UNIVERSITY INDIGENOUS WOMEN

RESISTING, EXISTING

Keywords: university indigenous women; inclusion; exclusion

Abstract

This article is an excerpt from a doctoral research, which aims to problematize the presence of indigenous women at the university, based on their existence and the difference they produce in educational spaces, which are, presumably, social and collective spaces. Based on the processes of inclusion and exclusion that cross the educational trajectory of these women, through a narrative investigation, understood as the study of experience, as well as a powerful means of desubjectivation, which configures an existence/resistance other for the indigenous students, we evidenced experiences of prejudice and discrimination throughout the lives of indigenous university women, from basic education to the academy. The possibility of an ethical exercise, questioning our way of being and being in the world, whether we are different or normal subjects, glimpses an existence beyond the exclusion of the difference that predominates today, escaping this logic and, strategically, resisting.

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Author Biographies

Karina da Silva Molina, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Mestra em Administração Pública, Bacharela em Direito e Licenciada em Letras Postuguês/Inglês, pela Universidade Federal do Rio Grande – FURG. Técnica Administrativa em Educação da Universidade Federal do Rio Grande – FURG. Integrante do Grupo de Pesquisa Sexualidade e Escola (GESE). Rio Grande, Rio Grande do Sul, Brasil.

Paula Regina Costa Ribeiro, Universidade Federal do Rio Grande – FURG
Doutora em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul –UFRGS. Professora titular do Instituto de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande – FURG. Pós-Doutorado na Escola Superior de Educação de Coimbra/Instituto Politécnico de Coimbra. Pesquisadora do Grupo de Investigación en Educación y Sociedad (Gies). Líder do Grupo de Pesquisa Sexualidade e Escola (Gese), atuando principalmente nos seguintes temas: corpos, gêneros e sexualidades. Bolsista produtividade 1C do CNPq.
     

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Published
2023-09-23
How to Cite
Molina, K. da S., & Ribeiro, P. R. C. (2023). UNIVERSITY INDIGENOUS WOMEN. Imagens Da Educação , 13(3), 158-179. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v13i3.65220