THE CELEBRATING INSPECTION AND THE CURRICULA CREATION
LIFE AND JOY IN THE SCHOOL EVERYDAY
Abstract
Refused the premise that school inspection has a regulatory feature solely, this essay has the objective of wonder, in return, about the possible ways of inspection celebrate life. Therefore, affirms that bare life, conceptualized by Giorgio Agamben, does not effectuate itself in the everyday school only as a negation of the vital force; and, at the same time, discards some readings of the composition of Michel Foucault that presupposes school as a space bounded to the chains of power. Thereby, bets on the possibility of producing, even among the threats to the public school, affects that strengthen the collectivity. Methodologically it was a sewed a conversation network amongst teachers and inspectors of the city of Cariacica-ES. Thus, shows small pieces of these dialogues, so as to present joyful ways to live the school inspection. As highlighted by the inspector, “I can’t cheer up that much, but no way I will put an end to this joy!”. Sometimes, that is all it needs: see in the contagion of life not an enemy, but a powerful ally.
Downloads
References
Alvim, D. (2018). Filosofias da ocupação. In: I Seminário Máquinas, Gêneros e Sexualidades: corpos em curto-circuito. Vitória, ES.
Butler, B. (2015). Quadros de guerra: quando a vida é passível de luto? Trad. Sérgio Lamarão e Arnaldo Marques da Cunha. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Carvalho, J. M. (2009). O cotidiano escolar como uma comunidade de afetos. Petrópolis: DP et Alii.
[Omitido]
Foucault, M. (2014a). Prefácio. In: Foucault, M. Ditos e escrito IX: genealogia da ética, subjetividade e sexualidade. Trad. Abner Chiquieri. Rio de Janeiro: Forense Universitária.
Foucault, M. (2014b). Vigiar e punir: nascimento da prisão. Trad. Raquel Ramalhete. 42. ed. Petrópolis: Vozes.
Lourenço, S. G. (2019). A força do riso como máquina de luta entre a atenção e o apego à vida: cartografias das aprendências em uma escola pública. (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória.
Saviani, D. (2007). Epistemologia e teorias da educação no Brasil. Pro-Posições. Campinas, 18(1), 15-27.
Saviani, D. (2013). Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas: Autores Associados.
Tragtenberg, M. (2018). A escola como organização complexa. Educação e Sociedade, Campinas, 39(142), 183-202.
Oliveira, I. B. (2011). Currículos praticados entre a invisibilidade e a legitimação: um percurso nosdoscom os cotidianos. In: Ferraço, C. E. (Org.). Currículo e educação básica: por entre redes de conhecimentos, imagens, narrativas, experiências e devires (p. 85-102). Rio de Janeiro: Rovelle.
Oliveira, I. B. (2012). Currículos e pesquisas com os cotidianos: o caráter emancipatório dos currículos pensadospraticados pelos praticantespensantes dos cotidianos das escolas. In: Ferraço, C. E., & Carvalho, J. M. (Orgs.). Currículos, pesquisas, conhecimentos e produção de subjetividades (p. 47-70). Petrópolis: DP et Alii, Vitória: Nupec/UFES.
Oliveira, S. R. (2016). O panóptico escolar, ou o tempo disciplinar: elementos para uma microfísica das relações fetichistas educacionais. e-Mosaicos: Revista Multidisciplinar de Ensino, Pesquisa, Extensão e Cultura, Rio de Janeiro, 5(9), 62-73.
Passato, B. C. (2016). Um sistema para se proteger da escola. Revista Educação em Questão, Natal, 54(40), 153-177.
Viveiros de Castro, E. (2017). A inconstância da alma selvagem. São Paulo: Ubu Editora.
Copyright (c) 2022 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).