POEMAR LIFE ITSELF

SCHOOL SLAM AND EDUCATION BASED ON THE IDENTITY OF THE SUBJECT-STUDENT

Keywords: Fringe poetry; Language.; Culture; Resistance.

Abstract

The purpose of the text is to carry out a debate on identity, culture, and resistance based on the pedagogical practice of the marginal poetry duel, Slam. The proposal is to analyze Slam as a link between the school and these different subjects, an educational practice that dialogues with the reality of the students, carrying out a process of "reexistence", where students reaffirm their culture and recreate the school space from their own cultural identity. The idea presented in this article is to discuss the themes of resistance, identity, culture, and education, dialoguing with the theory of Levi Vigotski, and bell hooks, seeking to present another perception about the interaction between school, educational practice, and the student subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rafael Calado Alves Pereira, Universidade Vale do Rio Verde de Três Corações - UNINCOR

Mestre em Educação pela Universidade Vale do Rio Verde de Três Corações (UNINCOR).

JESUS ALEXANDRE MONTEIRO, Universidade Vale do Rio Verde - UNINCOR

Doutor em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Docente do Mestrado Profissional em Gestão Planejamento e Ensino (UNINCOR). Docente na Universidade Estado de Minas Gerais (UEMG) e na Pontificia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC/MG).

References

Assunção, C. A., Jesus, E. A. & Santos, U. S. (2021). Das ruas para as escolas, das escolas para as ruas: Slam Interescolar-SP. São Paulo, SP: LiteraRua.

Candau, V. M. (2008). Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação,13(37), 45-56.

Candau, V. M. (2011). Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, 11(2), 240-255.

Ciampa, A. C. (2007). A estória do Severino e a história da Severina: um ensaio de psicologia social. São Paulo, SP: Brasiliense.

CIAMPA, A. C.. Identidade. In: W. Codo & S. T. M Lane (Orgs.). Psicologia social: o homem em movimento (pp. 58-75), São Paulo: Brasiliense, 1984.

D’alva, R. E. (2011). Um microfone na mão e uma ideia na cabeça – O poetry slam entra em cena. Synergies Brésil, 9, 119-126.

Dayrell, J. T. (1996). A escola como espaço sociocultural. Educação em Revista, 15, 21-29.

Dayrell, J. T. (2007) A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação e Sociedade, 28(100), 1105-1128.

Dias, A. M. D. (2006). A estratégia da revolta: literatura marginal e construção de identidade. Estudos da Literatura brasileira contemporânea, 27, 11-21.

Freire, P. (2006). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, SP: Paz e Terra.

Hooks, B. (2017). Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo, SP: Editora Martins Fontes.
Marconi, M de A., & Lakatos, E. M. (2003). Fundamentos da metodologia científica. São Paulo, SP: Atlas.

Monteiro, J. A. T. & Monteiro, D. T. T. (2020). O conceito de perejivânie na prática educacional: um encontro com educadores sociais musicistas. Revista Vale, 18(1), 703-712.

Neves C. A. de B. (2017). Slams - Letramentos Literários de Reexistência ao/no mundo contemporâneo. Linha D'Água, 30(2), 92-112.

Souza, A. L. S. (2011). Letramentos de reexistência - poesia, grafite, música, dança: Hip-Hop. São Paulo, SP: Parábola.

Vigotski, L. S. (1999). Psicologia da Arte. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo, SP: Martins Fontes.

Vigotski, L. S. (2008). Pensamento e Linguagem. São Paulo, SP: Martins Fontes.

Vigotski, L. S. (2010). Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Tradução de Márcia Pileggi Vinha e Max Welcman. Psicologia USP, 21(4), 681-701.

Vigotski, L. S. (2021). Psicologia, Educação e Desenvolvimento: Escritos de L.S. Vigotski. Organização e Tradução de Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. São Paulo, SP: Expressão Popular.

Vygotski, L. S. (1995). Historia del Desarrollo de las Funciones Psíquicas Superiores. In L. S. Vygotski (Ed.), Obras Escogidas. (p. 119-126), Tomo III. Madrid: Visor/MEC.
Published
2024-06-25
How to Cite
Pereira, R. C. A., & MONTEIRO, J. A. (2024). POEMAR LIFE ITSELF. Imagens Da Educação , 14(2), 129-150. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v14i2.66716
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores