O COMPROMETIMENTO ORGANIZACIONAL NA ÁREA COMERCIAL DE UMA EMPRESA APÓS UMA ACULTURAÇÃO

  • Jamille Barbosa Cavalcanti Pereira Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Pedro Victor Fuschillo Silva Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Hwang Yu Shin Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Bruno Santos Ricciardi Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Markus Keiner Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Mateus Coelho Muniz Universidade Presbiteriana Mackenzie
Keywords: Organizational Commitment, accultarion proccess, EBACO

Abstract

The main objective of this work was to analyze the organizational commitment of employees belonging to the commercial area of ​​an agribusiness company located in São Paulo that went through an acculturation process. Secondary objectives researched: identify the predominant organizational commitment; check if there was a difference in commitment between the respondents, considering the variables: sex, age, position and time of service; and check if there was a correlation between the types of commitment investigated and the variables: sex, age, position and time of service. For this, a descriptive research was carried out under the quantitative method with 85% of employees of research area (N = 51). The instrument used was the EBACO scale developed by MEDEIROS (2003) and validated by Siqueira (2011). Statistical procedures based on descriptive and inferential analyzes were performed. The results revealed that the predominant organizational commitment, after the process of acculturation, was based on performance based on the normative focus, in addition, it was possible to observe that among the demographic variables studied, the position and the time of service were the ones that had greater relevance, because they presented significant results both for the existence of differences of commitment among the researched individuals, as for the existence of correlation with the types of commitment studied.

 

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Author Biography

Jamille Barbosa Cavalcanti Pereira, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Possui graduação em Psicologia pela Universidade de Fortaleza (1989), mestrado em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2002) e doutorado em Administração de Empresas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2008). Atualmente é professora período integral da Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM), sendo coordenadora de extensão e de atividades complementares dos cursos de Administração, Economia e Contabilidade. Possui 10 anos de experiência profissional na área de Recursos Humanos. Desenvolve trabalhos de ensino voltados para a Gestão de Pessoas e Comportamento Organizacional (Graduação e Lato-Sensu). Desenvolve pesquisas com temas voltados para as linhas de Estudos Organizacionais, Comportamento Organizacional e Gestão de Pessoas. Já participou de projetos de pesquisa pela CNPQ e pela CAPES com foco na diversidade e inclusão de pessoas nas organizações empresariais e atualmente lidera um projeto de pesquisa (Mackpesquisa) com jovens estudantes do ensino médio de escolas públicas com o objetivo de propiciar o desenvolvimento de carreira destes indivíduos. Autora e co-autora de vários artigos publicados em revistas científicas de Administração de alto impacto, capítulos de livros e em revistas de negócios.

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Published
2020-09-01
How to Cite
Barbosa Cavalcanti Pereira, J., Victor Fuschillo Silva, P., Yu Shin, H., Santos Ricciardi, B., Keiner, M., & Coelho Muniz, M. (2020). O COMPROMETIMENTO ORGANIZACIONAL NA ÁREA COMERCIAL DE UMA EMPRESA APÓS UMA ACULTURAÇÃO. Caderno De Administração, 28(1), 105-124. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/CadAdm/article/view/52267
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