INTERDISCIPLINARY USE OF NATURAL ACID-BASE INDICATOR IN INVESTIGATIVE SCIENCE CLASSES
Abstract
The disciplines of Science, Chemistry, and Biology present a massive theoretical framework, often laden with complex and abstract terms. In addition, purely expository classes can demotivate student learning. In this sense, aiming to facilitate learning and make classes more creative and dynamic, this article proposes an interdisciplinary investigative approach for elementary and high school students. It addresses topics related to acids and bases and energy metabolism (lactic fermentation of bacteria) using natural indicators. The methodology employs an investigative approach with simple and low-cost materials, such as red cabbage and beetroot natural indicators, as well as everyday household products like bleach, soap, detergent, toothpaste, vinegar, diluted caustic soda, lemon juice, kefir, fermented milk, among others. As a result of this work, teachers can engage students in experimental activities, discussing the results in correlation with the theoretical aspects covered in the classroom. Thus, the investigative approach aims to promote more effective teaching and learning, making classes more engaging and motivating, while allowing students to view science through the lens of experimentation, a task of great relevance in the current educational context.
Downloads
References
ALFFONSO, C. M. Práticas inovadoras no ensino de Ciências e Biologia: diversidade na adversidade. Revista Formação e Prática Docente, v. 2, p. 69-85, 2019. Disponível em: http://www.revista.unifeso.edu.br/index.php/revistaformacaoepraticaunifeso/article/view/695/659 Acesso em: 19 nov. 2023.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2021. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 19 nov. 2023.
CARVALHO, A. M. P. de. Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. l.], v. 18, n. 3, p. 765–794, 2018. DOI: 10.28976/1984-2686rbpec2018183765. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4852. Acesso em: 30 nov. 2023.
CHEMEUROPE. (2023). Cellular respiration. Disponível em: https://www.chemeurope.com/en/encyclopedia/Cellular_respiration.html Acesso em: 26 nov. 2023.
LIMA, A. D. O que torna uma aula desinteressante: o que dizem as pesquisas? Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, sp, 2021. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/aula-desinteressante Acesso em: 19 nov. 2023.
KRASILCHIK, M. Prática de Ensino de Biologia, 4ª ed, EDUSP, 2019, 200p.
PERES, E. G.; OLIVEIRA, E. V. de; GONÇALVES, T. M.; YAMAGUCHI, K. K. de L. Natural Products and teaching in Science: Amazon Tuber as alternative for Acid-Base indicator. Research, Society and Development, [S. l.], v. 11, n. 13, p. e178111335106, 2022. DOI: 10.33448/rsd-v11i13.35106. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/35106
SILVA, A. F.; FERREIRA, J. H.; VIEIRA, C. A. O ensino de Ciências no Ensino Fundamental e Médio: reflexões e perspectivas sobre a educação transformadora. Revista Exitus, v. 7, nº 2, p. 283-304, 2017. Disponível em: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/314
Acesso em: 19 nov. 2023.
XXX (2021a). Omitido para dar valor à avaliação as cegas.
XXX (2021b). Omitido para dar valor à avaliação as cegas.
XXX e XXX (2023). Omitido para dar valor à avaliação as cegas.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY ): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.

Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.







