PROFILE OF SECONDARY-LEVEL PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION IN SERGIPE BETWEEN 2014 AND 2023

Keywords: Human Development, Federal Institute of Sergipe, SDG 4

Abstract

Professional and Technological Education is an important tool for training the workforce for the Brazilian market. However, its impact on individuals' lives cannot be restricted to the economic aspect alone and needs to be an emancipatory tool for these same actors. The objective of this work is to analyze professional and technological education in the state of Sergipe based on the main indicators provided by official data collection information related to education in Brazil. The methodology included the collection and analysis of data from the School Census, the 2022 Demographic Census  and the Atlas Brasil platform, as well as the use of bibliographic research according to the principle of narrative literature review. The results demonstrated that, in Sergipe, there was a significant change in the participation of individuals who perceive themselves as female throughout the historical series and the maintenance of the difficulty of continuing professional education among the black and brown population. It was concluded that it is necessary and urgent that the institutions and units of professional and technological education in Sergipe need to review not only their teaching and learning process but also their access and retention policies for their target audience in order to reduce the observed social inequalities.

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Author Biographies

Rafael Rodrigo Ferreira de Lima, Universidade Federa de Sergipe

Graduado em Agronegócio, Administração e Engenharia de Produção pelo Centro de Ensino Superior de Maringá, com Mestrado Profissional em Ciências Ambientais (IFBaiano) e formação acadêmica Lato Sensu nas áreas de meio ambiente, gestão e educação. Atuou em projetos de pesquisa nas áreas de administração e ciências ambientais, com projetos vinculados à Unicesumar, à UFS e ao IFBaiano. Atuou em projetos de extensão em popularização de Ciência e Tecnologia, ciências ambientes, ciências sociais e de gestão, com projetos vinculados à UFS e ao IFBaiano.

Patrícia de Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano

Docente EBTT no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano, Campus Catu, atuando no Atendimento Educacional Especializado e no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT) e na Especialização em Educação Científica e Popularização das Ciências. Docente permanente do programa de Mestrado Profissional em Educação Inclusiva (PROFEI) pela UEM. Doutora e Mestre em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar e Especialista em Educação Especial pelo Centro Universitário Central Paulista - UNICEP. Possui Licenciatura em Pedagogia pela Faculdades São Luís de Jaboticabal -SP, e Curso Normal com Habilitação para o Magistério do Ensino Fundamental I (Anos Iniciais) e Educação Infantil. Atuou como professora de Ensino Fundamental e de Educação Infantil. Também atuou nos cursos de Especialização em Psicopedagogia e Neuropsicopedagogia do Centro Universitário Central Paulista - UNICEP e do Centro Universitário Hermínio Ometto - UNIARARAS. Tem experiência em Educação à Distância, tendo atuado como tutora presencial e virtual.Também tem experiência na área de Educação e Currículo, com ênfase em Educação Especial e em Formação de Professores. Atua em pesquisas sobre distúrbios e dificuldades de aprendizagem da escrita, transtornos funcionais e Atendimento Educacional Especializado. Tem interesse em estudos e pesquisas sobre a Educação de Jovens e Adultos com deficiência. Membro associado da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação.

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Published
2024-12-11
How to Cite
1.
Lima RRF de, Oliveira P de. PROFILE OF SECONDARY-LEVEL PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION IN SERGIPE BETWEEN 2014 AND 2023. arqmudi [Internet]. 2024Dec.11 [cited 2025Sep.6];28(3):1-20. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/73316
Section
Original Article in Teaching Methodologies in Basic and Higher Education