SOCIAL DISTANCE BY COVID-19

PERCEPTIONS OF UNIVERSITY STUDENTES

Keywords: Pandemic; Social isolation; Anxiety; everyday activities

Abstract

The objective of this article is to identify the perceptions of university students regarding the period of social distancing due to Covid-19. This is a qualitative research, with 42 undergraduate and graduate students from two federal universities in southern Brazil. Data were collected between September 2020 and February 2021, from an online questionnaire, made available through the Google Forms platform, the analysis took place with the help of the IRAMUTEQ software. It was identified as perceptions of university students the feelings and activities that they started to develop from the social distance caused by Covid-19. The students listed perceptions regarding the feelings and activities they experienced during social distancing by COVID-19. In the activities carried out, they reported the practice of scholarship projects, remote classes, leisure and distraction activities. Regarding feelings, students reported fear, insecurity and longing for their routine, friends and family.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Silveira Lopes , Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Acadêmica de Enfermagem na Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Bolsista EPEC.

 
Julia Severo dos Santos , Federal University of Rio Grande-FURG

Acadêmica de Enfermagem na Universidade Federal do Rio Grande e bolsista do Programa de Educação Tutorial (PET-ENFERMAGEM).

Mariana Michaelsen de Brum, Federal University of Rio Grande-FURG
Acadêmica de Enfermagem na Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Bolsista CNPq.
Camila Daiane Silva, Universidade Federal do Rio Grande - FURG
Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Docente da Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). 

References

• Aquino, E.M., Silveira, I.M., Aquino, R., Filho, J. A., Rocha, A. S., Ferreira, A., Lima, R.T. (2020). Medidas de distanciamento social no controle da pandemia de COVID-19: potenciais impactos e desafios no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva.
• BRASIL. (2010). Ministério da Educação. Plano Nacional de Assistência Estudantil. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pnaes
• Cavalcante, R.D.O., Silva, J.L.L., & Ramos, G.F.S. (2022). Saúde mental de estudantes de Enfermagem diante da pandemia de COVID-19: uma revisão integrativa da literatura. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento.
• Malta, D.C., Gomes, C.S., Szwarcwald, C.L., Barros, M.B.A., Silva, G.A., Prates, E.J.S., Silva, D.R.P. (2020). Distanciamento social, sentimento de tristeza e estilos de vida da população brasileira durante a pandemia do COVID-19.
• Deslandes, S.F., & Coutinho, T. (2020). O uso intensivo da internet por crianças e adolescentes no contexto da COVID-19 e os riscos para violências autoinflingidas. Ciênc. saúde coletiva 25.
• Lima, A., & Beleza, A. (2021). Relação entre a prática de actividade física e depressão em estudantes universitários. PsychTech.
• Malta, D.C., Szwarcwald, C.L., Barros, M.B., Gomes, C.S., Machado, I.E., Júnior, P.R.B.S., Gracie, R. (2021). A pandemia da COVID-19 e as mudanças no estilo de vida dos brasileiros adultos: um estudo transversal. Epidemiol. Serv. Saúde.
• Melo, H.E, Severian, P.F.G., Eid, L.P., Souza, M.R., Sequeira, C. A., Souza, M.G.G., &Pompeo, D.A. (2021). Impacto dos sintomas de ansiedade e depressão na autoeficácia percebida em estudantes de enfermagem. Acta paulo. enferm.
• Organização Mundial da Saúde. (2020). OMS lança novas diretrizes sobre atividade física e comportamento sedentário. Disponível em: https://www.paho.org/pt/noticias/26-11-2020-oms-lanca-novas-diretrizes-sobre-atividade-fisica-e-comportamento-sedentario#:~:text=As%20novas%20diretrizes%20recomendam%20pelo,dia%20para%20crian%C3%A7as%20e%20adolescentes.
• Ornell,F., Schuch, J.B., Sardi, A.O., & Kessler, F.H.P.(2020). “Pandemic fear” and COVID-19: mental health burden and strategies. Brazilian Journal of Psychiatry
• Pitanga, F.J.G., Beck, C.C., & Pitanga, C.P.S. (2020) Inatividade física, obesidade e COVID-19: perspectivas entre múltiplas pandemias. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde
• Portugal, F.B., Wandekoken, K. D., Souza, R. S. de, Souza, E. da R., & Rodrigues, L. do N. (2021). Distanciamento social e COVID-19: estratégias adotadas por estudantes de Enfermagem. SMAD, Revista Eletrônica Saúde Mental Álcool E Drogas (Edição Em Português), 17(2), 7-15.
• Santos, E.M. (2021). O ensino remoto emergencial e o uso de recursos digitais em aulas de língua inglesa, 74(3), 145-160.
• Silva, S.M., & Rosa, A.R. (2021). O impacto da COVID-19 na saúde mental dos estudantes e o papel das instituições de ensino como fator de promoção e proteção. Revista Prâksis, 2, 189–206
• Souza, A.S.R. (2021). General aspects of the COVID-19 pandemic. Revista Brasileira de Saúde Materno InfantiL. 29-45.
• Universidade Federal de Santa Maria. (2020). A Situação dos Bolsistas Durante a Pandemia. Disponível em: https://www.ufsm.br/midias/experimental/revistatxt/2020/07/02/a-situacao-dos-bolsistas-durante-a-pandemia/
Visentini, B.P., Barbosa, G.C., Silva, J.C.M.C., Pinho, P.H., & Oliveira, M.A.F. (2021). A experiência do distanciamento social dos estudantes de enfermagem durante a pandemia da COVID-19. Rev. Eletr. Enferm.
Published
2023-12-09
How to Cite
Silveira Lopes , A., Severo dos Santos , J., Michaelsen de Brum, M., & Silva, C. D. (2023). SOCIAL DISTANCE BY COVID-19. Imagens Da Educação , 13(4), 125-137. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v13i4.64200
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores