OS PEDAGOGICAL KNOWLEDGE AND THE INSTRUCTION OF STUDENTS WITH DISABILITIES

CONTRIBUTIONS FROM THE CULTURAL-HISTORICAL THEORY

Keywords: Special Education; Inclusive Education; Human Development.

Abstract

What is specific about pedagogical knowledge for the education of students with disabilities? With that in mind, this text contemplates the instruction of such students in the context of inclusive education from the cultural-historical perspective. In the context of the milestones that culminated in the proposal for inclusive education in the world and in Brazil, a theoretical and conceptual study is proposed with emphasis on texts by Lev Vygotsky and some of his contemporary commentators on the issues of development and disability. From such viewpoint, one must invest in the possibilities of development, consider the social relations, the singularities of the subjects, rejecting determinisms which hinder the acknowledgement of human diversity. Dialectics is inferred as an analytical movement, and the explanatory principles of the cultural-historical perspective are highlighted as substantiating the pedagogical knowledge of teachers regarding students with disabilities in the regular classroom. However, the Brazilian educational public policies, conceived in a neoliberal economic model, are an impasse in view of the collective and social proposals of this perspective. The reflections presented constitute a necessary resistance for the social transformation that can only occur in the context of collectivity.

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Author Biographies

Ana Paula de Freitas, Universidade São Francisco - USF

Doutora em Educação pela Unicamp, Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade São Francisco (USF), Bolsista Produtividade CNPq 2.

Evani Andreatta Amaral Camargo

Graduação em Fonoaudiologia pela Universidade Federal de São Paulo (1977), mestrado em Linguística pela UNICAMP (1994), doutorado em Educação pela UNICAMP e pós-doutorado em Linguística pela UNICAMP. Experiência nas áreas de Educação e Fonoaudiologia, atuando nos seguintes temas: desenvolvimento da linguagem oral, apropriação da língua escrita, deficiência intelectual e aspectos escolares de crianças com dificuldades e atrasos no desenvolvimento, inseridas na escola regular. As pesquisas são também nessas áreas. Atuou como professora no curso de Mestrado em Educação, no Centro Universitário Moura Lacerda até junho de 2019.

Maria Inês Bacellar Monteiro

Graduada em Fonoaudiologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1978), Mestre em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (1985) e Doutora em Psicologia pela Universidade de São Paulo (1992). Foi professora da Universidade Metodista de Piracicaba de 1997 a 2018 e vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE/UNIMEP de 2005 a 2018. Foi Professora Visitante do Programa de Pós Graduação em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência da Universidade Federal de São Paulo - Unifesp, campus Guarulhos (2019 - 2021). Temas de interesse: Educação, com ênfase em: linguagem, educação especial, deficiência e relações de ensino.

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Z. & Tunes, E. (1ª ed.). São Paulo: Expressão Popular.
Published
2023-06-28
How to Cite
Freitas, A. P. de, Camargo, E. A. A., & Monteiro, M. I. B. (2023). OS PEDAGOGICAL KNOWLEDGE AND THE INSTRUCTION OF STUDENTS WITH DISABILITIES. Imagens Da Educação , 13(2), 148-166. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v13i2.65604
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores