TEACHING SOCIOLOGY IN PROGRAMS FOR COLÉGIO PEDRO II AND SCHOOL MANUALS OF DELGADO DE CARVALHO (1926-1933)
Abstract
In this study, we carried out a comparative examination of official and unofficial sociology programs with the aim of collaborating to understand what was taught in this discipline between 1920 and 1930. For this, we compared the formal sociology programs (1926; 1929) and the notes of Sociology classes that was taught by Delgado de Carvalho at Colégio Pedro II and organized in bibliographic works (1930; 1931). The method adopted is a documentary and content analysis, characterized as a study of manualistics. It was observed that the prescribed Sociology teaching underwent rapid changes in the contents, with the concern to adapt to the advances in Sociology science and make the teaching of Sociology more attractive to the student, one of the factors of such changes. Looking at the official formal propositions in comparison with the “class notes” proved to be methodologically promising in the study of the History of Sociology teaching. The curriculum, even the prescribed one, is alive, a fact observed, for example, in the practice of Delgado de Carvalho in distancing himself, to some extent, from the formal curriculum that he himself had produced shortly before.
Downloads
Metrics
References
Bardin, I. (1994). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições Setenta.
Benito, A. E. (2017). A manualística na Espanha: duas décadas de pesquisa (1992-2011). Educação e Fronteiras, 7(20), 6-29.
Bodart, C. das N., Azevedo, G. C de., & Tavares, C. D. S. (2020). Ensino de Sociologia: processo de reintrodução no Ensino Médio brasileiro e os cursos de Ciências Sociais/Sociologia (1984-2008). Debates em Educação, 12(27), 214-235.
Bodart, C. das. N., & Cigales, M. P. (2021). O ensino de sociologia no século XIX: experiências no estado do Amazonas, 1890-1900. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, 28(1).
Bodart, C. das N. (Org.). (2018). Sociologia escolar: ensino, discussões e experiências. Porto Alegre: Cirkula.
Bodart, C. das N., & Silva, E. C. R. da. (2019). Preocupações didáticas em compêndios de Sociologia dos anos de 1930. In Bodart, C. das N. (Org.). Sociologia e Educação: debates necessários (p. 117-150). Maceió-AL: Editora Café com Sociologia.
Bodart, C. das N., & Tavares, C. D. S. (2020). Quando o assunto é Sociologia escolar: estado da arte nos periódicos de estratos superiores nas áreas de Ciências Sociais, Educação e Ensino. Revista de Ciências Sociais (UFC), 51(1), 353-396.
Brasil. (1925). Decreto n° 16.782 - A de 13 de janeiro de 1925. Reforma Rocha Vaz, que institui a Sociologia como disciplina obrigatória e dá outras providências. Coleção de Leis do Império e da República.
Brasil. (1929). Decreto nº 18.564, de 15 de Janeiro de 1929. Altera a seriação do curso do ensino secundário no Colégio Pedro II. Diário Oficial da União - Seção 1 - 17/1/1929, Página 1301 (Publicação Original).
Brasil. (1996). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Ministério da Educação. Brasília.
Brito, S. H. A. (2012). O ensino de sociologia e a organização do trabalho didático no Colégio Pedro II (1925-1945). Revista Brasileira de História de Educação, 12(3), 95-124.
Brito, S. H. A. (2015). O ensino de Sociologia no Colégio Pedro II e os compêndios produzidos por Carlos Miguel Delgado de Carvalho (1931-1939). In Alves, G. L. Textos escolares no Brasil: clássicos, compêndios e manuais didáticos (p. 115-165). Campinas, SP: Autores Associados.
Carvalho, D. (1930). Sociologia: summarios do curso do sexto ano. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves.
Cigales, M. P. (2019). A sociologia católica no Brasil (1920-1940): análise sobre os manuais escolares (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina.
Coelho, P. (2014). Espaços de leitura. Revista Cadernos do Ceom, 19(24), 335-352.
Dória, E. (1997). Memória Histórica do Colégio Pedro II – 1837-1937. 2 ed. Brasília: INEP.
Duarte, A. (1961). História do Liceu alagoano. Maceió: Departamento Estadual de Cultura de Alagoas.
Fernandes, F. (1977). A Sociologia no Brasil: contribuições para o estudo de sua formação e desenvolvimento. Petrópolis: Vozes.
Forquin, J. C. (1992). Saberes escolares, imperativos didáticos e dinâmicas sociais. Teoria & Educação, 5, 28-49.
Guelfi, W. P. (2007). O movimento da sociologia como disciplina escolar entre 1925 e 1942: as reformas do secundário e os programas de ensino do Colégio Pedro II. Mediações, 12(1), 11-30.
Hallewell, L. (2017). O livro no Brasil: sua história. São Paulo: EDUSP.
Machado, C. de S. (1987). O ensino da Sociologia na escola secundária brasileira: levantamento preliminar. Revista da Faculdade de educação, 13(1), 115-142.
Maçaira, J. P. (2020). O ensino de Sociologia e o Livro Didático. In: Brunetta, A. A., Bodart, C. das N., & Cigales, M. P. (Orgs.). Dicionário do Ensino de Sociologia (p. 210-214). Maceió-AL: Editora Café com Sociologia.
Menezes, E. C. (1980). Carlos Delgado de Carvalho: idéias e ideais. Revista do Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro, (329), 105-118.
Menezes, F. (1931). Tratado de Sociologia. Aracajú: Edição do autor.
Soares, J. C. (2009). O ensino de Sociologia no Colégio Pedro II (1925-1941) (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
Soares, J. C. (2012). A concepção de currículo de Sociologia em Delgado de Carvalho. In: Handfas, A., & Maçaira, J. P. (Orgs.). Dilemas e perspectivas da Sociologia na Educação básica. Rio de Janeiro: FAPERJ, 161-178.
Soares, J. C. (2015a). A construção do currículo de Sociologia no Colégio Pedro II (1925-1941). Cadernos de História da Educação, 14(1), 95- 113.
Soares, J. C. (2015b). Ensino de Sociologia no Brasil: o pioneirismo do Colégio Pedro II (1925-1942). Revista Café com Sociologia. 4(3), 76-95.
Copyright (c) 2022 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).