FORMATION IN FASHION IN BRAZIL
REFLECTIONS FROM ACADEMIC PRODUCTIONS
Abstract
The present article intends to contribute to the complex debate of Fashion as object of study. In this way, we opted for the qualitative-quantitative analysis of end-of-course assignments of the graduating class of 2018 at the University of Santa Catarina State. The interdisciplinary conception of the Fashion field, anchored in the conceptions of Frigotto (2002) and Acom and Moraes (2017), as well as the understanding of academic research as a constitutive part of a university formation guided by reflection and critical exercise, in which Chaui (2001/ 2003) is a theoretical guide, consolidated the path taken in this work. The results indicate a mismatch in the relationship between the curricular composition and the most incidental thematic areas in the analyzed productions, as well as a utilitarian profile lent to the technical disciplines. Thinking about Fashion and education, however, tunes the formative dimension to the mission that it assumes when it is inserted in higher education, especially in the public university.
Downloads
References
BARBOSA, C. A. (2018). Teoria do Design: Interdisciplinaridade, teoria e práxis na formação do aluno de moda. In Anais do 14º Colóquio De Moda. (p.01-13). Curitiba, PR.
BONADIO, M. C. (2010). A produção acadêmica sobre moda na pós-graduação stricto sensu no Brasil. Iara: Revista de Moda, Cultura e Arte, 3(3), 01-04.
Resolução nº 1, de 16 de janeiro (2009). Aprova as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Artes Visuais. Recuperado a partir de http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2009/rces001_09.pdf
CHAUÍ, M. (2003). Sociedade, Universidade e Estado: autonomia, dependência e compromisso social. In Anais do Seminário Universidade: Por que e como reformar? (p.67–76). Brasília, DF.
DIAS SOBRINHO, J. (2015) Universidade fraturada: reflexões sobre conhecimento e responsabilidade social. Avaliação, 20(3), 581-601.
DULCI, L. C. (2013). O conhecimento nos cursos superiores brasileiros: a constituição da formação em Design de Moda. In acta cientifica de el 29º Congreso de la Asociación Latinoamericana De Sociologia (p. 1 – 11). Chile.
GROSE, L. (2015) Fashion as material. In FLETCHER, K., & THAM, M., Handbook of sustainability and fashion (p. 223-233). NewYork, USA: Routledge.
FLETCHER, K. (2015) Other fashion systems. In FLETCHER, K., & THAM, M., Handbook of sustainability and fashion (p. 34-43). NewYork, USA: Routledge.
FRIGOTTO, G. (2002). A interdisciplinaridade como necessidade e como problema nas ciências sociais. In JANTSCH, A. P., & BIANCHETTI, L. (Ed.). Interdisciplinaridade: para além da filosofia do sujeito. Petrópolis, RJ: Vozes.
FOLLARI, R. (2002). Interdisciplinaridade e dialética: sobre um mal-entendido. In JANTSCH, A. P., & BIANCHETTI, L. (Ed.). Interdisciplinaridade: para além da filosofia do sujeito. Petrópolis, RJ: Vozes.
HORN, B. S., RIBEIRO, V. G., & GAVIÃO, W. (2015). A pesquisa em design de moda no Brasil a partir de periódicos da área: tecnologia para análise sistemática. Estudos em Design, 23(1), 13-24.
LEITE, J. L. (2017). Publicar ou perecer: a esfinge do produtivismo acadêmico. Revista Katálysis, 20(2), 207-215.
MANCEBO, D., SILVA JÚNIOR, J. R., & SCHUGURENSKY, D. (2016). A educação superior no Brasil diante da mundialização do capital. Educação em Revista, 32(4), 205-225.
MARQUES, C. T. (2014). Do estilismo ao design: os currículos do bacharelado em moda da Universidade Federal do Ceará. (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Fortaleza.
MARINHO, M. G. (2005). Ensino Superior de Moda: Condicionamentos sociais e institucionalização acadêmica em São Paulo. Uma abordagem histórica. In Wajnman, S., & ALMEIDA, A. (Ed.). Moda, Comunicação e Cultura: um olhar acadêmico. São Paulo, SP: Arte & ciência.
OMITIDO. (2018).
PIRES, D. B. (2002). A história dos cursos de design de moda no Brasil. Revista Nexos: Estudos em Comunicação e Educação, 6(9), 01-13.
QUEIROZ, C. T. M. (2015). Moda e Design como campos do saber: o contexto e as condições de escolha da Universidade Federal do Ceará. In Anais do 5º Encontro Nacional de Pesquisa em Moda (p.01-23). Fortaleza, CE.
SGUISSARDI, V. (2015). Educação Superior no Brasil. Democratização ou massificação mercantil? Educação & Sociedade, 36(133), 867-889.
SILVEIRA, A., & RIBEIRO, V. G. (2013). Análise da produção monográfica discente em design: um estudo de caso em uma instituição de ensino superior do Rio Grande do Sul. Design e Tecnologia, 3(5), 57-68. doi: 10.23972/det2013iss05pp57-68
UNIVERSIDADE. (2016).
Copyright (c) 2022 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).