POEMAR LIFE ITSELF
SCHOOL SLAM AND EDUCATION BASED ON THE IDENTITY OF THE SUBJECT-STUDENT
Abstract
The purpose of the text is to carry out a debate on identity, culture, and resistance based on the pedagogical practice of the marginal poetry duel, Slam. The proposal is to analyze Slam as a link between the school and these different subjects, an educational practice that dialogues with the reality of the students, carrying out a process of "reexistence", where students reaffirm their culture and recreate the school space from their own cultural identity. The idea presented in this article is to discuss the themes of resistance, identity, culture, and education, dialoguing with the theory of Levi Vigotski, and bell hooks, seeking to present another perception about the interaction between school, educational practice, and the student subject.
Downloads
Metrics
References
Candau, V. M. (2008). Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação,13(37), 45-56.
Candau, V. M. (2011). Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, 11(2), 240-255.
Ciampa, A. C. (2007). A estória do Severino e a história da Severina: um ensaio de psicologia social. São Paulo, SP: Brasiliense.
CIAMPA, A. C.. Identidade. In: W. Codo & S. T. M Lane (Orgs.). Psicologia social: o homem em movimento (pp. 58-75), São Paulo: Brasiliense, 1984.
D’alva, R. E. (2011). Um microfone na mão e uma ideia na cabeça – O poetry slam entra em cena. Synergies Brésil, 9, 119-126.
Dayrell, J. T. (1996). A escola como espaço sociocultural. Educação em Revista, 15, 21-29.
Dayrell, J. T. (2007) A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação e Sociedade, 28(100), 1105-1128.
Dias, A. M. D. (2006). A estratégia da revolta: literatura marginal e construção de identidade. Estudos da Literatura brasileira contemporânea, 27, 11-21.
Freire, P. (2006). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, SP: Paz e Terra.
Hooks, B. (2017). Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo, SP: Editora Martins Fontes.
Marconi, M de A., & Lakatos, E. M. (2003). Fundamentos da metodologia científica. São Paulo, SP: Atlas.
Monteiro, J. A. T. & Monteiro, D. T. T. (2020). O conceito de perejivânie na prática educacional: um encontro com educadores sociais musicistas. Revista Vale, 18(1), 703-712.
Neves C. A. de B. (2017). Slams - Letramentos Literários de Reexistência ao/no mundo contemporâneo. Linha D'Água, 30(2), 92-112.
Souza, A. L. S. (2011). Letramentos de reexistência - poesia, grafite, música, dança: Hip-Hop. São Paulo, SP: Parábola.
Vigotski, L. S. (1999). Psicologia da Arte. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo, SP: Martins Fontes.
Vigotski, L. S. (2008). Pensamento e Linguagem. São Paulo, SP: Martins Fontes.
Vigotski, L. S. (2010). Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Tradução de Márcia Pileggi Vinha e Max Welcman. Psicologia USP, 21(4), 681-701.
Vigotski, L. S. (2021). Psicologia, Educação e Desenvolvimento: Escritos de L.S. Vigotski. Organização e Tradução de Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. São Paulo, SP: Expressão Popular.
Vygotski, L. S. (1995). Historia del Desarrollo de las Funciones Psíquicas Superiores. In L. S. Vygotski (Ed.), Obras Escogidas. (p. 119-126), Tomo III. Madrid: Visor/MEC.
Copyright (c) 2024 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).