KNOWING HISTORY IN THE PAULISTA CURRICULUM
Abstract
This article reflects on the recent curriculum organized by the São Paulo Department of Education, in Brazil. We focus attention on aspects directly linked to historical knowledge and how it is exposed in the curriculum component of History - Fundamental Stage II, present in the São Paulo Curriculum. We are also interested in discussing its implementation. For this, the article is divided into two moments. In the first, we study the institutionalization process of that curriculum and what are the points of legitimation. In a second step, we look at the content of History and its relationship with the formation of students as critical and participative citizens in Brazilian society. With a qualitative approach, our theoretical and methodological legitimations scene is based on authors from the educational and historical ciencefields. The results of the investigation reveal, among others, that there is a certain reductionism in historical knowledge of other contents, about moral values.
Downloads
Metrics
References
Ball, S. J (2014). Educação Global S. A.: novas redes de políticas e o imaginário neoliberal. Tradução de Janete Bridon. Ponta Grossa: UEPG.
Bittencourt, C. M. F. (2018). Reflexões sobre o ensino de história. Estudos Avançados, v. 32, p. 127-149.
Bittencourt, C. M. F. (2006). Capitalismo e cidadania nas atuais propostas curriculares de História. In: BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes (Org.). O ensino de história na sala de aula. 11ª ed. São Paulo: Contexto. p. 11-27.
Brasil, Ministério da Educação (2017). Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017 - Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/RESOLUCAOCNE_CP222DEDEZEMBRODE2017.pdf Acesso em 05 Jun. 2020.
Brasil, Ministério da Educação (2018). Base Nacional Comum Curricular (BNCC): versão final SEE. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em 16 Jan. 2020.
Cássio, F. (2019). Existe vida fora da BNCC? In: CASSIO, Fernando; CATELLI JÚNIOR, Roberto (Orgs.). Educação é a Base? 23 autores discutem a BNCC. São Paulo: Ação Educativa. p. 13-40.
DICIONÁRIO DE CIÊNCIAS SOCIAIS (1987). Fundação Getúlio Varga (FGV). Rio de Janeiro.
Laval, C. (2004). A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Trad. Maria Luiza M. de Carvalho e Silva. Londrina: Ed. Planta.
Macedo, E. F. (2015). Base Nacional Comum para Currículos: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para educação. Revista e-Curriculum, [S.l.], v. 12, n§. 3, p. 1530-1555. ISSN 1809-3876. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/21666. Acesso em: 04 jun. 2020.
Macedo, E. F. (2019). Fazendo a Base virar realidade: competências e o germe da comparação. Retratos da Escola, v. 13, p. 39-58.
Moreno, A. C. (2018). 12 estados e o DF já aprovaram currículo de referência para escolas do infantil e fundamental. G1, São Paulo. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2018/12/15/12-estados-e-o-df-ja-aprovaram-curriculo-de-referencia-para-escolas-do-infantil-e-fundamental.ghtml. Acesso em 29 Mai. 2020.
Sacristán, J. G. (2017). O currículo: uma reflexão sobre a prática. Trad. Ernani F. da Fonseca Rosa. 3ª ed. Porto Alegre: Penso.
São Paulo (Estado) (2019). Currículo Paulista. São Paulo: SEE-SP, Disponível em: http://www.escoladeformacao.sp.gov.br/portais/Portals/84/docs/pdf/curriculo_paulista_26_07_2019.pdf Acesso em: 1 Out. 2019.
Silva, M. A. & Guimarães, S. (2018). A necessidade da História no ensino fundamental: dos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs) Base Nacional Comum Curricular. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro; SILVA, Edileusa Fernandes da. (Orgs). Ensino Fundamental: da LDB à BNCC. Campinas: Papirus, p. 227-248.
Copyright (c) 2021 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).