HISTORICAL AND CRITICAL READING OF THE INSERTION OF RELIGIOUS EDUCATION IN THE AMAPAENSE CURRICULUM REFERENCE

Keywords: Religion and Education; Religious and cultural diversity; Secularism and Science of Religion

Abstract

The purpose of this article is to understand the curriculum proposal for religious education contained in the Amapaense Curriculum Framework for early childhood and elementary education. The State Education Council of Amapá approved the document in 2019 and has a pedagogical proposal linked to the methodological and theoretical assumptions of Science of Religion. We point out epistemic and conceptual limitations that open cracks due to the opacity that supports the discourse about the teaching religious phenomenon in the document. This aspect is associated with another important dimension to consider when punctuating the process of preparing the document for the area of religious education in Amapá, which involves institutional action by actors and the participatory process, considered limited given the scope and context that thematizes (and politicizes) religion in the context of education policies.

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Author Biographies

Antonio Carlos Sardinha, Universidade Federal do Amapá - UNIFAP

Doutor em Comunicação (UNESP). Professor adjunto da Universidade Federal do Amapá (UNIFAP).  Integra o Grupo de Pesquisa em Estudos Interdisciplinares em Cultura e Políticas Públicas (CNPq/UNIFAP) e o Observatório da Democracia, Direitos Humanos e Políticas Públicas.

Marcos Vinicius de Freitas Reis, Universidade Federal do Amapá - UNIFAP

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal de São Carlos(UFSCar). Professor adjunto da Universidade Federal do Amapá (UNIFAP).  Líder do Centro de Estudos de Religião, Religiosidades e Políticas Públicas (CEPRES-UNIFAP/CNPq).

Sérgio Rogério Azevedo Junqueira, Instituto de Pesquisa e Formação de Educação e Religião (IFPER)

Livre-docente em Ciência da Religião pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) . Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Salesiana de Roma. Diretor de Pesquisa do Instituto de Pesquisa e Formação Educação e Religião (IPFER).

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Published
2022-11-30
How to Cite
Sardinha, A. C., Reis, M. V. de F., & Junqueira, S. R. A. (2022). HISTORICAL AND CRITICAL READING OF THE INSERTION OF RELIGIOUS EDUCATION IN THE AMAPAENSE CURRICULUM REFERENCE. Imagens Da Educação , 12(4), 89-117. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v12i4.58342
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores