Neurosciences and education: teacher perceptions in a brazilian medicine course
Abstract
Introduction: educational research has seen the emergence of a new area of interest today: neuroeducation. Aiming to understand how the brain learns in a morphofunctional instance and apply it to education, this area has been gaining ground. Objective: to evaluate the perception of medical school teachers regarding neurosciences applied to education. Method: exploratory, qualitative research carried out virtually using the World Wide Web, after ethical review. Discussions about neuroeducation were held using the focus group technique (n = 22). To analyze the speeches, Content Analysis was used. Results: the participants' speech revealed five thematic categories: knowledge about neuroeducation, biological mechanisms of learning, relationship between emotion, memory and learning, meaningful learning, use of the senses in learning. Conclusion: the findings suggest that teachers possess knowledge about brain structure and functioning, however, they do not associate this knowledge in teaching practice.
Downloads
Metrics
References
Bardin L. Análise de conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2004.
Bassett D, Mattar, MG. A Network Neuroscience of Human Learning: Potential to Inform Quantitative Theories of Brain and Behavior. Tren in Cog Sci. 2017; 21 (4): 250-64.
Bauer MW, Gaskell G. Pesquisa Qualitativa com Texto Imagem e Som. Petrópolis: Vozes, 2002.
Bear M. Neurociências. 4. ed. Porto Alegre: Grupo A, 2017.
Carvalho FAH. Neurociências e educação: uma articulação necessária na formação docente. Trab, Educ e Saú. 2011; 8 (3): 537-50.
Cosensa RM, Guerra LB. Neurociência e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.
Costa C, Nóbile M, Crespi LRS. Compreensão do processo de aprendizagem: as contribuições da neuroeducação. Rev Ped. 2021; 23: 1-28.
Fontanella BJB, Ricas J, Turato ER. Amostragem por saturação em pesquisas qualitativas em saúde: contribuições teóricas. Cad de Saú Públi. 2008; 24 (1): 17-27.
Gama, D. T.; Ferracioli, M. C. Neurociência na educação especial: dos neuromitos às práticas pedagógicas baseadas em evidências. Rev Brasil de Psic e Educ. 2019; 21 (2): 285-96.
Gondim SMG. Grupos focais como técnica de investigação qualitativa: desafios metodológicos. Paid. 2002; 12 (24): 149-61.
Guyton AC, Hall JE. Tratado de fisiologia médica. 11. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2006.
Izquierdo IA. Memória. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2018.
Izquierdo IA, et al. Memória: tipos e mecanismos – achados recentes. Rev USP. 2013; 98: 9 -16.
Krebs C. Neurociências ilustrada. Porto Alegre: Grupo A, 2015.
Machado A, Haertel LM. Neuroanatomia funcional. 3. ed. São Paulo: Atheneu, 2014.
Martins JCL, Almeida INS. Contribuições da neurociência cognitiva para a educação no ensino superior. Human & Inov. 2019; 6 (9): 225-32.
Pivatto W. Aprendizagem significativa: revisão teórica e apresentação de um instrumento para aplicação em sala de aula. Itiner Reflect. 2013; 2 (15).
Poblete JG. Aporte de la neurociencia a los docentes de Medicina. Rev Cub de Educ Méd Sup. 2019; 33 (2): 01-16.
Seidler RD, Carson RG. Sensorimotor learning: neurocognitive mechanisms and individual differences. J of Neuroeng and Rehab. 2017; 14 (74): 2-7.
Severo RSL. Neurociências e educação. Human. 2021; 3 (3), 1-27.
Sousa AMOP, Alves RRN. A neurociência na formação dos educadores e sua contribuição no processo de aprendizagem. Rev de Psicoped. 2017; 34 (105): 320-31.
Souza AB, Salgado TDM. Memória, aprendizagem, emoções e inteligência. Rev Liberato. 2015; 16 (26): 101-20.
Tardif E, Doudin PA, Meylan N. Neuromyths among teachers and teacher students. M Brain, and Educ. 2015; 9 (1): 50-59.
Copyright (c) 2025 Arquivos do Mudi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY ): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.
