CURRÍCULO INTERCULTURAL DE LA ESCUELA INDÍGENA Y LA BASE CURRICULAR NACIONAL COMÚN (BNCC):
¿UNA RELACIÓN POSIBLE?
Abstract
The National Common Curricular Base (BNCC) is a normative document, formulated by the Ministry of Education (MEC) to organize the curriculum of all stages of Basic Education, enabling each reality to be adapted to its context. Therefore, we intend to verify how the curriculum proposal (in attendance to indigenous school education) is related to the BNCC proposal, since it is supported by the current legislation on the right to a specific, differentiated and bilingual school education. This is a bibliographic and documentary research complemented with a dialogue with a school director with the objective of raising studies on curriculum in indigenous school education, as well as understanding the term competence adopted by the BNCC in order to identify and relate it to the proposal of the indigenous school curriculum. We conclude that it is possible to build an intercultural curriculum that includes the guidelines of the BNCC as well as the knowledge of indigenous peoples.
Downloads
References
Brasil (1994). Diretrizes para a política nacional de educação escolar indígena, 1993. Em Aberto, 14 (63), 175-187.
Brasil. (1995). Plano diretor da reforma do aparelho do estado. Brasília, DF.
Brasil (1998). Referencial curricular nacional para as escolas indígenas. Brasília: MEC/SEF, 1998.
Brasil. (2012). Parecer CNE/CEB n. 13/2012. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Indígena na Educação Básica. Brasília, DF.
Brasil. (2012). Resolução nº 5 de 22 de junho de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Indígena na Educação Básica. Brasília, DF.
Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF.
Domingues, J. G. (Org.) (2020). Nhemboeaty Yvy Porã: uma trajetória de luta e resistência na efetivação de uma aprendizagem intercultural. Maringá: Programa
Interdisciplinar de Estudos de Populações/Laboratório de Arqueologia, Etnologia e Etnohistória UEM/PR.
Faustino, R.C., Chaves, M., Toledo, M. J. O., Mota, L. T., Angelis Neto, G. & Nanni, M. R. (2007). Intervenções pedagógicas em educação para a saúde realizadas junto aos grupos indígenas Kaingang de Ivai e Faxinal no Paraná. Ciência, Cuidado e Saúde, . 6, p. 433-441.
Faustino, R.C. (2010). Dibersidade cultural e educação escolar indígena nos anos de 1990: contingências de uma política internacional. In E.J.G. Carvalho & R. C. Faustino (Org.). Educação e diversidade cultural. (86-108). Maringá, PR: Eduem.
Faustino, R.C. (2006). Política educacional nos anos de 1990: o multiculturalismo e a interculturalidade na educação escolar indígena. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC.
Ferreira, M. (1992). Escrita e oralidade no Parque Indígena do Xingu: inserção na vida social e a percepção dos índios. Revista de Antropologia, São Paulo, SP, 35, 91-112. doi: 10.11606/2179-0892.ra.1992.111331.
Ibge. (2010). Censo Demográfico 2010: características gerais dos indígenas: resultados do universo. Rio de Janeiro: IBGE.
Luciano, G. J. dos S. (2019). BNCC e a diversidade indígena: desafios e possibilidades. In I. C. P. Siqueira (Org.), BNCC: educação infantil e ensino fundamental. (pp. 38-55). São Paulo, SP: Fundação Santillana.
Menezes, M. C. B. (2016). A política de educação escolar indígena e o processo de alfabetização em uma comunidade Kaingang no Paraná. (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Maringá, Maringá.
Menezes, M. C. B.; Borniotto, M. L. S., & Faustino, R. C. (2018). Planejamento e ação pedagógica no ensino fundamental indígena: uma experiência com professores Kaingang na Terra Indígena Ivaí. In Anais do XIX ENDIPE (p. 25-36). Fortaleza, BA.
Menezes, M. C. B.; Faustino, R. C. & Novak, M. S. J. (2019). Alfabetização e aprendizagem da língua materna como língua estrangeira em escolas indígenas no Paraná, Revista Línguas & Letras, Cascavel, 20 (46), 27-45.
Mota, L. T. (2003). Diagnóstico étno-ambiental da terra indígena Ivaí-PR. Programa Interdisciplinar de Estudos de Populações. Maringá: PIEP-LAEE/UEM.
Paraná. (2016). Projeto multissetorial para o desenvolvimento do Paraná: estratégia de participação dos povos indígenas (EPPI). Curitiba: SEPL, SEAB, SEED, SESA.
Perrenoud, P. (1999). Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed.
Perrenoud, P. (2000). Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed.
Projeto político pedagógico. (2022). Manoel Ribas, PR.
Rodrigues, A. D. (2012). Flexão relacional no tronco linguístico Macro-Jê. Revista Brasileira de Linguística Antropológica, Brasília, DF, 4 (2), 267-277. doi: 10.26512/rbla.v4i2.20691
Sechi, D. & Prates, E. L. (2015). Currículos interculturais para escolas indígenas: novos desafios. Revista pedagógica, Chapecó, 17 (34), 117-132, doi: 10.22196/rp.v17i34.2921
Copyright (c) 2024 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).







1.png)
