Transtorno de Déficit de Atenção / Hiperatividade (TDAH): orientações para a família. Psicologia Escolar e Educação (Impr.), Campinas, v. 11, n. 1, p. 165-176, Jun. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/G4mGnPctSwHkLZgMn8hZs7b/#. Acesso em: 01 jun. 2023.
FERNÁNDEZ, A. A inteligência aprisionada. Porto alegre: Arimed, 1991.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GÓMES, A. M. S.; TERÁN, N. E. Dificuldades de Aprendizagem: detecção e estratégias de ensino. São Paulo: Grupo Cultural, 2009.
LEAL, D.; NOGUEIRA, M. O. G. Dificuldades de Aprendizagem. Curitiba: Ibpex, 2011.
MACEDO, L. Coleção Psicologia e Educação: ensaios construtivistas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002.
MATTOS, P. No mundo da Lua: Perguntas e respostas sobre transtorno do déficit de atenção com hiperatividade em crianças, adolescentes e adultos. São Paulo: Lemos Editorial, 2005.
MENDONÇA, P. V. C. F. Treinamento de criatividade com professores: efeitos na criatividade e no rendimento escolar de alunos com e sem transtorno de déficit de atenção e hiperatividade. 2012. Tese (Doutorado). Universidade de Brasília, Instituto de Psicologia, 2012, Brasília, 2012. p. 184. DOI UNB. Disponível em: http://repositorio.unb.br/handle/10482/10239. Acesso em: 29 ago. 2023.
MINISTÉRIO DA SAÚDE. Protocolo Clínico e Diretrizes Terapêuticas para o Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade (TDAH). Brasília: 2022/maio. 195 p. Disponível em https://www.gov.br/conitec/pt-br/midias/relatorios/2022/20220804_Relatorio_733_PCDT_TDAH.pdf. Acesso em 10 jul. 2023.
REIS, M. G. F. CAMARGO, D.M.P. Práticas escolares e desempenho acadêmico de alunos com TDAH. Psicologia Escolar e Educação (Impr.), Campinas, v. 12, n. 1, p. 89-100, jun. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/f73cqj9kfj8NRhwTL5HKLHj/?lang=pt. Acesso em: 01 jun. 2023.
ROHDE L. A., MATTOS, P. & col. Princípios e práticas em TDAH. Porto Alegre: Artmed, 2003.
SAUVÉ, C. Aprendendo a dominar a hiperatividade e o déficit de atenção. São Paulo: Paulus, 2009.
SILVA, A. M. Educação Especial e Inclusão Escolar. Curitiba: Ibepex, 2010.
TOPCZEWSKI, A. Aprendizado e suas desabilidades: Como lidar? São Paulo: Casa do psicólogo, 2011.
Published
2023-12-04
How to Cite
1.
Raquel Ferraz Martins E, Parisoto MF, do Nascimento WJ. ADHD – KNOWLEDGE AND PEDAGOGICAL PRACTICES . arqmudi [Internet]. 2023Dec.4 [cited 2025Sep.6];27(ESPECIAL3):153-64. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/70556