GENDER AND SEXUALITY IN THE CURRICULUM OF PEDAGOGY

CURRICULUM MOVEMENTS IN TRANSVERSAL TRAINING

Keywords: Gender; Sexuality; Transversal Formation; Pedagogy.

Abstract

This work is a Postdoctoral investigation cutoff carried out at the Faculty of Education of the Federal University of Minas Gerais, which proposed to analyze the perceptions of professors and students about gender and sexuality in the curriculum of Pedagogy in the transversal training in this Higher Education institution. The aim was to understand the curricular paths proposed in transversal training. The research of post-critical nature involved the researcher’s expectations, contexts of the research proposal, variables that cover the subjects, as well as the theoretical contributions of this perspective. It was evidenced that, in the curriculum, gender and sexuality in Higher Education take place in the composition of strangeness, resistance, invention, creativity and in the perception of the curriculum as a territory of life affirmation. The analyzes made it possible to identify curricular movements of the transversal disciplines with a focus on gender and sexuality as strategies for the insertion of these themes in the Pedagogy undergraduate course.

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Author Biographies

Alexandre Gomes Soares, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Pós-doutor pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Membro do Grupo de Estudos de Gênero, Educação e Cultura Sexual (EdGES) credenciado ao CNPq. Professor Adjunto na Faculdade Única de Contagem e Coordenador Pedagógico no 1º e 2º Ciclo na Prefeitura de Belo Horizonte.

Marlucy Alves Paraíso, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora Titular da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Pesquisadora 1C do CNPq e Vice-presidente da ABdC: Associação Brasileira de Currículo. Supervisora do Pós-Doutorado. Coordenadora do GECC – Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículos e Culturas/UFMG.

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Published
2023-04-02
How to Cite
Soares, A. G., & Paraíso, M. A. (2023). GENDER AND SEXUALITY IN THE CURRICULUM OF PEDAGOGY. Imagens Da Educação , 13(1), 54-76. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v13i1.61629
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores