THE UNIVERSITY EDUCATION AND THE CHALLENGES TO SUSTAIN DEMOCRATIC ASSUMPTIONS IN MARKET SOCIETY

Keywords: University; Education; Democracy; Market.

Abstract

The purpose of this article is to reflect on the public role of education played by the contemporary University, defending the position that it has a vital role in maintaining a democratic project. It is a qualitative study, of theoretical and bibliographic nature, anchored in the deductive-analytical method. It has theoretical neatness in authors such as Leite et all (2008), Dalbosco (2010; 2015), Chauí (2003), Honneth (2013); Laval (2019) Santos (2005; 2006), Stederoth (2016; 2019) among others). The article is structured as follows: initially, an exhibition of the role of Higher Education institutions in the current scenario; then a critique of the neoliberal university model will be presented; finally, the position that the university is essential for the permanence of a democratic society will be defended.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Altair Alberto Fávero, Universidade de Passo Fundo -UPF

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo (UPF).

Ivan Schwengber, Universidade de Passo Fundo

Doutorando em Educação Universidade de Passo Fundo (UPF). Mestre em Educação pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (UNOCHAPECO).

Ana Lúcia Vieira, Universidade de Passo Fundo - UPF

Mestranda em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Graduada em Pedagogia (UPF). Professora da Rede Municipal de Passo Fundo.

Anderson Luíz Tedesco, Universidade Comunitária de Chapecó - Unochapecó

Doutor em Filosofia Pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Professor da Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó). 

References

BIACHETTI, L.; SGUISSARDI, V. (2009). Dilemas da Pós-Graduação: gestão e avaliação. Campinas: Editores Associados.

BRASIL. (2019a). Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Recuperado em 16 de dez
http://portal.inep.gov.br/

BRASIL. (2019b). Ministério da Educação. Recuperado em 23 de dez.
http://portal.mec.gov.br/busca-geral/12-noticias/acoes-programas-e-projetos-637152388/78351-perguntas-e-respostas-do-future-se-programa-de-autonomia-financeira-do-ensino-superior .


CENCI, A. V.; FÁVERO A. A.; TROMBETTA, G.L. (Org). (2009). Universidade, Filosofia e Cultura. Passo Fundo: Editora Upf.

CHAUÍ, Marilena. (2003). A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, n.24, set./dez. Recuperado em 20 de junho de 2020. http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n24/n24a02.pdf


DALBOSCO, C. A. (2010). Pragmatismo, teoria crítica e educação: a ação pedagógica como mediação de significados. Campinas: Autores Associados.

DALBOSCO, C. A. (2015). Educação Superior e os Desafios da Formação Para a Cidadania Democrática. Avaliação, Campinas/Sorocaba, v. 20, p. 123-142, mar. Recuperado em agosto de 2018.
.

DEWEY, J. (1979). Democracia e Educação: uma introdução à filosofia da educação. Tradução de Godofredo Rangel e Anísio Teixeira. São Paulo: Companhia Editora Nacional, v. 21.

FÁVERO, A. A.; PAGLIARIN, L.L.P.; CRUZ SOBRINHO, S. A. (2020). Lógica perversa da profissionalização: a ideologia empresarial invade os processos formativos. In: FÁVERO, A.A.; TONIETO, C.; CONSALTÉR, E. (orgs.). Leituras sobre Educação e neoliberalismo. Curitiba: CRV. p. 123-137.

FLICKINGER, H.-G. A Educação Diante da Complexidadade da Sociedade Contemporânea. In: MÜHL, E. H.; DALBOSCO, C. A.; CENCI, A. (2016). Questões Atuais da Educação: Sociedade Complexa, Pensamento Pós-Metafísico, Democracia e Formação Humana. Ijuí: Unijuí.

FRIGOTTO, G. (1989). A Produtividade da Escola Improdutiva. 3ª. ed. São Paulo: Cortez.

HONNETH, A. (2013). Educação e esfera pública democrática. Civitas. Trad. Luis Marcos Sande. Porto Alegre, v. 13, p. 544-562, set-dez.

LEITE, D. et al. (2008). Avaliação Institucional e os desafios da formação docente na universidade pós-moderna. In: MASETTO, M. Docência na Univerisade. Campina: Papirus. p. 39-56.

LAVAL, Christian. (2003). A escola não é uma empresa: O neoliberalismo em ataque ao ensino público. Londrina: Planta.

NUSSBAUM, M. (2015). Sem Fins Lucrativos: Por que a democracia precisa das humanidades. Tradução de Fernando Santos. São Paulo: Martins Fontes.

OELKERS, J. (2000). Demokratie und Bildung: Über zukunft eines Problems. Zeitschrift für Pädagogik, Frankfurt, 46, mai/jul. Recuperado em maio 2018 de .
RODRIGUES, José. (2007). Os empresários e a educação. São Paulo: Autores Associados.

SANTOS, B. D. S. (2005). Pela Mão de Alice: O Socias e o politico na pos-modernidade. 10. ed. São Paulo: Cortez.

SANTOS, B. D. S. (2006). A gramática do Tempo: para uma nova Cultura Política. 3. ed. São Paulo: Cortez.

STEDEROTH, D. (2016). A ideia de formação (Universitária) e sua Deformação Econômica: Um Cântico Final. In: MÜHL, E. H.; DALBOSCO, C. A.; CENCI, A. V. Questões Atuais da Educação: Sociedade Complexa, Pensamento Pós-Metafísico, Democracia e Formação Humana. Ijuí: Unijuí.

STEDEROTH, D. (2019). Formação ajustada: Sobre a Capitalização do Humano na Formação e sua Adminstração Total. In: DALBOSCO, C. A.; MÜHL, E. H.; FLICKINGER, H.-G. Formação Humana (Bildung) despedida ou renascimento? São Paulo: Cortez. p. 113-142.
Published
2021-07-17
How to Cite
Fávero, A. A., Schwengber, I., Vieira, A. L., & Tedesco, A. L. (2021). THE UNIVERSITY EDUCATION AND THE CHALLENGES TO SUSTAIN DEMOCRATIC ASSUMPTIONS IN MARKET SOCIETY. Imagens Da Educação , 11(2), 144-162. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v11i2.54547
Section
Políticas Públicas e Gestão Educacional