RELATING INFOGRAPHICS TO MEANINGFUL LEARNING: A PEDAGOGICAL PROPOSAL

Keywords: Active Methodologies, Problem-Based Learning, Teaching Physics

Abstract

From bibliographical research, this work aims has as objective substantiate the use of infographics for meaningful learning, in addition to presenting a resulting pedagogical proposal. Is important to investigate if the use of infographics is relevant and enables a meaningful learning, because the students are already accustomed to their productions, and it is up to the teacher to articulate them with the learning theory. The theoretical foundation of this work is supported by Ausubel, Bacich, Moran, Camargo and Daros, so that our choices are intrinsic to the works of these authors: Ausubel with regard to significant learning; Bacich and Moran in relation to active methodologies; in addition to Camargo and Daros from the perspective of an innovative classroom. The results obtained suggest that the use of infographics can present signs of meaningful learning from their construction, with the mix of active problem-based learning methodology, being relevant and valid according to the theoretical foundation. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: Uma perspectiva cognitiva. 1. Ed. Lisboa: Paralelo, 2003.
BACICH, L. MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. 1 ed. Porto Alegre: Penso, 2018.
BUZAN, T. Dominando a técnica dos mapas mentais: guia completo de aprendizado e o uso da mais poderosa ferramenta de desenvolvimento da mente humana. 1 ed. São Paulo: Cultrix, 2019.
CAMARGO, F; DAROS, THUINIE. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. 1 ed. Porto Alegre: Penso, 2018.
DALE, E. Audio-Visual Methods in Teaching. New York: Dryden Press, 1969.
Infográfico. Disponível em: < https://www.significados.com.br/infografico/>. Acesso em: 17 jul. 2023.
MOREIRA, L. V. C; MENEGAT, J. Métodos e técnicas de pesquisas científicas. São Paulo: Editora Dialética, 2021.
NOVAK, J. D; CAÑAS, A. J. A teoria subjacente aos mapas conceituais e como elaborá-los e usá-los. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v.5, n.1, p. 9-29, jan.-jun. 2010. DOI: 10.5212/PraxEduc.v.5i1.009029.
PARISOTO, M. F; MOREIRA, M. A; MORO, J. T; KILIAN, A. S. Utilização de mapas conceituais para buscar indícios de Aprendizagem Significativa na Física aplicada à Medicina. REEC. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 15, p. 347-362, 2016. Disponível em: . Acesso em: 17 jul. 2023.
PARISOTO, M. F; SANTOS, T. C; ALMEIDA, W. D. Troca Sistematizada de Saberes: Formação Inicial e Continuada de Professores de Ciências. 1 ed. Palotina: UFPR, 2022.
SOUZA, J. A. C. Infográfico: modos de ver e ler ciência na mídia. Backhtiana, São Paulo, 11(2): 190-206, maio/ago. 2016. DOI: 10.1590/2176-457323502.
VIGNOCHI, C; BENETTI, C. S; MACHADO, C. L. B; MANFROI, W. C. Considerações sobre aprendizagem baseada em problemas na educação em saúde. Revista HCPA. Porto Alegre. Vol. 29, n. 1 (2009), p. 45-50. Disponível em: . Acesso em: 17 jul. 2023.
WETZEL, M. An update on problem based learning at Harvard Medical School. Annals of Community-Oriented Education, v.7, 1994. Disponível em: < https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED385212.pdf> . Acesso em: 17 jul. 2023.
Published
2023-12-04
How to Cite
1.
Ferreira da Silva L, Parisoto MF, do Nascimento WJ. RELATING INFOGRAPHICS TO MEANINGFUL LEARNING: A PEDAGOGICAL PROPOSAL . arqmudi [Internet]. 2023Dec.4 [cited 2025Nov.6];27(ESPECIAL3):165-77. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/70557