CURRÍCULO INTERCULTURAL DE LA ESCUELA INDÍGENA Y LA BASE CURRICULAR NACIONAL COMÚN (BNCC):

¿UNA RELACIÓN POSIBLE?

Keywords: BNCC; Curriculum in the indigenous school; Indigenous school education

Abstract

The National Common Curricular Base (BNCC) is a normative document, formulated by the Ministry of Education (MEC) to organize the curriculum of all stages of Basic Education, enabling each reality to be adapted to its context. Therefore, we intend to verify how the curriculum proposal (in attendance to indigenous school education) is related to the BNCC proposal, since it is supported by the current legislation on the right to a specific, differentiated and bilingual school education. This is a bibliographic and documentary research complemented with a dialogue with a school director with the objective of raising studies on curriculum in indigenous school education, as well as understanding the term competence adopted by the BNCC in order to identify and relate it to the proposal of the indigenous school curriculum. We conclude that it is possible to build an intercultural curriculum that includes the guidelines of the BNCC as well as the knowledge of indigenous peoples.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Heloisa Cristina Veronezzi, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM).

Maria Christine Berdusco Menezes, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professora Departamento de Teoria e Prática da Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Agroecologia da Universidade Estadual de Maringá (UEM). 

Cristiane Barrivieira Laureth, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Master's in Education. Graduate Program in Education at the State University of Maringá. Teacher of Basic Education in the state of Paraná.

References

Brasil. (1991) Decreto n. 26, de 4 de fevereiro de 1991. Dispõe sobre a Educação Indígena no Brasil. Brasília, DF.

Brasil (1994). Diretrizes para a política nacional de educação escolar indígena, 1993. Em Aberto, 14 (63), 175-187.

Brasil. (1995). Plano diretor da reforma do aparelho do estado. Brasília, DF.


Brasil (1998). Referencial curricular nacional para as escolas indígenas. Brasília: MEC/SEF, 1998.

Brasil. (2012). Parecer CNE/CEB n. 13/2012. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Indígena na Educação Básica. Brasília, DF.

Brasil. (2012). Resolução nº 5 de 22 de junho de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Indígena na Educação Básica. Brasília, DF.

Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF.

Domingues, J. G. (Org.) (2020). Nhemboeaty Yvy Porã: uma trajetória de luta e resistência na efetivação de uma aprendizagem intercultural. Maringá: Programa
Interdisciplinar de Estudos de Populações/Laboratório de Arqueologia, Etnologia e Etnohistória UEM/PR.

Faustino, R.C., Chaves, M., Toledo, M. J. O., Mota, L. T., Angelis Neto, G. & Nanni, M. R. (2007). Intervenções pedagógicas em educação para a saúde realizadas junto aos grupos indígenas Kaingang de Ivai e Faxinal no Paraná. Ciência, Cuidado e Saúde, . 6, p. 433-441.

Faustino, R.C. (2010). Dibersidade cultural e educação escolar indígena nos anos de 1990: contingências de uma política internacional. In E.J.G. Carvalho & R. C. Faustino (Org.). Educação e diversidade cultural. (86-108). Maringá, PR: Eduem.

Faustino, R.C. (2006). Política educacional nos anos de 1990: o multiculturalismo e a interculturalidade na educação escolar indígena. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC.

Ferreira, M. (1992). Escrita e oralidade no Parque Indígena do Xingu: inserção na vida social e a percepção dos índios. Revista de Antropologia, São Paulo, SP, 35, 91-112. doi: 10.11606/2179-0892.ra.1992.111331.

Ibge. (2010). Censo Demográfico 2010: características gerais dos indígenas: resultados do universo. Rio de Janeiro: IBGE.

Luciano, G. J. dos S. (2019). BNCC e a diversidade indígena: desafios e possibilidades. In I. C. P. Siqueira (Org.), BNCC: educação infantil e ensino fundamental. (pp. 38-55). São Paulo, SP: Fundação Santillana.

Menezes, M. C. B. (2016). A política de educação escolar indígena e o processo de alfabetização em uma comunidade Kaingang no Paraná. (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Maringá, Maringá.

Menezes, M. C. B.; Borniotto, M. L. S., & Faustino, R. C. (2018). Planejamento e ação pedagógica no ensino fundamental indígena: uma experiência com professores Kaingang na Terra Indígena Ivaí. In Anais do XIX ENDIPE (p. 25-36). Fortaleza, BA.

Menezes, M. C. B.; Faustino, R. C. & Novak, M. S. J. (2019). Alfabetização e aprendizagem da língua materna como língua estrangeira em escolas indígenas no Paraná, Revista Línguas & Letras, Cascavel, 20 (46), 27-45.

Mota, L. T. (2003). Diagnóstico étno-ambiental da terra indígena Ivaí-PR. Programa Interdisciplinar de Estudos de Populações. Maringá: PIEP-LAEE/UEM.

Paraná. (2016). Projeto multissetorial para o desenvolvimento do Paraná: estratégia de participação dos povos indígenas (EPPI). Curitiba: SEPL, SEAB, SEED, SESA.

Perrenoud, P. (1999). Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed.

Perrenoud, P. (2000). Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed.

Projeto político pedagógico. (2022). Manoel Ribas, PR.

Rodrigues, A. D. (2012). Flexão relacional no tronco linguístico Macro-Jê. Revista Brasileira de Linguística Antropológica, Brasília, DF, 4 (2), 267-277. doi: 10.26512/rbla.v4i2.20691

Sechi, D. & Prates, E. L. (2015). Currículos interculturais para escolas indígenas: novos desafios. Revista pedagógica, Chapecó, 17 (34), 117-132, doi: 10.22196/rp.v17i34.2921
Published
2024-06-25
How to Cite
Veronezzi, H. C., Menezes, M. C. B., & Laureth, C. B. (2024). CURRÍCULO INTERCULTURAL DE LA ESCUELA INDÍGENA Y LA BASE CURRICULAR NACIONAL COMÚN (BNCC): . Imagens Da Educação , 14(2), 22-42. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v14i2.65637
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores