Animated film “Cell at Work!” as a facilitator for teaching biochemistry and immunology: an experience report

Keywords: Animação, Bioquímica, Imunologia

Abstract

Introdução: o uso de recursos audiovisuais tem-se mostrado uma ferramenta promissora para facilitar o aprendizado de Bioquímica e Imunologia. Objetivo: avaliar a explicação de episódios da série “Cells at Work!” como recurso pedagógico em turmas do ensino médio. Método: análise de dados qualitativos e quantitativos coletados de estudantes do ensino médio. Foram apresentados episódios selecionados da série, seguidos de discussões guiadas e aplicação de questionários no início e ao final do estudo. Resultados: no questionário inicial, houve maior familiaridade com temas como plaquetas e anticorpos, enquanto conceitos ligados à imunidade inata eram menos compreendidos. Após a exibição e discussão dos episódios da animação, os estudantes relataram melhor entendimento dos conteúdos abordados e maior engajamento nas aulas. Conclusão: a experiência evidenciou o potencial dos filmes de animação como ferramenta complementar no ensino, promovendo maior interesse, participação e compreensão dos conteúdos.

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Author Biography

Lohany Machado Almeida, Universidade Federal de Juiz de Fora, São Pedro Governador Valadares, MG, Brasil

Introduction: the use of audiovisual resources has proven to be a promising tool for facilitating the learning of Biochemistry and Immunology. Objective: to evaluate the explanation of episodes of the series “Cells at Work!” as a pedagogical resource in high school classes. Method: analysis of qualitative and quantitative data collected from high school students. Selected episodes of the series were shown, followed by guided discussions and questionnaires at the beginning and end of the study.  Results: in the initial questionnaire, there was greater familiarity with topics such as platelets and antibodies, while concepts related to innate immunity were less understood. After showing and discussing the episodes of the animation, students reported better understanding of the content covered and greater engagement in class. Conclusion: the experience highlighted the potential of animated films as a complementary tool in teaching, promoting greater interest, participation and understanding of the content.

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Published
2025-10-06
How to Cite
1.
Machado Almeida L, Soprani Silva M, Elias Cobalchini Saliba M, Ferreira Medina R, Souza de Oliveira Assis F, Silva M. Animated film “Cell at Work!” as a facilitator for teaching biochemistry and immunology: an experience report. arqmudi [Internet]. 2025Oct.6 [cited 2025Nov.7];29(4):e77233. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/77233
Section
Artigo original