WHEN CHILDHOOD INTERROGATES THE CURRICULUM
Abstract
This text emerges in the context of the production of the research carried out in the master's degree in contemporary education at UFPE/CAA, with the objective of weaving reflections about the curriculum from the findings of childhood. Following a philosophical perspective, in dialogue with several authors of the philosophy of difference, we host childhood in our thinking and in our writing with all its power of tension. Childhoods that, like a nomadic war machine, interrogate the prescribed and planned curriculum, opening cracks, flows, deviations in the daily life of schools. A study of ethnographic inspiration, carried out in a school located in the south forest region of the state of Pernambuco, which allows us to visualize the children's yearning for an education for life. Education that opens up to experience, becoming, events, differences and children's creations. We bring in our writing the invention of another curricular production from the children's words and the different temporal perspectives that inhabit the school territory.
Downloads
References
CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. 21. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
DANELON, Márcio. A infância capturada: escola, governo e disciplina. In: RESENDE, Haroldo de (org.). Michel Foucault: o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. – (Coleção Estudos Foucaultianos).
DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 1988.
______; GUATTARI, Félix. Mil Platôs. Capitalismo e esquizofrenia. Vol. 4. São Paulo: Editora 34, 1997.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs - capitalismo e esquizofrenia, vol. 1 / Tradução de Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995. 94 p. (Coleção TRANS).
DERRIDA, Jacques. La hospitalidad. Buenos Aires: De la Flor, 2000.
______. Da Hospitalidade. Trad. Fernanda Bernardo. Viseu: Ed. Palimage, 2003.
______. A escritura e a diferença. São Paulo: Perspectiva, 2005.
DIDONET, Vital. Desafios legislativos na revisão da LDB: aspectos gerais e a Educação Infantil. In: BRASIL. Insumos para o debate 2 – Emenda Constitucional nº. 59/2009 e a educação infantil: impactos e perspectivas. São Paulo: Campanha Nacional pelo Direito à Educação, 2010.
ESPINOSA PROA, Sergio. Em busca da infância do pensamento: idéias na contramão da pedagogia. Tradução e organização de André Pereira da Costa. Rio de Janeiro: Ed. Senac Nacional, 2004, 160p. (Educação Hoje na América Latina).
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. Tradução de Ligia M. Pondé Vassalo. Petrópolis, RJ: Vozes, 1977.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Organização, introdução e revisão técnica de Roberto Machado. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
FOUCAULT, Michel. La pensée du dehors. Dits et écrits. I. 1954 – 1975. Paris: Gallimard, 2001, p. 548.
FRANGELLA, R.C.P. Meetings, dialogs and interconnections in a theoretical-analytical
perspective design. Transnational Curriculum Inquiry. Rio de Janeiro, v.12, n.2, p.24-30, 2015. Disponível em:
FRANGELLA, R. C. P. Um pacto curricular: o pacto nacional pela alfabetização na idade certa e o desenho de uma base comum nacional. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.32, n.02, p. 69-89, abril/Jun. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698153139. Acesso em: 15 maio. 2022.
KOHAN, Walter Omar. Infância, estrangeiridade e ignorância. Ensaios de filosofia e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
______. Infância e filosofia. In: SARMENTO, Manuel; GOUVEIA, Maria Cristina S. (Orgs.). Estudos da Infância: Educação e Práticas Sociais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
Deverão ser organizadas em ordem alfabética, alinhamento justificado, espaçamento simples, conforme a norma da American PsychologicalAssociation (APA).
______. Infância. Entre educação e filosofia. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
KRETLI, Sandra. Burlas e artimanhas de professores e alunos: tecendo redes de saberes, valores e pensamentos... O currículo praticado nas escolas. Reunião anual da Anped, 32, 2009, Caxambu. Sociedade, cultura e educação: novas regulações? Anais. Minas Gerais: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 2009.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação. Tradução de João Wanderley Geraldi, Universidade Estadual de Campinas, Departamento de Lingüística, Jan/Fev/Mar/Abr 2002.
LOPES, A.C.; MACEDO, E. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
POLLARD, Andrew. The Social Wolrd of the Primary School. London: Cassel Education, 1985.
PRANDO, Lígia. Filosofia libertária e educação infantil: corpos-pensamentos aos ‘cuidados de si’! In: KOHAN, Walter Omar; LOPES, Sammy William; MARTINS, Fabiana Fernandes Ribeiro (orgs.). O ato de educar em uma língua ainda por ser escrita. Rio de Janeiro: NEFI, 2016
SATURNO, Joane Santos do Nascimento.A infância no espaçotempo da pré-escola obrigatória: o dizer infantil, experiência e aprenderesfazeres que atravessam o cotidiano das crianças. / Joane Santos do Nascimento Saturno. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Pernambuco, CAA, Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporânea, 2018.
SOUZA LIMA, Mayumi. A cidade e a criança. São Paulo: Nobel, 1989.
SCHÖPKE, Regina. Por uma filosofia da diferença: Gilles Deleuze, o pensador nômade. Rio de Janeiro: Contraponto; São Paulo: Edusp, 2004.
SKLIAR, Carlos. Desobedecer a linguagem: educar. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. – (Coleção Educação: Experiência e sentido / coordenadores Jorge Larrosa, Walter Kohan).
___________. Pedagogia (improvável) da diferença: e se o outro não estivesse aí?. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
Copyright (c) 2024 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).