THE IMPACT OF FINANCIAL EDUCATION ON THE CONSUMPTION AND FINANCIAL PLANNING OF HIGH SCHOOL STUDENTS

Keywords: Financial literacy, Financial consumption, Financial planning

Abstract

Financial literacy has gained increased importance as it contributes to individual, family or business financial decisions that can impact on the planning that people outline as a goal. In addition, learning brings knowledge of financial concepts that can increase people’s performance for decision-making when preparing individual or family financial planning. This study aimed to identify whether financial literacy has an impact on the consumption and planning of high school students in Grande Florianópolis. The research has a descriptive characteristic and uses a questionnaire as a research tool for data collection in three schools in Grande Florianópolis. A total of 271 valid answers were obtained through the application of the questionnaire with answers about the profile, basic and advanced financial knowledge, relationship with expenses and consumption, investments, and financial planning. Data analysis was performed using descriptive statistics, the frequency was calculated to bring an overview of the respondents, the average, median and standard deviation for a better understanding of financial literacy and t test and ANOVA to understand the influence of socioeconomic variables. As a result, it was observed that students with financial literacy perform better than those who have had or never had, but the average scores are not high according to the scale used and there are opportunities for teaching financial literacy to be increasingly addressed in  teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriel Tiengo Pontes, Universidade Federal de Santa Catarina

Coordenador de Business Intelligence e Dados Financeiros

Ani Caroline Grigion Potrich, Professora adjunta da Universidade Federal de Santa Catarina - Departamento de Ciências da Administração.

Professora adjunta da Universidade Federal de Santa Catarina - Departamento de Ciências da Administração. Possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Santa Maria (2009) e no Programa Especial de Graduação de Formação de Professores para a Educação Profissional - PEG/UFSM (2013), pós-graduação em Administração de Empresas pela Fundação Getúlio Vargas (2012), mestrado (2014) e doutorado (2016) em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria. Coordena o NUFIPEC: Núcleo de Finanças Pessoais e Comportamentais da UFSC. Integra a Rede Nacional de Educação Financeira e o Programa Jornada da Educação Financeira nas Escolas da Fundação Sicredi. Coordena a regional de Santa Catarina na Olimpíada Brasileira de Educação Financeira (OBEF) e foi vencedora, em 2023, do prêmio de melhor educadora financeira, na categoria pesquisadora. Atua no ensino, pesquisa e extensão na área de Finanças Pessoais e Comportamentais, tendo como temas principais de atuação a educação e alfabetização financeira.

Otávio Kich Mata, Universidade Federal de Santa Catarina

Técnico em Eletromecânica e graduando em Relações Internacionais. Bolsista no Núcleo de Finanças Pessoais e Comportamentais da UFSC. Participou nos Projetos de Extensão: Educação financeira nas escolas: uma inclusão necessária; NUFIPEC em Ação; e Olimpíada Brasileira de Educação Financeira. Atuou, de 2021 à 2022, no Núcleo de Direitos Humanos e Grêmio Estudantil do Instituto Federal de Santa Catarina Campus São Miguel do Oeste. É coautor do livro "Diálogos impertinentes na pandemia: entre distopias e esperanças". Foi bolsista, em 2022, da Pró-Reitoria de Extensão e Relações Externas no projeto "Programando meu Primeiro Robô". Participou, em 2021, como voluntário no Projeto de Extensão "Diálogos impertinentes". Atuou, em 2022, no projeto de pesquisa "Sistema de Irrigação Automatizado por Gotejamento. Atuou, no período de 2020 ao primeiro semestre de 2022, no Projeto de Extensão " Voz e Movimento, arte e cultura no IFSC Câmpus SMO". Atuou, como monitor bolsista, no ano de 2021 em Matemática, e em 2022 Física. Também recebeu o prêmio de melhor redação do Concurso Cultural de Redação realizado pelo Sicred de 2018. Participa atualmente como bolsista PIBIC voluntário nos projetos de pequisa Narrativas de América Latina e Os sistemas de justiça no novo constitucionalismo latino-americano: Bolívia.

Luiza Botega Goularte, Graduanda em Relações Internacionais na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e Bolsista do CNPq – Brasil

Graduanda no curso de Relações Internacionais na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Foi bolsista de extensão no projeto: NUFIPEC em ação, no ano de 2023, bem como, atualmente, é bolsista de pesquisa no projeto: Decisão financeira e a racionalidade limitada: um estudo acerca da influência dos vieses cognitivos na alfabetização financeira.

Kássia Schneider Maranhão, Graduanda em Relações Internacionais na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e Bolsista do CNPq – Brasil

Graduanda em Relações Internacionais pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e atualmente atua como membro do Núcleo de Finanças Pessoais e Comportamentais (NUFIPEC), onde desenvolve atividades de pesquisa e colabora em projetos relacionados à área.

References

AGARWAL, S.; DRISCOLL, J.; GABAIX, X.; LAIBSON, D. The age of reason: financial decisions over the lifecycle with implications for regulation. Brookings Papers on Economic Activity Fall, p. 51–101, 2009. Disponível em: brookings.edu/wp-content/uploads/2016/07/2009b_bpea_agarwal-1.pdf. Acesso em: 2 abr. 2024.

ARAÚJO, F. A. L.; SOUZA, M. A. P. Educação Financeira para um Brasil Sustentável Evidências da necessidade de atuação do Banco Central do Brasil em educação financeira para o cumprimento de sua missão. Banco Central do Brasil: Trabalhos para Discussão, Brasília, n. 280, p. 1-52, jun. 2012. Disponível em: www.bcb.gov.br. Acesso em: 4 abr. 2024.

ATKINSON, A.; MESSY, F. Measuring financial literacy: results of the OECD / International Network on Financial Education (INFE) pilot study, 2012. Disponível em < Measuring Financial Literacy : Results of the OECD / International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study | OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions | OECD iLibrary (oecd-ilibrary.org) >. Acesso em: 02 abr. 2023.

BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR (BNCC). Brasília, DF: MEC, 2018b. Disponível em: basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 23 jun. 2023.
BAUMAN, Sigmund. Vida para o consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/download/44368/47989/52882. Acesso em: 29 mai. 2024.

BORTOLUZZI, D. A.; BOLIGON, J. A. R.; HOLLVEG, S. D. S.; MEDEIROS, F. S. B.. Aspectos do endividamento das famílias brasileiras no período de 2011-2014. 2015. Disponível em: uricer.edu.br/site/pdfs/perspectiva/146_513.pdf. Acesso em: 28 fev. 2024.
BRASIL. ENEF - Estratégia Nacional de Educação Financeira. Disponível em: bcb.gov.br/pre/pef/port/Estrategia_Nacional_Educacao_Financeira_ENEF.pdf. Acesso em: 31 maio 2023.

BROWN, M.; GRAF, R. Financial literacy and retirement planning in Switzerland. Numeracy, v. 6, n. 2, art. 6, 2013. Disponível em: (PDF) Financial Literacy and Retirement Planning in Switzerland (researchgate.net). Acesso em: 29 mai. 2024.

CABRAL, J. I. Sol da manhã: memória da Embrapa. Brasília: UNESCO, 2005. Disponível em: ainfo.cnptia.embrapa.br/digital/bitstream/item/136799/1/sol-da-manha.pdf. Acesso em: 29 mai. 2024.

CANCLINI, N. G. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. 1999. Disponível em: edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/613573/mod_resource/content/1/CANCLINI_1997_Consumidores_e_Cidadaos.pdf. Acesso em 29 mai. 2024.

CHEN, H.; VOLPE, R. P. An analysis of personal financial literacy among college students. Financial Services Review, v. 7, n. 2, p. 107-128, 1998. Disponível em: (PDF) An Analysis of Personal Financial Literacy Among College Students (researchgate.net). Acesso em: 29 mai. 2024.

FALAHATI, L.; PAIM, L. H. Experiencing financial problems among university students: an empirical study on the moderating effect of gender. Gender in Management: An International Journal, v. 27, n. 5, p. 315-330, 2012. Disponível em : Experiencing financial problems among university students: An empirical study on the moderating effect of gender | Request PDF (researchgate.net). Acesso em: 29 mai. 2024.

FRANKENBERG, Louis. Seu futuro financeiro. 12ª ed., Rio de Janeiro: Campus, 1999.
FOULKS, S.M.; GRACI, S. P. Guidelines for Personal Financial Planning. Business. v. 33, n.2; p. 32, 1989. Disponível em: Revista Principia - Divulgação Científica e Tecnológica do IFPB. Acesso em: 29 mai. 2024.

GALLERY, N.; GALLERY, G.; BROWN, K.; PALM, C. Financial literacy and pension investment decisions. Financial Accountability & Management. EUA, v. 27, n. 3, p. 286-307, 2011. Disponível em: Financial Literacy and Pension Investment Decisions | Request PDF (researchgate.net). Acesso em: 29 mai. 2024.

HUNG, A. A.; PARKER, A. M.; YOONG, J. Defining and measuring financial literacy, 2009. In: Social Science Research Network. Disponível em: < http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1498674>. Acesso em: 30 maio 2023.
KATONA, G. Psychological economics. Elsevier. 1975, New York. Disponível em: Defining and Measuring Financial Literacy by Angela Hung, Andrew M. Parker, Joanne Yoong :: SSRN. Acesso em: 29 mai. 2024.

KLAPPER, L.; LUSARDI, A.; PANOS, G. A. Financial literacy and its consequences: Evidence from Russia during the financial crisis. Journal of Banking & Finance, v. 37, p. 3904–3923, 2013. Disponível em: https://econpapers.repec.org/RePEc:eee:jbfina:v:37:y:2013:i:10:p:3904-3923. Acesso em: 29 mai. 2024.

LUCCI, C. R.; ZERRENNER, S. A.; VERRONE, M. A. G.; SANTOS, S. C. A Influência da Educação Financeira nas Decisões de Consumo e Investimento dos Indivíduos. 2011. In: Seminários em Administração, XIX, 2011, São Paulo. XII SEMEAD FEA-USP, 2011. Disponível em: sistema.semead.com.br/9semead/resultado_semead/trabalhospdf/266.pdf. Acesso em: 29 mai. 2024.

LUSARDI, A.; MITCHELL, O. S. Financial literacy and retirement planning in the United States. Journal of Pension Economics and Finance, Cambridge University Press, v. 10, n. 04, p. 509-525, 2011. Disponível em: nber.org/system/files/working_papers/w17108/w17108.pdf. Acesso em: 29 mai. 2024.

PONTES, Mateus. ABORDAGENS EPISTEMOLÓGICAS EM PUBLICAÇÕES SOBRE ALFABETIZAÇÃO FINANCEIRA. Caderno de Administração, v. 31, n. 1, 2023. Disponível em: . Acesso em: 4 jun. 2024.

MOTTOLA, G. R. In our best interest: Women, financial literacy, and credit card behavior. Numeracy, v. 6, n. 2, art. 4, 2013. Disponível em: digitalcommons.usf.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1134&context=numeracy. Acesso em: 29 mai. 2024.

MONTICONE, C. How Much Does Wealth Matter in the Acquisition of Financial Literacy? The Journal of Consumer Affairs. V. 44, n. 2, p. 403-422, 2010. Disponível em: How Much Does Wealth Matter in the Acquisition of Financial Literacy? - MONTICONE - 2010 - Journal of Consumer Affairs - Wiley Online Library. Acesso em: 29 mai. 2024.

NATIONAL FINANCIAL CAPABILITY STUDY (NFCS). Financial Capability in the United States - Report of Findings from the 2012 National Financial Capability Study. Financial Industry Regulatory Authority (FINRA) Investor Education Foundation, 2013. Disponível em: http://www.usfinancialcapability.org/downloads/NFCS_ 2012_Report_Natl_Findings.pdf . Acesso em: 20 jun. 2023.

OBSERVATÓRIO DO ENDIVIDAMENTO DOS CONSUMIDORES. Endividamento e sobreendividamento das famílias: Conceitos e estatísticas para sua avaliação. Centro de Estudos Sociais da Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra, Fev/2002. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/cepe/article/view/3328/2755. Acesso em: 29 mai. 2024.

ORGANIZATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT (OECD INFE, 2012). High-Level Principles on National Strategies for Financial Education, OECD Publishing. 2012. Disponível em: National Strategies for Financial Education - OECD. Acesso em: 29 mai. 2024.

______. (OECD, 2013b). Financial literacy and inclusion: Results of OECD/INFE survey across countries and by gender. OECD Publishing. Disponível em: http://www.oecd.org/daf/fin/financialeducation/TrustFund2013_OECD_INFE_Fin_Lit_and_Incl_SurveyResults_by_Country_and_Gender.pdf. Acesso em: 15 abr. 2023.

______. (OECD). OECD Recommendation on Financial Literacy. OECD Publishing, 2020. Disponível em: https://www.oecd.org/finance/OECD-Recommendation-on-Financial-Literacy.htm. Acesso em: 15 abr. 2023.

______. (OECD). Pisa 2018 Insights and Interpretations Andreas Schleicher. OECD Publishing, 2020. Disponível em: oecd.org/pisa/PISA 2018 Insights and Interpretations FINAL PDF.pdf. Acesso em: 23 jun. 2023.

ROBB, C. A.; BABIARZ, P.; WOODYARD, A. The demand for financial professionals’ advice: The role of financial knowledge, satisfaction, and confidence. Financial Services Review, v. 21, n. 4, 2012. Disponível em: https://www.ssc.wisc.edu/~carobb/wp-content/uploads/2016/08/FSR-2012.pdf. Acesso em: 29 mai. 2024.

ROOIJ, M. C. J. V.; LUSARDI, A.; ALESSIE, R. J. M. Financial literacy and retirement planning in the Netherlands. Journal of Economic Psychology, v. 32, n. 4, p. 593-608, 2011. Disponível em: users.ssc.wisc.edu/~carobb/wp-content/uploads/2016/08/FSR-2012.pdf. Acesso em: 29 mai. 2024.

SAITO, A. T. Uma contribuição ao desenvolvimento da educação em finanças pessoais no Brasil. 2007. Disponível em: Uma contribuição ao desenvolvimento da educação em finanças pessoais no Brasil (usp.br). Acesso em: 29 mai. 2024.

SCHERESBERG, C. B. Financial literacy and financial behavior among young adults: Evidence and implications. Numeracy, v. 6, n. 2, art. 5, 2013. Disponível em: "Financial Literacy and Financial Behavior among Young Adults" by Carlo de Bassa Scheresberg (usf.edu). Acesso em: 29 mai. 2024.

SHIM, S.; BARBER, B. L.; CARD, N. A.; XIAO, J. J.; SERIDO, J. Financial socialization of first-year college students: the roles of parents, work, and education. Journal of youth and adolescence. 2010. Disponível em: (PDF) Financial Socialization of First-Year College Students: The Roles of Parents, Work, and Education (researchgate.net). Acesso em: 29 mai. 2024.

SHIM, S.; SERIDO, J.; BOSCH, L.; TANG, C. Financial identity-processing styles among young adults: A longitudinal study of socialization factors and consequences for financial capabilities. The Journal of Consumer Affairs, v. 47, n. 1, p. 128-152, 2013. Disponível em: Financial Identity‐Processing Styles Among Young Adults: A Longitudinal Study of Socialization Factors and Consequences for Financial Capabilities - SHIM - 2013 - Journal of Consumer Affairs - Wiley Online Library. Acesso em: 29 mai. 2024.

SILVA, R. S. Aprimorando a gestão financeira pessoal: como a educação financeira beneficia o planejamento financeiro pessoal. Orientador: William Sbrama Perressim. 32 f. Artigo (Graduação em Administração) - Faculdade de Engenharia, Letras e Ciências Sociais do Seridó, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Currais Novos, RN, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/53752. Acesso em: 28 fev. 2024.
Published
2025-07-09
How to Cite
Tiengo Pontes, G., Caroline Grigion Potrich, A., Kich Mata, O., Botega Goularte, L., & Schneider Maranhão, K. (2025). THE IMPACT OF FINANCIAL EDUCATION ON THE CONSUMPTION AND FINANCIAL PLANNING OF HIGH SCHOOL STUDENTS. Caderno De Administração, 33(1), 97-126. https://doi.org/10.4025/cadadm.v33i1.73510
Section
Articles