PROFILE OF SECONDARY-LEVEL PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION IN SERGIPE BETWEEN 2014 AND 2023
Abstract
Professional and Technological Education is an important tool for training the workforce for the Brazilian market. However, its impact on individuals' lives cannot be restricted to the economic aspect alone and needs to be an emancipatory tool for these same actors. The objective of this work is to analyze professional and technological education in the state of Sergipe based on the main indicators provided by official data collection information related to education in Brazil. The methodology included the collection and analysis of data from the School Census, the 2022 Demographic Census and the Atlas Brasil platform, as well as the use of bibliographic research according to the principle of narrative literature review. The results demonstrated that, in Sergipe, there was a significant change in the participation of individuals who perceive themselves as female throughout the historical series and the maintenance of the difficulty of continuing professional education among the black and brown population. It was concluded that it is necessary and urgent that the institutions and units of professional and technological education in Sergipe need to review not only their teaching and learning process but also their access and retention policies for their target audience in order to reduce the observed social inequalities.
Downloads
Metrics
References
CAMPOS, R. K. do N.; SANTANA, G. da C. Fatores e motivos da evasão escolar no Curso Técnico Subsequente de Manutenção e Suporte em Informática do IFS-Campus Itabaiana. In: XI Congresso Nacional de Educação, PUC-PR: Curitiba, 2013
CORRÊA FILHO, I. de; PAIXÃO, J. A. da; NOGUEIRA, M. de O. E. Origem, expansão e interiorização da Educação Profissional e Tecnológica no Brasil. Revista Diálogo Educacional, v. 22, n. 74, p. 996-1022, 2022.
INEIA, A.; ELLESOHN, R. M.; TURCHETTI, R. C. Sustentabilidade como praxe pedagógica para Educação Profissional e Tecnológica (EPT). Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 18, n. 7, p. 09–21, 2023.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Demográfico: Panorama Sergipe. Disponível em: https://censo2022.ibge.gov.br/panorama/. Acesso em: 15 mar. 2024.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo Escolar. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/inep-data/estatisticas-censo-escolar. Acesso em: 12 mar. 2024.
MACHADO, C. T.; FERREIRA, L. S. Políticas de gestão e financiamento da educação profissional e tecnológica no brasil: uma análise das matrículas no Censo Escolar/INEP e a sua relação com os programas Brasil Profissionalizado e Pronatec. Plurais-Revista Multidisciplinar, v. 4, n. 3, p. 93-113, 2019.
OLIVEIRA, T. F. de. Educação profissional e tecnológica e neoliberalismo no Brasil: retroceder, treinar e capacitar para a precarização. Revista Desenvolvimento e Civilização, v. 4, n. 1, p. 37–56, 2023.
PELISSARI, L. B. A reforma da educação profissional e tecnológica no Brasil: 2016 a 2021. Educação em Revista, v. 39, p. e37056, 2023.
SIQUELLI, S. A. História da educação profissional em Minas Gerais: instituição escolar que educa para o trabalho. Horizontes, v. 40, n. 1, p. e022064, 2022.
SOUZA, A. C. da C. S.; ALBUQUERQUE MELO, S. P. de A. Permanência e êxito estudantil no âmbito da educação profissional e tecnológica da rede federal. Revista Multidisciplinar de Educação e Meio Ambiente, v. 3, n. 2, p. 1–8, 2022.
SILVA, N. C e; ESPÍNOLA, A. C. P. de S; SILVA JÚNIOR, J. E. A educação profissional e tecnológica e o bullying: uma abordagem crítica. In: KOCHHANN, A. (Org.). Rumo ao futuro da Educação: tendências e desafios.Campina Grande: Licuri, 2024, p. 114-1284.
VIEIRA, W. B.; TELES, R. F. A contribuição das narrativas dos egressos da educação profissional e tecnológica para o desenvolvimento do ensino médio integrado no Instituto Federal de Brasília : memórias e novos desafios. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, v. 7, n. 1, p. 34-53, 2023
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY ): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.
