TEACHER EDUCATION AND THE POTENTIAL USE OF DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES

PERMANENT CHALLENGES

Keywords: Digital information and communication technologies; Teacher Training; Teacher Professional Development

Abstract

The insertion and professional development of teachers has been the object of study with a view to understanding the formats of learning the profession and its challenges. In the current scenario, among the numerous challenges of the profession, it has been living with new demands arising, above all, from the social isolation resulting from the pandemic of the new coronavirus. The teachers' low didactic-pedagogical repertoire to work with non-presential education and use of technologies was pointedly exposed. This article discusses, mainly, the overcoming of simplistic visions of integration of digital information and communication technologies in the teaching and learning processes. By making use of the dialogue with changes and teacher training, it is understood the need to break with the mere transfer of lectures to technological supports in favor of rethinking the use of technologies in a critical perspective, maintaining the pedagogical and the fight to break educational inequalities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Sonia Regina Mendes dos Santos, Universidade Estácio de Sá - UNESA

Pós-doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá (UNESA).

Diego Ferreira , Universidade Estácio de Sá - UNESA

Pós-doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Doutor em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Professor na Universidade Estácio de Sá - UNESA.

Patricia Maneschy, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Rio de Janeiro - IFRJ

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ).  Professora adjunta do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências do Instituto Federal  de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Rio de Janeiro (IFRJ).

References

Brasil (2020). Presidência da República. Medida provisória n. 934, de 1 de abril de 2020. Estabelece normas excepcionais sobre o ano letivo da educação básica e do ensino superior decorrentes das medidas para enfrentamento da situação de emergência de saúde pública de que trata a Lei nº 13.979. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/medida-provisoria-n-934-de-1-de-abril-de-2020-250710591.

Almeida, M. E. B. (2016). Currículo e políticas públicas de TIC e Educação. In: Cetic.br. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação no Brasil: TIC Educação (pp-45-53). Comitê Gestor da Internet no Brasil.

Almeida, M. E. B., & Valente, J. A. (2011). Tecnologias e Currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? Paulus.

Alvar, M. (1980). História de la palabra Ensayo em Español. In: M. Alvar. Ensayo, reunión de Málaga de 1977 [Versão Eletrônica]. Servicio de Publicaciones, Diputación Provincial de Málaga.Disponivel em: http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/la-turbada-historia-de-la-palabra-ensayo/html/dcb06a62-2dc6-11e2-b417-000475f5bda5_11.html

André, M. E. D. A. (2018). Professores iniciantes: egressos de programas de iniciação à docência. Rev. Bras. Educ., 23. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s1413-24782018230095.

Aoudé, P. (2007). Formation initiale aux TIC des futurs professeurs d'école: entre représentation et évaluation. Revue électronique EpiNet, 100. Disponível em: http://www.epi.asso.fr/revue/articles/a0712a.htm.

Barreto, R. G. (2019). Tecnologias na educação brasileira: de contexto em contexto. Revista Educação e Cultura Contemporânea, 16 (43). Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/view/6002/47965991.

Belloni, M. L. (1998). Tecnologia e formação de professores: Rumo a uma pedagogia pós-moderna? Educ. Soc., 19 (65), 143-162. Available from http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-.

Charlot, B. (2000). Da relação com o saber - Elementos para uma teoria. Artmed.

Candau, V. M. (1983). Papel da didática na formação de educadores. In: V. Candau (Org.). A didática em questão (5. ed., pp. 11-57). Vozes.

Cetic.br (2018). Pesquisa sobre o Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação nos domicílios brasileiros – TIC Educação 2018 [livro eletrônico]. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. Comitê Gestor da Internet no Brasil.

CGI.br (2015). Pesquisa sobre o Uso das Tecnologias da Informação e Comunicação nas Escolas Brasileiras – TIC Educação 2015. Comitê Gestor da Internet no Brasil.

CGI.br (2018). Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: TIC educação 2018. Comitê Gestor da Internet no Brasil.

Domingues, J. A. (2019). O Ensaio como Método. Colecção: Artigos Lusosofia. Universidade da Beira Interior, Covilhã.

Eco, U. (1998). Como se faz uma tese (14. ed.). Perspectiva.

Franco, M. A. S., Pimenta, S. G. (2016). Didática multidimensional: por uma sistematização conceitual. Educação & Sociedade, Campinas, 37 (135), 539-553. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v37n135/1678-4626-es-37-135-00539.pdf.

Ferreira, G. M. S., Freitas, R. C., & Moreira, L. C. P. (2018). Inovação, TIC e docência: práticas e concepções de professores em uma IES privada. Rev. Inter. de Educ. Sup., 4 (1), 25-51. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8650880.

Freitas, L.C. (2014). Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educação & Sociedade, 35 (129), 1085-1114, out./dez. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/xm7bSyCfyKm64zWGNbdy4Gx/?lang=pt&format=pdf.

Gabardo, C. V., & Hobold, M. S. (2011). Início da docência: Investigando professores do ensino fundamental. Formação Docente. Revista Brasileira de Pesquisa sobre formação docente, 3 (5), 85-97. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/48.

Gatti, B. A. (2010). Formação de professores no Brasil: características e problemas. Revista Educação & Sociedade, 31 (113), 1355-1379. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/R5VNX8SpKjNmKPxxp4QMt9M/?lang=pt&format=pdf.

Goigoux, R., Cèbe, S., Robert, A., & Elalouf, M.-L. (2005). Améliorer la formation initiale des enseignants. Former des maitres.

Kenski, V. M. (2007). Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. Papirus.

Kenski, V. M. (2015). A urgência de propostas inovadoras para a formação de professores para todos os níveis de ensino. Rev. Diálogo Educ., 15 (45), 423-441. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/1963.

Knoerr, H. (2005). TIC et motivation en apprentissage/enseignement des langues. Une perspective canadienne. Cahiers de l’APLIUT, XXIV (2), 53-73. Disponível em: https://doi.org/10.4000/apliut.2889.

Libâneo, J. C. (2013). Didática na formação de professores: entre a exigência democrática de formação cultural e científica e as demandas das práticas socioculturais. In: A. S. Akiko & M. V. Suanno. Didática e formação de professores: novos tempos, novos modos de aprender e ensinar (pp. 51-82. Sulina.

Meneghetti, F. K. (2011) O que é um ensaio-teórico? Revista de Administração Contemporânea, 15 (2), 320-332, Disponível em: https://www.scielo.br/j/rac/a/4mNCY5D6rmRDPWXtrQQMyGN/?lang=pt.

Morato, V. (2018). Palestra “Educação para a soberania: desafios e perspectivas”. In: Sinpro 13º Consimpro debate rumos da educação no Brasil. 25/09/2018. Disponível em: https://contee.org.br/sinpro-minas-13o-consinpro-debate-rumos-da-educacao-no-brasil/.

Moran, J. M. (2009). Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica (16 ed.). Papirus.

Nóvoa. A. (2006). Desafios do Trabalho do professor no mundo contemporâneo. Disponível em: https://www.sinprosp.org.br/arquivos/novoa/livreto_novoa.pdf.

Ramal, A. (2020). A educação em tempos de pandemia: realidade e desafios. Disponível em: https://tvbrasil.ebc.com.br/sem-censura/2020/04/educacao-em-tempos-de-pandemia-realidade-e-desafios.

Sancho, J. M. S. (1998). Para uma Tecnologia Educacional. Artmed.

Santos, B. S. (2020). A Cruel Pedagogia do Vírus. Almedina.

Santos, S. R. M., & Ferreira, D. (2020). As tecnologias digitais de informação e comunicação e a didática multidimensional: por uma ressignificação necessária. Revista Educação e Cultura Contemporânea, 17 (47). Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/view/7286/47966541.

Schuhmacher, V. R. N., Alves Filho, J. P., & Schuhmacher, E. (2017). As barreiras da prática docente no uso das tecnologias de informação e comunicação. Ciência & Educação, 23 (3), 563-576. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/CQDVrhwXNPYtWzyzSTk4XFf/?format=pdf&lang=pt#:~:text=Aponta%2Dse%20para%20um%20professor,%E2%80%9Cobst%C3%A1culos%E2%80%9D%20%C3%A0%20pr%C3%A1tica%20docente.


Tarouco, L. M. R., Costa, V. M., Ávila, B. G., Bez, M. R., Santos, E. F. (Orgs.) (2014). Objetos de Aprendizagem: Teoria e Prática. Evangraf.

Valente, J. A. (2014). A Comunicação e a Educação baseada no uso das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação. Revista UNIFESO – Humanas e Sociais, 1 (1), 141-16. Disponível em: http://www.revista.unifeso.edu.br/index.php/revistaunifesohumanasesociais/article/view/17/24.

Vanelli, M. (2020). Algumas reflexões sobre a educação não -presencial. CUT - Santa Catarina, 8 de abril. Disponível em: https://sc.cut.org.br/noticias/artigo-algumas-reflexoes-sobre-a-educacao-nao-presencial-e592.
Published
2023-04-02
How to Cite
Santos, S. R. M. dos, Ferreira , D., & Maneschy, P. (2023). TEACHER EDUCATION AND THE POTENTIAL USE OF DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES. Imagens Da Educação , 13(1), 33-53. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v13i1.61359
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores