REFERENCE IMAGES
VISUAL CULTURE AS A PERSPECTIVE OF EDUCATION IN VISUAL ARTS IN PANDEMIC TIMES
Abstract
This essay is a reflection about some worries with reference to processes of teaching and learning in Visual Arts, mainly in the manner of which processes find themselves at "shifting" before the effects of the biggest health crisis of the twinty-first century. Relating the ways of facing the Covid-19 outbreak, it has established new ways of interaction, implying deep changes in the educational context. In this perspective, we sought to trace some possibilities and fluctuations from the reference images of social media and the way they, unlike the processes legitimized by the school, are configured as spaces for education in Visual Arts, especially in times of pandemic. In this manner, the reflections showed in this work are placed at the Visual Culture's field, it conceives the images of the virtual field as cultural territories of learning.
Downloads
References
Aguirre, I. (2014). Entorno da aprendizagem entre jovens produtores de cultura visual: traços e características. In: Martins, Raimundo; Tourinho, Irene (Orgs.). Pedagogias Culturais. Santa Maria: Ed. da UFSM. p. 247 - 274.
Andrade, Paula, Deporte de; Costa, Marisa, Vorraber (2015). Usos e possibilidades do conceito de pedagogias culturais nas pesquisas em estudos culturais em educação. In: Texturas, Canoas, v. 17, n. 34, p. 48 – 63, mai./ago. 2015.
Brum, L. P. (2017). Imagens de referência: uma trama entre cultura visual e a educação da cultura visual. Dissertação (Mestrado em Educação em Artes Visuais) – Universidade de Brasília – UnB. Brasília.
Brum, L. P. (2020). Imagens de Referência e sua potência pedagógica no ensino de Artes Visuais. In: Visualidades, Goiânia, v. 18, nº 1, p. 01 - 19, abr./jun. Doi:
Brum, L. P; Magalhães, M. V. (2019). Cartilha pedagógica: potências pedagógicas entre visualidades. In: Revista da FUNDARTE, Montenegro, p.149 - 167, ano 19, nº 39, julh./dez.
Barreto, A. C. F; Rocha, D. S. (2020). Covid 19 e educação: resistências, desafios e (im)possibilidades. Bom Jesus da Lapa, BA: Revista Encantar – Educação, Cultura e Sociedade, v. 2, p. 01 - 11, jan./dez.
Costa, M. V. (2010). Sobre a Contribuição das Análises Culturais para a Formação de Professores no Início do Século XXI. Educar em Revista (Impresso), v. 37, n. 37, p. 129 - 152, ago./maio.
Costa, M. V; Veiga-Neto. A. (Orgs). (2004). Estudos Culturais em Educação: mídia, arquitetura, brinquedo, biologia, literatura, cinema... Porto Alegre: Ed da UFRGS.
Copyright (c) 2022 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).