IMAGES OF LIBRARIES
ARE THEY SPACES FOR CULTURAL MEDIATION AND EXPERIENCE?
Abstract
The aim of this paper was to discuss the images of libraries in order to identify how they impact users, if they are characterized as spaces for cultural mediation and experience. The study was of a qualitative character and narrative nature, built from the experiences of the researchers in two libraries in Paris: Library Sainte-Geneviève and the Public Information Library at the Center Pompidou (Bpi). The instruments of data collection used were: on-site observation and field diary analyzed according to the perspective of the Arts-Based Educational Research (BERA), drawing from Hernández (2013). The main theoretical contribution that underpins this discussion is Milanesi (2003), Failla (2015), Bachelard (1993), Sandoz (2010), Manguel (2006), among others. As results, it is pointed out that several factors generate the repercussion of images in users: cultural mediation; experience; physical organization of the space and the proposing objects that compose it; cultural and welcoming actions; and possibilities of movement that the library allows within.
Downloads
References
Borba, A. N. de. (2016). Mediação cultural em bibliotecas (Dissertação de Mestrado). Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí.
Cabrera Fagundo, A. M. (2015). Bibliotecas digitais: um breve estudo bibliométrico. Cuban Journal of Information on Health Sciences , 26 (4).
Calvino, I. Um General na biblioteca. (2010). Tradução Rosa Freire d’Aguiar. São Paulo: Companhia das Letras.
Coelho Neto, J. T. A construção de sentido na arquitetura. (1997). São Paulo: Perspectiva.
Dias, B. (2013). A/r/tografia como metodologia e pedagogia em artes: uma introdução. In: DIAS, B.; IRWIN, R. L. (Orgs.). Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/r/tografia (p. 21-26). Santa Maria: UFSM.
Eco, U. (2016). De bibliotheca. Tradução do italiano Éliane Deschamps-Pria. Paris: L’Échoppe.
Failla, L. (2015). Le devenir de la bibliothèque publique et le rôle de l’architecture: stratégies de conception pour le XXIe siècle. Tese. Université Paris-Est, Paris, França.
Fushim, M. et. al. (2020). Dilemas en el quehacer de las bibliotecas universitarias argentinas en torno al acceso y difusión de la literatura científica. Información, cultura y sociedad [on line], 43, 177-189.
Gomes, H. F. (2020). Mediação da informação e suas dimensões dialógica, estética, formativa, ética e política: um fundamento da Ciência da Informação em favor do protagonismo social. Informação & Sociedade [on line], 30(4), 1-23.
Goncalves da Silva, A., & Olinto, G. (2015). Tecnologias da informação e comunicação, competência informacional e inclusão social na biblioteca pública: um estudo na Biblioteca Parque de Manguinhos. Revista Interamericana de Bibliotecología [on line] 38(3), 201-212.
Heidegger, M. (2003). A caminho da linguagem. Tradução Márcia Sá Cavalcante Schuback. Vozes: Editora Universitária São Francisco.
Hernández, F. H. (2013). A pesquisa baseada nas artes: propostas para repensar a pesquisa educativa. In: Dias, B., & Irwin, R. (Orgs.). Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/r/tografia (p. 39-62). Santa Maria: UFSM.
Hasper, F., & Neitzel, A. de A. (2020). O espaço da bebeteca nos centros de educação infantil: modos de ver e sentir a literatura. In: Uriarte, M. Z.; Neitzel, A. de A., & Krames, I. P.. (Orgs.). Cultura, Escola e Educação Criadora: Mediações Culturais e Proposições estéticas (p. 69-92). Curitiba: CRV.
Irwin, R. (2013). A/r/tografia. Tradução Belidson Dias. Santa Maria: UFSM.
Kupiec, A.; Neitzel, A. de A., & Carvalho, C. (2016). A mediação cultural e o processo de humanização do homem. In: Neitzel, A. de A., & Carvalho, C. Mediação cultural, formação de leitores e educação estética (p. 23-36). Curitiba: CRV.
Larrosa, J. (2016). Tremores: escritos sobre experiência. Tradução Cristina Antunes, João Wanderley Geraldi. 1. ed. 2. reimp. Belo Horizonte: Autêntica. (Coleção Educação: Experiência e Sentido).
Manguel, A. (2006). A biblioteca à noite. Tradução Samuel Titan Jr. São Paulo: Companhia das Letras.
Martins, M. C. (2014). Curadoria educativa: dispositivos para encontros. In: Martins, M. C. (Org.). Pensar juntos mediação cultural: [entre]laçando experiências e conceitos (p. 188-202). São Paulo: Terracota.
Martins, M. C. F. D. (2011). Arte, só na aula de arte? Educação, Porto Alegre, 34(3), 311-316.
Medeiros, D., & Lucas, E. R. de O. (2016). As bibliotecas nacionais latino americanas e o capital social. Perspectiva em Ciência da Informação, 21(4), 202-224.
Milanesi, L. (2003). A casa da invenção. Cotia, SP: Ateliê Editorial.
Neitzel, A. de A. et al. (2016). E as bibliotecas... serão elas espaços de mediação cultural? In: Neitzel, A. de A., & Carvalho, C. (Orgs.). Mediação cultural, formação de leitores e educação estética (p. 51-74), Curitiba: CRV.
Neitzel, A. de A.; Ferri, C., & Borba, A. N. de B. (2018). A biblioteca como espaço de mediação cultural e de educação estética. Arquivos analíticos de políticas educativas [online], 26(20), 11-32.
Nunes, M. S. C., & Santos, F. de O. (2020). Mediação da leitura na biblioteca escolar: práticas e fazeres na formação de leitores. Perspectivas em Ciência da Informação, 25(2), 3-28.
Petit, M. (2009). A arte de ler ou como resistir à adversidade. Tradução Arthur Bueno e Camila Boldrini. São Paulo: 34.
Petit, M. (2008). Jovens e a leitura: uma nova perspectiva. Tradução Celina Olga de Souza. São Paulo: 34.
Rancière, J. (2013). O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Tradução Lilian do Vale. Belo Horizonte: Autêntica.
Roubaud, J. (2012). Lire, écrire ou comment je suis devenu collectionneur de bibliothèques. Villeurbanne: Presses de l’enssib.
Sandoz, D. (2010). Repenser la médiation culturelle em bibliothèque publique: participation et quotidienneté (Mémoire de Diplôme de conservateur de bibliothèque). École Nationale Supérieure des Sciences de L’information et des bibliothèques, Lyon, França.
Tanus. G. F. de S. C., & Sánchez-Tarragó, N. (2020). Atuação e desafios das bibliotecas universitárias brasileiras durante a pandemia de COVID-19. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud [on line], 31(3), 01-35.
Uriarte, M. Z. et al. (2016). Mediação cultural: função de mestre explicador ou ação de mestre emancipador? In: Neitzel, A. de A., & Carvalho, C. Mediação cultural, formação de leitores e educação estética (p. 37-52). Curitiba: CRV.
Copyright (c) 2022 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).







1.png)
