THE DEVELOPMENT OF COGNITIVE SKILLS IN GRAPHIC AND WRITTEN RECORDS OF A SCIENCE CLUB
Abstract
The present study analyzes the levels of Cognitive Abilities in graphic and written records developed by students of a Science Club, during the Writing and Drawing stage of an experimental investigative activity. The research is characterized as qualitative, using Content Analysis for the interpretation of 30 productions. The space analyzed is considered a non-formal environment destined to the teaching, research and extension of didactic actions directed to Sciences and Mathematics. The applied experimental investigative activity was titled “Non-Pouring Water Problem” and explored the properties attached to the surface tension of the water. During the analyzes, we identified that the Cognitive Skills developed by the students in their records are directly related to the proposal sought by the use of the investigative experimentation, it was possible to verify levels ranging from Low to High Order of Cognition, defined as N2 and N5 of Cognitive Abilities.
Downloads
Metrics
References
Autor 2, 2016.
Autor 3, 2016.
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. 1. ed., 3. reimp. São Paulo: Edições 70.
Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora.
Cappelle, V., & Munford, D. (2018). Desenhando e escrevendo para aprender ciências nos anos iniciais do ensino fundamental. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 8, n. 2, p. 123-142, 2015. Disponível em: < https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/1982-5153.2015v8n2p123/29499 >. Último acesso em: 20 dez.
Carvalho, A. M. P., Vannucchi, A. I., Barros, M. A., Gonçalves, M. E. R., & Rey, R. C. Ciências no Ensino Fundamental: o conhecimento físico. (2009). São Paulo: Scipione.
Ferreira, A. B. H. Dicionário Aurélio Ilustrado. (2008).1. ed. Curitiba: Editora Positivo.
Gatti, B. A. Habilidades cognitivas e competências sociais. (1997). Série Azul, n. 6. Santiago: Laboratório Latinoamericano de Avaliação da Qualidade da Avaliação, UNESCO.
Gomes, A. S., & Clavico, E. (2005). Propriedades físico-químicas da água. Rio de Janeiro: Departamento de Biologia Marinha. Universidade Federal Fluminense.
Miri, B., David, B. C., & Zoller, U. (2007). Purposely Teaching for the Promotion of Higher-order Thinking Skills: A Case of Critical Thinking. Science Education, v. 2, n. 27, p. 353-369.
Oliveira, C. M. A., & Carvalho, A. M. P. (2018). Escrevendo em aulas de Ciências. Ciência & Educação, v. 11, n. 3, p. 347-366, 2005. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v11n3/01.pdf >. Último acesso em: 20 dez.
Sasseron, L. H., Carvalho, A. M. P. (2018). Escrita e Desenho: Análise de registros elaborados por alunos do Ensino Fundamental em aulas de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 10, n. 2, p. 1-19, 2010. Disponível em: < https://seer.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/2175/1575 >. Último acesso em: 22 dez.
Sternberg, R. J. (2010). Psicologia Cognitiva. 5. ed. São Paulo, SP: CENGAGE Learning.
Suart, R. C. (2008). Habilidades Cognitivas manifestadas por alunos do ensino médio de química em atividades experimentais investigativas. Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências - Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo.
Teixeira, J. F. (2000). Mente, cérebro & cognição. 4. ed. Petrópolis, RJ: Ed. Vozes.
Zoller, U. (2011). From Teaching-to-Know-to-Learning-to-Think for Sustainability: What Should it Take? And How to Do it? Academic Star Publishing Company, v. 1, n. 1, p. 34-40.
Zoller, U., & Pushkin, D. (2007). Matching Higher-Order Cognitive Skills (HOCS) promotion goals with problem-based laboratory practice in a freshman organic chemistry course. Chemistry Education Research and Practice, v. 8, n. 2, p. 153-171.
Zoller, U., Dori, Y., & Lubezky, A. (2002). Algorithmic and LOCS and HOCS (Chemistry) Exam Questions: Performance and Attitudes of College Students. International Journal of Science Education, v. 24, n. 2, p. 185-203, 2002.
Copyright (c) 2021 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).