KNOWING HISTORY IN THE PAULISTA CURRICULUM

Keywords: Teachingand Learning; Skills; São Paulo Curriculum; BNCC

Abstract

This article reflects on the recent curriculum organized by the São Paulo Department of Education, in Brazil. We focus attention on aspects directly linked to historical knowledge and how it is exposed in the curriculum component of History - Fundamental Stage II, present in the São Paulo Curriculum. We are also interested in discussing its implementation. For this, the article is divided into two moments. In the first, we study the institutionalization process of that curriculum and what are the points of legitimation. In a second step, we look at the content of History and its relationship with the formation of students as critical and participative citizens in Brazilian society. With a qualitative approach, our theoretical and methodological legitimations scene is based on authors from the educational and historical ciencefields. The results of the investigation reveal, among others, that there is a certain reductionism in historical knowledge of other contents, about moral values.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Pedro Paulo Lima Barbosa, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Doutor em História Social pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP/Assis).  Professor da Secretaria Estadual de Educação de São Paulo.

Andrea Coelho Lastória, Universidade de São Paulo - USP

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Docente do Departamento de Educação, Informação e Comunicação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, na Universidade de São Paulo (USP).

References

Apple, M. W (2006). Ideologia e currículo. Trad. Vinícius Figueira. 3ª ed. Porto Alegre: Artmed.

Ball, S. J (2014). Educação Global S. A.: novas redes de políticas e o imaginário neoliberal. Tradução de Janete Bridon. Ponta Grossa: UEPG.

Bittencourt, C. M. F. (2018). Reflexões sobre o ensino de história. Estudos Avançados, v. 32, p. 127-149.

Bittencourt, C. M. F. (2006). Capitalismo e cidadania nas atuais propostas curriculares de História. In: BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes (Org.). O ensino de história na sala de aula. 11ª ed. São Paulo: Contexto. p. 11-27.

Brasil, Ministério da Educação (2017). Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017 - Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/RESOLUCAOCNE_CP222DEDEZEMBRODE2017.pdf Acesso em 05 Jun. 2020.

Brasil, Ministério da Educação (2018). Base Nacional Comum Curricular (BNCC): versão final SEE. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em 16 Jan. 2020.

Cássio, F. (2019). Existe vida fora da BNCC? In: CASSIO, Fernando; CATELLI JÚNIOR, Roberto (Orgs.). Educação é a Base? 23 autores discutem a BNCC. São Paulo: Ação Educativa. p. 13-40.

DICIONÁRIO DE CIÊNCIAS SOCIAIS (1987). Fundação Getúlio Varga (FGV). Rio de Janeiro.

Laval, C. (2004). A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Trad. Maria Luiza M. de Carvalho e Silva. Londrina: Ed. Planta.

Macedo, E. F. (2015). Base Nacional Comum para Currículos: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para educação. Revista e-Curriculum, [S.l.], v. 12, n§. 3, p. 1530-1555. ISSN 1809-3876. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/21666. Acesso em: 04 jun. 2020.

Macedo, E. F. (2019). Fazendo a Base virar realidade: competências e o germe da comparação. Retratos da Escola, v. 13, p. 39-58.

Moreno, A. C. (2018). 12 estados e o DF já aprovaram currículo de referência para escolas do infantil e fundamental. G1, São Paulo. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2018/12/15/12-estados-e-o-df-ja-aprovaram-curriculo-de-referencia-para-escolas-do-infantil-e-fundamental.ghtml. Acesso em 29 Mai. 2020.

Sacristán, J. G. (2017). O currículo: uma reflexão sobre a prática. Trad. Ernani F. da Fonseca Rosa. 3ª ed. Porto Alegre: Penso.

São Paulo (Estado) (2019). Currículo Paulista. São Paulo: SEE-SP, Disponível em: http://www.escoladeformacao.sp.gov.br/portais/Portals/84/docs/pdf/curriculo_paulista_26_07_2019.pdf Acesso em: 1 Out. 2019.

Silva, M. A. & Guimarães, S. (2018). A necessidade da História no ensino fundamental: dos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs) Base Nacional Comum Curricular. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro; SILVA, Edileusa Fernandes da. (Orgs). Ensino Fundamental: da LDB à BNCC. Campinas: Papirus, p. 227-248.
Published
2021-12-17
How to Cite
Barbosa, P. P. L., & Lastória, A. C. (2021). KNOWING HISTORY IN THE PAULISTA CURRICULUM. Imagens Da Educação , 11(4), 171-190. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v11i4.54231
Section
Políticas Públicas e Gestão Educacional