THE DEVELOPMENT OF COGNITIVE SKILLS IN GRAPHIC AND WRITTEN RECORDS OF A SCIENCE CLUB

Keywords: Investigative Teaching; Cognition; Analysis of Records; Writing and Drawing

Abstract

The present study analyzes the levels of Cognitive Abilities in graphic and written records developed by students of a Science Club, during the Writing and Drawing stage of an experimental investigative activity. The research is characterized as qualitative, using Content Analysis for the interpretation of 30 productions. The space analyzed is considered a non-formal environment destined to the teaching, research and extension of didactic actions directed to Sciences and Mathematics. The applied experimental investigative activity was titled “Non-Pouring Water Problem” and explored the properties attached to the surface tension of the water. During the analyzes, we identified that the Cognitive Skills developed by the students in their records are directly related to the proposal sought by the use of the investigative experimentation, it was possible to verify levels ranging from Low to High Order of Cognition, defined as N2 and N5 of Cognitive Abilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Willa Nayana Corrêa Almeida, Universidade Federal do Pará

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Docente da Secretaria de Educação do Estado do Pará.

Antonia Ediele de Freitas Coelho, Universidade Federal do Pará

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Docente da Universidade Federal do Pará (Campus Castanhal).

João Manoel da Silva Malheiro, Universidade Federal do Pará

Pós-Doutor em Ciências da Educação (Universidade do Porto), e em Educação para a Ciência (Universidade Estadual Paulista - UNESP - Campus Bauru). Doutor em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista (UNESP- Campus Bauru). Docente Associado II da Universidade Federal do Pará.

References

Autor 1, 2017.
Autor 2, 2016.
Autor 3, 2016.
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. 1. ed., 3. reimp. São Paulo: Edições 70.
Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora.
Cappelle, V., & Munford, D. (2018). Desenhando e escrevendo para aprender ciências nos anos iniciais do ensino fundamental. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 8, n. 2, p. 123-142, 2015. Disponível em: < https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/1982-5153.2015v8n2p123/29499 >. Último acesso em: 20 dez.
Carvalho, A. M. P., Vannucchi, A. I., Barros, M. A., Gonçalves, M. E. R., & Rey, R. C. Ciências no Ensino Fundamental: o conhecimento físico. (2009). São Paulo: Scipione.
Ferreira, A. B. H. Dicionário Aurélio Ilustrado. (2008).1. ed. Curitiba: Editora Positivo.
Gatti, B. A. Habilidades cognitivas e competências sociais. (1997). Série Azul, n. 6. Santiago: Laboratório Latinoamericano de Avaliação da Qualidade da Avaliação, UNESCO.
Gomes, A. S., & Clavico, E. (2005). Propriedades físico-químicas da água. Rio de Janeiro: Departamento de Biologia Marinha. Universidade Federal Fluminense.
Miri, B., David, B. C., & Zoller, U. (2007). Purposely Teaching for the Promotion of Higher-order Thinking Skills: A Case of Critical Thinking. Science Education, v. 2, n. 27, p. 353-369.
Oliveira, C. M. A., & Carvalho, A. M. P. (2018). Escrevendo em aulas de Ciências. Ciência & Educação, v. 11, n. 3, p. 347-366, 2005. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v11n3/01.pdf >. Último acesso em: 20 dez.
Sasseron, L. H., Carvalho, A. M. P. (2018). Escrita e Desenho: Análise de registros elaborados por alunos do Ensino Fundamental em aulas de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 10, n. 2, p. 1-19, 2010. Disponível em: < https://seer.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/2175/1575 >. Último acesso em: 22 dez.
Sternberg, R. J. (2010). Psicologia Cognitiva. 5. ed. São Paulo, SP: CENGAGE Learning.
Suart, R. C. (2008). Habilidades Cognitivas manifestadas por alunos do ensino médio de química em atividades experimentais investigativas. Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências - Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo.
Teixeira, J. F. (2000). Mente, cérebro & cognição. 4. ed. Petrópolis, RJ: Ed. Vozes.
Zoller, U. (2011). From Teaching-to-Know-to-Learning-to-Think for Sustainability: What Should it Take? And How to Do it? Academic Star Publishing Company, v. 1, n. 1, p. 34-40.
Zoller, U., & Pushkin, D. (2007). Matching Higher-Order Cognitive Skills (HOCS) promotion goals with problem-based laboratory practice in a freshman organic chemistry course. Chemistry Education Research and Practice, v. 8, n. 2, p. 153-171.
Zoller, U., Dori, Y., & Lubezky, A. (2002). Algorithmic and LOCS and HOCS (Chemistry) Exam Questions: Performance and Attitudes of College Students. International Journal of Science Education, v. 24, n. 2, p. 185-203, 2002.
Published
2021-12-17
How to Cite
Corrêa Almeida, W. N., Coelho, A. E. de F., & Malheiro, J. M. da S. (2021). THE DEVELOPMENT OF COGNITIVE SKILLS IN GRAPHIC AND WRITTEN RECORDS OF A SCIENCE CLUB. Imagens Da Educação , 11(4), 73-97. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v11i4.52645
Section
Image Studies