UNIVERSITY INDIGENOUS WOMEN
RESISTING, EXISTING
Abstract
This article is an excerpt from a doctoral research, which aims to problematize the presence of indigenous women at the university, based on their existence and the difference they produce in educational spaces, which are, presumably, social and collective spaces. Based on the processes of inclusion and exclusion that cross the educational trajectory of these women, through a narrative investigation, understood as the study of experience, as well as a powerful means of desubjectivation, which configures an existence/resistance other for the indigenous students, we evidenced experiences of prejudice and discrimination throughout the lives of indigenous university women, from basic education to the academy. The possibility of an ethical exercise, questioning our way of being and being in the world, whether we are different or normal subjects, glimpses an existence beyond the exclusion of the difference that predominates today, escaping this logic and, strategically, resisting.
Downloads
References
18_versaofinal_site.pdf.
Carvalho, A. F. & Gallo, S (2020). Foucault e a governamentalidade democrática: a questão da precarização da educação inclusiva. Revista Mnemosine. 6(1), 146-160. Recuperado de: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/mnemosine/article/view/52688/34300.
Foucault, M. (2008). Em Defesa da Sociedade. São Paulo: Martins Fontes.
Foucault, M. (2014). Ditos & Escritos V: Ética, Sexualidade, Política. Rio de Janeiro: Forense Universitária.
Gallo, S. (2017). Políticas da diferença e políticas públicas em educação no Brasil. Revista Educação e Filosofia. 31(63), 1497-1523. Recuperado de: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/36722/24901.
Gonçalves, J. S. & Ribeiro J. O. S. (2018). Colonialidade de Gênero: o Feminismo Decolonial de María Lugones. In: Ribeiro, P. R. C., Magalhães, J. C., Seffner, F. & Vilaça, T. (Orgs.). Anais eletrônicos do VII Seminário Corpo, Gênero e Sexualidade, do III Seminário Internacional Corpo, Gênero e Sexualidade e do III Luso-Brasileiro Educação em Sexualidade, Gênero, Saúde e Sustentabilidade. Rio Grande: Editora da FURG. Recuperado de: https://7seminario.furg.br/images/arquivo/46.pdf.
Larrosa, J. (2011). Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, 19(2), 04-27.
Lockmann, K. (2016). As práticas de inclusão por circulação: formas de governar a população no espaço aberto. Revista Cadernos de Educação. Ufpel, Dossiê, 1(55), 19-36. Recuperado de: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/10416/6900.
Lockmann, K. (2020). As reconfigurações do imperativo da inclusão. Pedagogia y Saberes. Universidad Pedagógica Nacional Facultad de Educación: Bogotá-Colômbia. 52, 67-75. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0121-24942020000100067&script=sci_abstract&tlng=pt.
Lockmann, K. (2021). Processos de In/Exclusão na contemporaneidade. In: I Ciclo de Palestras em Inclusão escolar do GEPEI/UFGD. Live do Canal GEPEI UFGD. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=ypVnbmzXxC4&t=1001s.
Lockmann, K. (2022). A erosão da democracia e a emergência de uma formação neofascista no Brasil contemporâneo. In Ribeiro, P. R. C., Magalhães, J. C. & Boer, R. A. (Orgs.). (Re)existir, (re)inventar, pesquisar: entrelaçamentos de corpos, gêneros e sexualidades (p. 204-230). 1ed. Rio Grande: FURG, 2022, 1, Recuperado de: https://repositorio.furg.br/handle/1/10390.
López, M. V. (2011). O Conceito de Experiência em Michel Foucault. Revista Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, 19(2), 42-55. Recuperado de: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/2367.
Mello, D., Murphy, S. & Clandinin, D. J. (2016). Introduzindo a investigação narrativa nos contextos de nossas vidas: uma conversa sobre nosso trabalho como investigadores narrativos. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica. Salvador, 1(3), 565-583.
Pagni, P. A. (2017) A emergência do discurso da inclusão escolar na biopolítica: uma problematização em busca de um olhar mais radical. Revista Brasileira de Educação. 22 (68), doi.org/10.1590/S1413-24782017226813.
Copyright (c) 2023 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).
   
                                                                                                                                            
                                                                                                                                                                                 
							
							
			
		
			
			
				






1.png)
