FORMATION IN FASHION IN BRAZIL

REFLECTIONS FROM ACADEMIC PRODUCTIONS

Keywords: Higher education; fashion; student academic production

Abstract

The present article intends to contribute to the complex debate of Fashion as object of study. In this way, we opted for the qualitative-quantitative analysis of end-of-course assignments of the graduating class of 2018 at the University of Santa Catarina State. The interdisciplinary conception of the Fashion field, anchored in the conceptions of Frigotto (2002) and Acom and Moraes (2017), as well as the understanding of academic research as a constitutive part of a university formation guided by reflection and critical exercise, in which Chaui (2001/ 2003) is a theoretical guide, consolidated the path taken in this work. The results indicate a mismatch in the relationship between the curricular composition and the most incidental thematic areas in the analyzed productions, as well as a utilitarian profile lent to the technical disciplines. Thinking about Fashion and education, however, tunes the formative dimension to the mission that it assumes when it is inserted in higher education, especially in the public university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Milena Mayuri Pellegrino Ogushi, UFSC

Mestranda em Psicologia Social pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Mara Rúbia Sant'Anna, UDESC

Doutora em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Docente do Departamento de Moda e do Programa de Pós-graduação em Artes Visuais da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC).

References

ACOM, A. C., & MORAES, D. R. (2017). O campo acadêmico da Moda como território interdisciplinar. Revista D.: Design, Educação, Sociedade e Sustentabilidade, 9(2), 3-23.

BARBOSA, C. A. (2018). Teoria do Design: Interdisciplinaridade, teoria e práxis na formação do aluno de moda. In Anais do 14º Colóquio De Moda. (p.01-13). Curitiba, PR.

BONADIO, M. C. (2010). A produção acadêmica sobre moda na pós-graduação stricto sensu no Brasil. Iara: Revista de Moda, Cultura e Arte, 3(3), 01-04.

Resolução nº 1, de 16 de janeiro (2009). Aprova as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Artes Visuais. Recuperado a partir de http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2009/rces001_09.pdf

CHAUÍ, M. (2003). Sociedade, Universidade e Estado: autonomia, dependência e compromisso social. In Anais do Seminário Universidade: Por que e como reformar? (p.67–76). Brasília, DF.

DIAS SOBRINHO, J. (2015) Universidade fraturada: reflexões sobre conhecimento e responsabilidade social. Avaliação, 20(3), 581-601.

DULCI, L. C. (2013). O conhecimento nos cursos superiores brasileiros: a constituição da formação em Design de Moda. In acta cientifica de el 29º Congreso de la Asociación Latinoamericana De Sociologia (p. 1 – 11). Chile.

GROSE, L. (2015) Fashion as material. In FLETCHER, K., & THAM, M., Handbook of sustainability and fashion (p. 223-233). NewYork, USA: Routledge.

FLETCHER, K. (2015) Other fashion systems. In FLETCHER, K., & THAM, M., Handbook of sustainability and fashion (p. 34-43). NewYork, USA: Routledge.

FRIGOTTO, G. (2002). A interdisciplinaridade como necessidade e como problema nas ciências sociais. In JANTSCH, A. P., & BIANCHETTI, L. (Ed.). Interdisciplinaridade: para além da filosofia do sujeito. Petrópolis, RJ: Vozes.

FOLLARI, R. (2002). Interdisciplinaridade e dialética: sobre um mal-entendido. In JANTSCH, A. P., & BIANCHETTI, L. (Ed.). Interdisciplinaridade: para além da filosofia do sujeito. Petrópolis, RJ: Vozes.

HORN, B. S., RIBEIRO, V. G., & GAVIÃO, W. (2015). A pesquisa em design de moda no Brasil a partir de periódicos da área: tecnologia para análise sistemática. Estudos em Design, 23(1), 13-24.

LEITE, J. L. (2017). Publicar ou perecer: a esfinge do produtivismo acadêmico. Revista Katálysis, 20(2), 207-215.

MANCEBO, D., SILVA JÚNIOR, J. R., & SCHUGURENSKY, D. (2016). A educação superior no Brasil diante da mundialização do capital. Educação em Revista, 32(4), 205-225.

MARQUES, C. T. (2014). Do estilismo ao design: os currículos do bacharelado em moda da Universidade Federal do Ceará. (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Fortaleza.

MARINHO, M. G. (2005). Ensino Superior de Moda: Condicionamentos sociais e institucionalização acadêmica em São Paulo. Uma abordagem histórica. In Wajnman, S., & ALMEIDA, A. (Ed.). Moda, Comunicação e Cultura: um olhar acadêmico. São Paulo, SP: Arte & ciência.

OMITIDO. (2018).

PIRES, D. B. (2002). A história dos cursos de design de moda no Brasil. Revista Nexos: Estudos em Comunicação e Educação, 6(9), 01-13.

QUEIROZ, C. T. M. (2015). Moda e Design como campos do saber: o contexto e as condições de escolha da Universidade Federal do Ceará. In Anais do 5º Encontro Nacional de Pesquisa em Moda (p.01-23). Fortaleza, CE.

SGUISSARDI, V. (2015). Educação Superior no Brasil. Democratização ou massificação mercantil? Educação & Sociedade, 36(133), 867-889.

SILVEIRA, A., & RIBEIRO, V. G. (2013). Análise da produção monográfica discente em design: um estudo de caso em uma instituição de ensino superior do Rio Grande do Sul. Design e Tecnologia, 3(5), 57-68. doi: 10.23972/det2013iss05pp57-68

UNIVERSIDADE. (2016).
Published
2022-03-22
How to Cite
Ogushi, M. M. P., & Sant’Anna, M. R. (2022). FORMATION IN FASHION IN BRAZIL. Imagens Da Educação , 12(1), 76-101. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v12i1.54549
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores