EDUCATIONAL POLICY AND THE SCHOOL CONTEXT
REVISITING THE MEANING OF CITIZENSHIP EDUCATION BEYOND THE PANDEMIC
Abstract
In the educational context, especially in the public school, problems in all levels and modalities of education are amplified and aggravated, which challenges us to think about the interfaces that need to guide the relationship between educational policies, school education, globalization, and citizenship in order to meet the needs arising from this context. This reflection is based on a qualitative analysis, regarding the problem approach; reconstructive, critical and hermeneutic, regarding the objective; and bibliographic, regarding the procedures, which are anchored in authors linked to the theme and, invites us to reflect on the relationships between educational policies and the school context, its transformations in the current scenario and its possible contributions to the realization of the right to quality education and citizenship training of the subjects, marked and transformed by the Covid-19 pandemic.
Downloads
References
Brasil. Ministério da Saúde (2020). Protocolo de manejo clínico para o novo coronavírus (2019-nCoV). Biblioteca Virtual em Saúde. 2020. Disponível em:www.saude.gov.br/bvs. Acesso em: 24 mar., 2021.
Dardot, P.; Laval, C. (2016). A nova razão do mundo: Ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo, SP: Boitempo.
Freire, P. (1987). Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Honnet, A. (2017). A ideia de socialismo: Tentativa de atualização. Lisboa, Portugal: Edições 70.
Kohls, R. (2019). Ensino superior, crise das humanidades e a fragilidade democrática: reflexões a partir do pensamento de Martha Nussbaum. (Tese de Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo.
Libâneo, J. C. (2012). O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 38, (1), 13-28.
Mainardes, J. (2018). Reflexões sobre o objeto de estudo da política educacional. Laplage em Revista (Sorocaba), v. 4 (1), jan.-abr., 186-201.
Marcelino, P. C. (2019). Humanização e Sensibilidade: Educação e Uso do Corpo em Giorgio Agamben. (Tese de Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo-RS.
Marcelino, P. C.; Favero, A. A. (2021). “Criar capacidades” para a sensibilidade e a humanização em meio à pandemia da covid-19: reflexões a partir de Nussbaum e Agamben. IN: Revista Olhar de Professo, v. 24 (1), 1-19. Disponível em http://www.uepg.br/olhardeprofessor. Acesso em 02 de agosto de 2021.
Nussbaum, M. C. (2010). Sin fines de lucro: Por qué la democracia necesita de las humanidades. Buenos Aires, Argentina: Katz.
Reis, D. dos S. (2020). Coronavírus e debates educacionais: reposicionado o debate IN: Revista Olhar de Professor. Ponta Grossa, v. 23(1), 1-5. Disponível em http://www.uepg.br/olhardeprofessor. Acesso em 15 ago., 2020.
Santos, B. de S. (2020). A Cruel Pedagogia do Vírus. Almedina: Coimbra.
Santos, M. (2000). Por uma outra globalização - do pensamento único à consciência universal. São Pauto: Record.
Copyright (c) 2023 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).







1.png)
