UNIVERSITY, TRAINING AND RESEARCH
PROBLEMATIZING GENDER AND SEXUALITY IN THE CONSTITUTION OF THE TEACHING SUBJECT
Abstract
In this article, we problematize teacher training from the inspiration of Michel Foucault, taking his notion of experience, which involves knowledge, power and processes of (de) subjectivation, to think of professional training as a process of becoming a teacher. For this, we mobilized the experience of a lesbian student in the subject of Supervised Internship in History Teaching, in a degree course at a public university, discussing how she triggers knowledge about sexuality and gender to think about her production in teacher education. As a methodology, we adopted the post-structuralist perspective with a focus on problematization as a method of analysis. The article concludes that the university and training, respectively, can be a space for training and questioning knowledge already constituted. In this way, new relationships can be established with what is in question, being, therefore, possible that experiences of (de) subjectification happen and / or techniques of themselves are triggered to live in another possible way.
Downloads
References
Butler, J. (2006). Deshacer el género. Barcelona: Paidós.
Butler, J. (2013). Uma analítica do poder: entrevista a Claire Pagès e Mathieu Tramam. Investigação Filosófica, 5 (1), 1-12. doi: 10.18468/if.2013v4n1.p%p
Butler, J. (2019). Corpos que importam: os limites discursivos do “sexo”. São Paulo: n-1 edições.
Castro, R. P. (2014). Experiência e constituição de sujeitosdocentes: relações de gênero, sexualidades e formação em Pedagogia (Tese de Doutorado em Educação). Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora.
Foucault, M. (1990). Tecnologías del yo. In: Foucault, M. Tecnologías del yo y otros textos afines (p.45-94). Barcelona: Paidós Ibérica.
Foucault, M. (1988). História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Edições Graal.
Foucault, M. (2001). História da sexualidade II: o uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Edições Graal.
Foucault, M. (2006). Ética, Sexualidade, Política. Rio de Janeiro: Forense Universitária.
Foucault, M. (2009). Cómo nace un libro-experiencia. In: Foucault, M. El yo minimalista e otras conversaciones (p. 09-17). Buenos Aires: La marca Editora.
Foucault, M. (2014). Genealogia da Ética, Subjetividade e Sexualidade. Rio de Janeiro: Forense Universitária.
Foucault, M. (2017). Ética, Sexualidade, Política. Rio de Janeiro: Forense Universitária.
Larrosa, J. (2002). Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, T. T. (Org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos (p. 35-86). Petrópolis, RJ: Vozes.
Larrosa, J. (2015). Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica.
Maciel, P. D. & Garcia, M. M. (2014). Os femininos no magistério: professoras lésbicas nas escolas. Currículo sem Fronteiras, 14 (3), 160-180. https://www.curriculosemfronteiras.org/vol14iss3articles/maciel-garcia.pdf
Marshall, J. D. (2008). Michel Foucault: pesquisa educacional como problematização. In: Peters, M. A. & Besley, T. (Orgs.). Por que Foucault? Novas diretrizes para a pesquisa educacional (p. 25-39). Porto Alegre: Artmed, 2008.
Paraíso, M. (2018). Fazer do caos uma estrela dançarina no currículo: invenção política com gênero e sexualidade em tempos do slogan “ideologia de gênero”. In: Paraíso, M. & Caldeira, M. C. S. Pesquisas sobre currículos, gêneros e sexualidades (p.23-52). Belo Horizonte: Mazza Edições.
Paraíso, M. (2019). O currículo entre o que fizeram e o que queremos fazer de nós mesmos: efeitos das disputas entre conhecimentos e opiniões. Revista e-Curriculum, 17 (4), 1414-1435. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i4p1414-1435
Copyright (c) 2021 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).