PANDEMIC AND SCHOOL FAILURE
SOME REFLECTIONS
Abstract
Brazil has a vast literature that, since the 1970s, debates the “culture of school failure” (Patto, 1997). The pandemic caused by Covid-19, which started in 2020, accentuated the need for families, educators, and society in general to question and discuss the validity of school learning in this period and, also, the issue of failure. The text is qualitative, through document analysis (Ludke; André, 2012) and content analysis (Bardin, 1979). The objective of this research is to understand the statements of recent fragments, published in the media, in light of the main theories about school failure. The main theorists used are Patto (1990, 1999), Charlot (2000), Arroyo (2000), Gouveia (1971). Data from Unicef (2020) and interviews available on the internet were also used. As a result, we found that such statements involve: economic inequalities, sociocultural needs, family environment, teacher’s performance, disorders observed at school. Generally, several of them are present, in a fragmented view of the problem. In the end, we identified that inequality is a Brazilian reality and that policies that support the use of technologies are necessary for a good teacher training for the proper use of resources and the availability of these resources for all students.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1979.
BEHAR, Patricia Alejandra. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. Rio Grande do Sul: UFRGS, 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a¬-distância/. Acesso em 24/05/2021.
CHARLOT, B. (2000). Da relação com o saber: Elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed.
COLLARES, C.A.L.; MOYSÉS, M.A.A. (1985). Educação ou saúde? Educação x Saúde? Educação e Saúde. Cadernos Cedes, 15, p.7-16.
GOMES, Alex, BALMANT Ocimara, Terra, Pandemia acirra desigualdades educacionais no Brasil < https://www.terra.com.br/noticias/educacao/pandemia-acirra-desigualdades-educacionais-no-brasil,bbc4474128e61fb8afb99de375c8a68amd7l8u8e.html >24 set 2021. Acesso em 24 set 2021
GOUVEIA, A. J., A pesquisa educacional no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 1, p. 1-48, 1971.
GLOBO, Jornal G1: Um terço das crianças não têm acesso a aulas remotas na pandemia, afirma Unicef, 2020. Disponível em
IGBE, Brasil.Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua - PNAD Contínua. Disponível em
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 2012.
NÓVOA, A. (Org.). Formação de professores e profissão docente. In: ______. Os professores e a sua formação. 2. ed. Lisboa: D.Quixote, 1992.
OLIVEIRA, Elida; Quase 90% dos professores não tinham experiência com aulas remotas antes da pandemia; 42% seguem sem treinamento, aponta pesquisa, Jornal O Globo, G1, 2020. Disponível em https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/07/08/quase-90percent-dos-professores-nao-tinham-experiencia-com-aulas-remotas-antes-da-pandemia-42percent-seguem-sem-treinamento-aponta-pesquisa.ghtml Acesso em 24/05/2021.
PATTO, Maria Helena de Souza. A Produção do Fracasso Escolar: história de submissão e rebeldia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1990 e 1999.
PRETTO, N. De L.; BONILLA, M. H. S.; SENA; I. P. F. de S. (Orgs). Educação em tempos de pandemia: reflexões sobre as implicações do isolamento físico imposto pela COVID-19. Salvador: Edição do autor, 2020.
SANTA MÔNICA. Como a pressão escolar afeta a saúde mental dos alunos? 2020. Disponível em:
SAVIANI, Demerval. Instituições escolares no Brasil - conceitos e reconstrução. In: NASCIMETO, Maria I. M.; SANDANO, Wilson; LOMBARDI, José C.; SAVIANI, Dermeval. Instituições escolares no Brasil. São Paulo: Autores Associados, 2007.
SCOZ, Beatriz, Psicopedagogia e realidade escolar: o problema escolar e de aprendizagem. 6Ed. Petrópolis: Vozes, 1994.
TENENTE, Luiza. Sem internet, merenda e lugar para estudar: veja obstáculos do ensino à distância na rede pública durante a pandemia de Covid-19. Jornal o Globo - G1, 2020. Disponível em:
UNICEF Brasil, Cenpec Educação. Cenário da Exclusão Escolar no Brasil - Um alerta sobre os impactos da pandemia da Covid-19 na Educação, 2021. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/relatorios/cenario-da-exclusao-escolar-no-brasil Acesso em 17/05/2021
Copyright (c) 2023 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).







1.png)
