REFERENCE IMAGES

VISUAL CULTURE AS A PERSPECTIVE OF EDUCATION IN VISUAL ARTS IN PANDEMIC TIMES

Keywords: Pandemic; Reference Images; Visual Arts; Virtual Culture

Abstract

This essay is a reflection about some worries with reference to processes of teaching and learning in Visual Arts, mainly in the manner of which processes find themselves at "shifting" before the effects of the biggest health crisis of the twinty-first century. Relating the ways of facing the Covid-19 outbreak, it has established new ways of interaction, implying deep changes in the educational context. In this perspective, we sought to trace some possibilities and fluctuations from the reference images of social media and the way they, unlike the processes legitimized by the school, are configured as spaces for education in Visual Arts, especially in times of pandemic. In this manner, the reflections showed in this work are placed at the Visual Culture's field, it conceives the images of the virtual field as cultural territories of learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Pacheco Brum, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (PPGE/UFPel).

Marcos Vinícius Silva Magalhães, Universidade de Brasília - UnB

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade de Brasília (PPGAV/UnB). Professor efetivo da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF).

Maria Cecilia Lorea Leite, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (PPGE/UFPel).

References

Aguirre, I. (2009) Imaginando um futuro para a educação artística. In: Martins, Raimundo; Tourinho, Irene (Orgs.). Educação da Cultura Visual: narrativas de ensino e pesquisa. Santa Maria: Ed. da UFSM. p. 157 - 186.

Aguirre, I. (2014). Entorno da aprendizagem entre jovens produtores de cultura visual: traços e características. In: Martins, Raimundo; Tourinho, Irene (Orgs.). Pedagogias Culturais. Santa Maria: Ed. da UFSM. p. 247 - 274.

Andrade, Paula, Deporte de; Costa, Marisa, Vorraber (2015). Usos e possibilidades do conceito de pedagogias culturais nas pesquisas em estudos culturais em educação. In: Texturas, Canoas, v. 17, n. 34, p. 48 – 63, mai./ago. 2015.

Brum, L. P. (2017). Imagens de referência: uma trama entre cultura visual e a educação da cultura visual. Dissertação (Mestrado em Educação em Artes Visuais) – Universidade de Brasília – UnB. Brasília.

Brum, L. P. (2020). Imagens de Referência e sua potência pedagógica no ensino de Artes Visuais. In: Visualidades, Goiânia, v. 18, nº 1, p. 01 - 19, abr./jun. Doi:

Brum, L. P; Magalhães, M. V. (2019). Cartilha pedagógica: potências pedagógicas entre visualidades. In: Revista da FUNDARTE, Montenegro, p.149 - 167, ano 19, nº 39, julh./dez.

Barreto, A. C. F; Rocha, D. S. (2020). Covid 19 e educação: resistências, desafios e (im)possibilidades. Bom Jesus da Lapa, BA: Revista Encantar – Educação, Cultura e Sociedade, v. 2, p. 01 - 11, jan./dez.

Costa, M. V. (2010). Sobre a Contribuição das Análises Culturais para a Formação de Professores no Início do Século XXI. Educar em Revista (Impresso), v. 37, n. 37, p. 129 - 152, ago./maio.

Costa, M. V; Veiga-Neto. A. (Orgs). (2004). Estudos Culturais em Educação: mídia, arquitetura, brinquedo, biologia, literatura, cinema... Porto Alegre: Ed da UFRGS.
Published
2022-06-21
How to Cite
Brum, L. P., Magalhães, M. V. S., & Leite, M. C. L. (2022). REFERENCE IMAGES . Imagens Da Educação , 12(2), 200-214. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v12i2.56971
Section
Image Studies