THE EDUCATIONAL ASSESSMENT FOR CHILDREN ALPHABETIZATION PROCESS

A CRITICAL ANALYSIS ON THE HISTORICAL-CULTURAL THEORY

Keywords: Educational Assessment Policies; Alphabetization Process; Historic-Cultural Theory

Abstract

Since its inception, the school institution has become the privileged space for the transmission of the culture historically accumulated by humanity, that is, of scientific knowledge. However, with the introduction of public educational policies that emphasize standardized assessments, teaching has become focused on skills and skills focused on utilitarian and pragmatic knowledge.  This paper’s goal is to analyze the theoretical-pedagogic context that these scientific concepts learning occurs by children in the alphabetization cycle, bringing into light the permanent control of the standardized evaluations of day-to-day school. Thus, as a method used for analysis, the historical-dialectical materialism of Marx (2010, 2013) and Engels (2006), in which both demonstrate the labor as origin of the social being and from the studies of Vigotski (2009), Luria (1991), and Leontiev (1978) that conceive the teaching process from the historic-cultural perspective. The conclusion states that the educational public policies for children in the alphabetization process implemented in the brazilian schools determine a standard of learning grounded in pedagogies of the learn-to-learn, as in the constructivism, and prioritize the teaching of minimal knowledge required in the standard evaluations, interfering directly in the acquisition of scientific concepts by children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sirneto Vicente da Silva, Universidade Federal do Ceará - UFC

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira da Universidade Federal do Ceará (PPGE/UFC). Professor da Educação Básicasor da Educação Básica.

Francisca Valéria de Sales Peixoto, Universidade Federal do Ceará - UFC

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira da Universidade Federal do Ceará (PPGE/UFC). Professora da Educação Básica.

Josefa Jackline Rabelo, Universidade Federal do Ceará - UFC

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira da Universidade Federal do Ceará (PPGE/UFC). Professora Titular da Universidade Federal do Ceará.

Francisca Maurilene do Carmo, Universidade Federal do Ceará - UFC

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira da Universidade Federal do Ceará (PPGE/UFC). Professora Titular da Universidade Federal do Ceará.

References

ARCE, Alessandra. A formação de professores sob a ótica construtivista: primeiras aproximações e alguns questionamentos. In: DUARTE, Newton (Org.). Sobre o construtivismo: contribuições a uma análise crítica. 2ª ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Elementos Conceituais e Metodológicos para Definição dos Direitos de Aprendizagem e Desenvolvimento do Ciclo de Alfabetização (1º, 2º e 3º anos do Ensino Fundamental). Brasília: MEC; SEB, 2012.

CEARÁ. Governo do Estado. Decreto nº 29.306/2008. Dispõe sobre os critérios de apuração dos índices percentuais destinados à entrega de 25% do ICMS pertencente aos municípios.

CEARÁ. Secretaria da Educação do Ceará. SPAECE – 2019 / Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Educação, CAEd. V. 1 (2019), Juiz de Fora – Anual. Disponível em: . Acesso em: 05 Abr.2022.

CEARÁ. Secretaria de Educação. Lei nº 14.371, de 09 de junho de 2009. Cria o Prêmio Escola Nota Dez, destinado a premiar as escolas públicas com melhor resultado no índice de desempenho escolar – Alfabetização (IDE-Alfa), e dá outras providências.

DUARTE, Newton. O debate contemporâneo das ideias pedagógicas. In: MARTINS, LM., & DUARTE, N. (Orgs.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias [online]. São Paulo: Editora UNESP, São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p. 33-49.

ENGELS, F. O papel do trabalho na transformação do macaco em homem. Trabalho Necessário, ano 4, n. 4, 2006.

FREITAS, L. C. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. 1. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

LEONTIEV, A. O homem e a cultura. In: LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa, Livros Horizonte, 1978. p. 261-284.

LURIA, A. R. A atividade consciente do homem e suas raízes histórico-sociais. In: LURIA, A. R. Curso de Psicologia Geral. V. 1. Introdução Evolucionista à Psicologia. Tradução: Paulo Bezerra. Civilização Brasileira, Rio de Janeiro, 1991.

MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2010.

MARX, K. O capital: crítica da economia política: livro I: o processo de produção do capital; tradução Rubens Enderle. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2013.

MENDES, Camila Sibele Bessa. Jean Piaget. InfoEscola: Navegando e Aprendendo. Disponível em: . Acesso em: 24 Set.2021.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Estudo do desenvolvimento dos conceitos científicos na infância: experiência de construção de uma hipótese de trabalho. VIGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução: Paulo Bezerra. 2ª ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009. p. 242-394.
Published
2023-12-09
How to Cite
Silva, S. V. da, Peixoto, F. V. de S., Rabelo, J. J., & Carmo, F. M. do. (2023). THE EDUCATIONAL ASSESSMENT FOR CHILDREN ALPHABETIZATION PROCESS. Imagens Da Educação , 13(4), 42-62. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v13i4.63244
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores