HISTORICAL AND CRITICAL READING OF THE INSERTION OF RELIGIOUS EDUCATION IN THE AMAPAENSE CURRICULUM REFERENCE
Abstract
The purpose of this article is to understand the curriculum proposal for religious education contained in the Amapaense Curriculum Framework for early childhood and elementary education. The State Education Council of Amapá approved the document in 2019 and has a pedagogical proposal linked to the methodological and theoretical assumptions of Science of Religion. We point out epistemic and conceptual limitations that open cracks due to the opacity that supports the discourse about the teaching religious phenomenon in the document. This aspect is associated with another important dimension to consider when punctuating the process of preparing the document for the area of religious education in Amapá, which involves institutional action by actors and the participatory process, considered limited given the scope and context that thematizes (and politicizes) religion in the context of education policies.
Downloads
Metrics
References
BOURDIEU, P (1983). O campo científico. In: ORTIZ, R. (org.). Pierre Bourdieu: Sociologia. São Paulo: Ática, 122-155.
CANDAU, V. M (2014). Educação intercultural: entre afirmações e desafios. In: MOREIRA, A. F.; CANDAU, V. M. (org.). Currículos, disciplinas e culturas. Petrópolis: Vozes.
DURKHEIM, E (1996). As formas elementares da vida religiosa. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Martins Fontes.
GIUMBELLI, E. (2002). O fim da religião: dilemas da liberdade religiosa no Brasil e na França. São Paulo: Attar/PRONEX.
HALL, S. (1997). A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação e Realidade, 22(2).
JUNQUEIRA, S (2008). História, legislação e fundamentos do Ensino. Curitiba: IBPEX.
MARIANO, R. (2013). Mudanças no campo religioso brasileiro no Censo 2010. Debates do NER, Porto Alegre, ano 14 (24), 119-137.
REIS, M.V. F (2011). Política e religião: o envolvimento dos católicos carismáticos na política brasileira. Dissertação (Mestrado em Ciência Política) – Universidade Federal de São Carlos.
REIS, M.V. F. & ALBUQUERQUE E. C (2016). Religião, política e educação: concepções de racismo religioso dos professores do estado do Amapá. Fronteiras e Debates, 3 (2), 49-75.
REIS, M. V. F; VULCÃO, M (2020). Educação e Religião na Região Norte. In: JUNQUEIRA, S.; REIS, M. V. F.; SANTOS, C. E. O Ensino Religioso na Região Norte. Rio Branco: Nepan.
RODRIGUES, E. M. F; JUNQUEIRA, S. R. A; MARTINS, J. L (2015). Perspectivas pedagógicas do Ensino Religioso – formação inicial para um profissional do Ensino Religioso. Florianópolis: Insular.
RESTREPO, E (2014). Estudios culturales en América Latina. Revista Estudos Culturais, 1(1).
SANTOS, B. S.(2009). Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, B.; MENESES, M. (org.). Epistemologias do sul. Coimbra: Edições Almedina.
SANTOS, R (2015). O Ensino Religioso no Amapá. In: JUNQUEIRA, S. (org.). Ensino Religioso no Brasil. Santa Catarina: Insular.
SANTOS, R. O.; SEIBT, C. L (2014). Ciências da Religião e o Ensino Religioso na Amazônia. Revista Pistis & Praxis: Teologia e Pastoral, Curitiba, 6(02), 373-397.
SENA, Luzia (2006). Ensino Religioso e a formação docente: Ciências da Religião e Ensino Religioso em diálogo. São Paulo: Paulinas.
SILVA, T (2000). Identidade e diferença – A perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes.
PIMENTEL, W (2015). A igreja dos pobres: origem e desenvolvimento das CEBs no Amapá (1966-1983). Monografia (Especialização em História e Historiografia da Amazônia) – Universidade Federal do Amapá, Macapá.
TEXEIRA, F; MENEZES, R (2013). Religiões em movimento: o Censo de 2010. Petrópolis: Vozes.
VULCÃO, M (2016). Ensino Religioso no Amapá: uma disciplina em construção (2006-2011). 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Goiás, Catalão, 2016.
Copyright (c) 2022 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).