“WORLD CAFÉ” IN THE PEDAGOGICAL PRACTICE

Keywords: Active learning methodologies; questions that matter; techniques for creative thinking

Abstract

The performance of a teacher in classroom has always been challenging. That only got worse with the arrival of Digital Information and Communication Technologies (DICT) and born-digital students. Teaching methodologies that foster student interactions and motivation, ultimately bringing them as protagonists in the construction of their knowledge is excellent alternative in the teaching-learning process. This is the proposal of the active methodology “World café”, coined by Brown & Isaacs (2007), which seeks to engage students in the collective construction of knowledge using relevant questions with elaborated discussions involving a simple and direct dynamic, which is revisited in the present study. The essence of this methodology is centered on the elaboration of pertinent questions and having meaningful discussions, for which we indicate some alternatives to facilitate their preparation/conduction. Furthermore, we report experiences in pedagogical practice, demonstrating the potential of the application of the "World Café", in different contexts, in educational institutions. The use of this methodology increases the set of possibilities of teaching strategy in the classroom. Thus, the instructor will be able to use non-formal formats to direct students in meaningful discussions and to bring the required understanding on a topic, in an instigating way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andréa Cristina Peripato, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Doutora em Ciências Biológicas/Genética pela Universidade de São Paulo (USP) e Especialização em Educação e Tecnologias pela Universidade Federal de São Carlos (UFScar). Professora Associada do Departamento de Genética e Evolução, Universidade Federal de São Carlos (UFScar).

Braian Veloso, Universidade Federal de Lavras - UFLV

Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFScar). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Inovação em Educação, Tecnologias e Linguagens (Grupo Horizonte) da Universidade Federal de São Carlos. Professor Adjunto da Universidade Federal de Lavras (UFLA).

Mara Silvia Pasian, Universidade Federal do ABC

Doutora em Psicologia pela Universidade de São Paulo (USP). Docente e Tutora em cursos de Especialização EaD na Universidade Federal do ABC e na Universidade Federal de São Carlos (UFScar). Professora da Universidade Federal do ABC - Centro de Matemática, Computação e Cognição.

Daniel Mill , Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Pós-doutor pelas Universidade de Coimbra e Universidade Aberta de Portugal. Líder-Fundador do Grupo Horizonte (Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Inovação em Educação, Tecnologias e Linguagens). Professor da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

 

References

Brown, J., & Isaacs, D. (2007). O World Café: dando forma ao nosso futuro por meio de conversações significativas e estratégicas. São Paulo: Cultrix.
Published
2024-03-26
How to Cite
Peripato, A. C., Veloso, B., Pasian, M. S., & Mill , D. (2024). “WORLD CAFÉ” IN THE PEDAGOGICAL PRACTICE. Imagens Da Educação , 14(1), 60-76. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v14i1.64720
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores