FROM THE CURRICULUM AS A COUNTERREDUNDANT SUBJECTIVATION MACHINE

Keywords: Curriculum; Subjection machine; Education

Abstract

This article problematizes what constitutes a curriculum as a counter-redundant subjectivation machine. Starting from the situation of the Covid-19 pandemic, it investigates how educational experiences in the scope of remote teaching were confronted by a double perspective: by the constant harassment toward the educational pursuit, often reinforcing the neoliberal precariousness of teaching and, on the other hand, by the opportunity to sketch discontinuities on the redundant curriculum. In order to understand the redundant curriculum, the text analyzes: a) the dominant conception around the foundation of modern subject and its subjectivities as well as how to oppose to them; b) based on Althusser's thought, the place of ideology as the production of territories of redundant subjectivities; c) the possibility of a counter-redundant subjectivation machine, especially based on Guattari's thought. In the end, the article argues that post-pandemic education must persist in the inventiveness of asserting itself as a counter-redundant subjectivation machine, according to the arguments outlined in the article.

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Author Biographies

Sílvio Gallo, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professor  da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).

Alexandre Filordi de Carvalho, Universidade Federal de Lavras/Universidade Federal de São Paulo

Doutor em Filosofia pela Universidade de São Paulo (USP). Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professor do Departamento de Educação da Universidade Federal de Lavras (UFLA). Pesquisador permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da (Universidade Federal de São Paulo) UNIFESP do Programa de Pós-Graduação em Filosofia (PPGFil-UFLA).

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Published
2023-09-23
How to Cite
Gallo, S., & Carvalho, A. F. de. (2023). FROM THE CURRICULUM AS A COUNTERREDUNDANT SUBJECTIVATION MACHINE . Imagens Da Educação , 13(3), 111-133. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v13i3.65613