SCRIPTS THAT BREAK SILENCES
THE CREATION OF SPATIALITIES IN SCHOOL BY THE INSURGENT CURRICULUM
Abstract
This article summarizes the results of a research that aimed to analyze the scripts in the school space. Here, we understand that the scripts produced by the students in the classroom can help understanding the social, geographic and discursive relations of power and knowledge. The goal of this project was to analyze the insurgent curriculum ways of action in the production of discourses that constitute spatialities. Our theoretical perspective is based on the post-critical curriculum studies and the cultural geography. The argument of this article is that the insurgent curriculum is constituted by scripts about sexualities that cross spatial limits producing spatialities from discursive tensions. The research methodology was the participant observation and the discourse analysis based on Foucault. In this article, what we name as insurgent curriculum constitutes the group of discursive productions of the scripts made by students at the school space. By the analysis made, we concluded that the scripts, that constitute the insurgent curriculum and that are expressed in the school curriculum, demonstrate curricular fissures. In other words, silenced, prohibited and not discussed knowledge by the formal and official curriculum.
Downloads
Metrics
References
FISCHER, R.B. (2001). Foucault e a Análise do Discurso em Educação. Cadernos de Pesquisa, n. 114, p. 197 – 223.
FISCHER, R.B. (2013). FOUCAULT. In: OLIVEIRA, Luciano Amaral (Org). Estudos do Discurso: perspectivas teóricas. São Paulo: Parábola, p. 123 – 153.
FOUCAULT, M. (2008). Arqueologia do Saber. Rio de Janeiro: Forense. 7ª ed.
FOUCAULT, M. (2014). História da Sexualidade I: a vontade de saber. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. 1º ed. – São Paulo, Edição Paz e Terra.
FOUCAULT, M. (2010). Vigiar e Punir: história da violência nas prisões. 38º ed. Petrópolis: Vozes.
GREEN, B. & BIGUM, C. (1998). Alienígenas na sala de aula. In: SILVA, T. T. (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos em educação. 2ª ed. Petrópolis: Vozes, p 208 – 248.
JUNQUEIRA, R. D (2012). Pedagogia do Armário e currículo em ação: heteronormatividade, heterossexismo e homofobia no cotidiano escolar. In: MISCKOLCI, Richard & PELÚCIO, Larissa (Org.). Discursos Fora da Ordem: sexualidades, saberes e direitos. São Paulo, Editora Annablume.
LOURO, G. L. (2009). Heteronormatividade e homofobia. In: JUNQUEIRA, R. D. (Org.). Diversidade sexual na educação: problematizações sobre homofobia nas escolas. Brasília: Ministério da Educação/UNESCO,v. 32. p. 85-93.
LOURO, G. L. (2010). O Corpo Educado: Pedagogias da sexualidade. 3º Edição, Belo Horizonte, Autêntica.
MASSEY, D. (2004). Filosofia e Política da Espacialidade: algumas considerações. Revista GEOgraphia, Niterói, ano 6, nº12.
MISKOLCI, R. & CAMPANA, M.(2017). “Ideologia de gênero”: notas para a genealogia de um pânico moral contemporâneo. Revista Sociedade e Estado, v. 32, n. 3, set./dez.
PARAÍSO, M. (2016). A Ciranda do Currículo com Gênero, Poder e Resistência. Currículo sem Fronteiras. V. 16, n.3, p.388 – 415, set-dez, 2016.
PARAÍSO, M. (2007) Currículo e Mídia Educativa Brasileira: poder, saber e subjetivação. Chapecó: Argos.
PARAÍSO, M. (2018) Fazer do Caos uma Estrela Dançarina no Currículo: invenção política com gênero e sexualidade em tempos de slogan “ideologia de gênero”. In: PARAÍSO, M. & CALDEIRA, M. C.(Org.). Pesquisas sobre Currículos, Gêneros e Sexualidades. Belo Horizonte: Mazza.
PASSOS, E. & BARROS, R. B. (2009). A Cartografia como Método de Pesquisa-Intervenção. In: PASSOS, E., KASTRUP, V. & ESCÓSSIA, L. (org). Pistas para o Método Cartográfico: pesquisa-interveção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulinas.
PENNA, F. A. (2017). Escola sem Partido como chave de leitura do fenômeno educacional. In: FRIGOTTO, G. (Org). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Laboratório de Políticas Públicas da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, p. 35-48.
SEDWICK, E. K. (2007) A Epistemologia do Armário. In: Cadernos Pagu. Campinas, n. 28, p. 19-54.
SILVA, L. C. (2016). Tecnologias Política do Gênero e da Sexualidade no Espaço Escolar: Grafias atuantes no espaço da Escola Estadual Alice Loureiro em Viçosa – MG. 2016. 50 f. Monografia (graduação em Geografia) – Universidade Federal de Viçosa. Viçosa.
SILVA, T. T. (2015). Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 3ºed.
TADEU, T. & CORAZZA, S. (2003). Composições. Belo Horizonte: Autêntica.
MACEDO, Elizabeth (2006). Currículo como espaço-tempo de fronteira Cultural. Revista Brasileira de Educação, v.11, n. 32, mai-ago.
PARAÍSO, M. (2005). Currículo-Mapa: linhas e traçados das pesquisas pós-críticas sobre currículo no Brasil. Educação e Realidade, Porto Alegre, n.30(1), p. 67-82, jan-jun.
SILVA, T. T. (1998). Currículo e Identidade Social: Território Contestado. In: SILVA, T. T. Alienígenas na sala de aula. 2ª ed. Petrópolis: Vozes.
VEIGA-NETO, A. (2002). De Geometrias, Currículo e Diferenças. Educação e Sociedade, Campinas, ano XXIII, n.79, ago.
FOUCAULT, M. (2014). O sujeito e o Poder. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos, IX. Genealogia da Ética, Subjetividade e Sexualidade. Rio de Janeiro: Forense Universitária, p. 118 – 141.
PARAÍSO, M. (2016). A Ciranda do Currículo com Gênero, Poder e Resistência. Currículo sem Fronteiras. V. 16, n.3, p.388 – 415, set-dez.
MASSEY, D. (2008). Pelo espaço: uma nova política da espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.
SILVA, J. P. (2018). Infâncias Queer nos Entre-Lugares de um Currículo: a invenção de modos de vida transviados. Dissertação (Mestrado de Educação) 146 f. – Pós-graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte.
CALDEIRA, M. C. (2016). Dispositivo da Infantilidade na Antecipação da Alfabetização no Currículo do 1º ano do Ensino Fundamental: conflitos, encontros, acordos e disputas na formação das crianças de seis anos. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte,
Copyright (c) 2021 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).