SPECIAL EDUCATION IN THE LEGAL REGIME OF INCLUSIVE EDUCATION

COMPARATIVE STUDY BETWEEN PORTUGAL AND SPAIN

Keywords: inclusive education; special education; educational measures

Abstract

This article aims to make a comparative analysis of the current normative-legal framework of Special Education in Portugal and Spain. We do not intend to make a historical review of Special Education in the Iberian Peninsula, but we consider it mandatory to allude to some milestones that were decisive in the course of its evolution until the current paradigm of inclusive education, with its starting point in the last decades of the 20th century. First of all, documents of a universal nature, such as the Universal Declaration of Human Rights (1948), and the Convention on the Rights of the Child (1989), whose conceptions of equality influenced the theoretical frameworks shown in the legislative documents. The Salamanca Declaration (1994) also constituted a turning point in the paradigm of Special Education, placing the responsibility on schools to achieve the principle of education for all with a view to a more inclusive society. After three years of legislative changes, in both countries, which included Special Education in the Legal Regime of Inclusive Education, we will confront the documents and support measures for learning and inclusion that underlie them.

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Author Biographies

Álvaro Nieto Ratero, Universidade Isabel I/Universidade de Coimbra-CEIS20

Mestre em Formação do Professorado de ESO, Bacherelato, FP e Ensino de Idiomas, pela Universidade Complutense de Madrid. Universidade Isabel I/Universidade de Coimbra-CEIS20, Portugal.

Raquel Mateus, Universidade de Coimbra, Centro de Estudos Interdisciplinares (CEIS20)

Doutora em Ciências da Educação, na especialidade de Organização do Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores. Técnica Especializada em Ciências da Educação no Agrupamento de Escolas Coimbra Sul e no Agrupamento de Escolas Figueira Norte. Investigadora Colaboradora, Universidade de Coimbra, Centro de Estudos Interdisciplinares (CEIS20), Portugal.

Sara Ferreira, Universidade de Coimbra, Centro de Estudos Interdisciplinares (CEIS20)

Doutora em Ciências da Educação, na especialidade de Organização do Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores. Professora Auxiliar Convidada, Universidade da Beira Interior - Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (Departamento de Psicologia e Educação). Investigadora Colaboradora, Universidade de Coimbra, Centro de Estudos Interdisciplinares (CEIS20), Portugal.

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Published
2023-06-28
How to Cite
Ratero, Álvaro N., Mateus, R., & Ferreira, S. (2023). SPECIAL EDUCATION IN THE LEGAL REGIME OF INCLUSIVE EDUCATION . Imagens Da Educação , 13(2), 128-147. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v13i2.65483
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores