NEUROSCIENCE-BASED COMMUNICATION SKILLS

Keywords: Education; Managers; Communication; Neuroscience.

Abstract

This study aimed to analyze the perception of public primary education managers regarding the elements of communication - body posture and emotions - after completing customized training based on neuroscience and oriented to developing communicational skills. This study has a quantitative, descriptive approach, carried out employing action research through a training course for 87 managers of public primary education schools in the city of Indaiatuba, in the interior of the state of São Paulo, Brazil. The results showed that managers perceived an improvement in the communication elements of body posture and emotions after the training intervention (p < 0.05). The training allowed the managers to deal more effectively with the school community, as they learned to be aware of their emotions and body posture, manage their emotional state, and improve their interactions.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mirian Machado Coden, Universidad Internacional Iberoamericana - UNINI

Doutora em Educação pela Universidad Internacional Iberoamericana (UNINI). Diretora da Nortus Instituição de Desenvolvimento Humano Global e Organizacional.

 

 

Jairo Antônio da Paixão, Universidade Federal de Viçosa - UFV

PhD em Ciências do Desporto pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto D‘ouro (Portugal). Docente do Programa de Pós-Graduacão em Educação da Universidade Federal de Viçosa

References

Brasil (2018). Ministério da Educação. Escola de gestores da educação básica. Cursos. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/escola-de-gestores-da-educacao-basica/cursos?id=16005. Acesso em Outubro 2021.

Bohm, D. (2005). Diálogo: Comunicação e redes e convivência. Palas Athena.

Caffrey, K. T. (2023). Speaking to the Head and the Heart: Prioritizing Empathetic Communication in the Post-COVID Workplace. Business and Professional Communication Quarterly.

Campos, R. F., & Álvarez, L. G. (2019). ¿ Por qué la neurociencia debería ser parte de la formación inicial docente? Synergies Chili, 15, 45-56.

Chillakuri, B., & Mahanandia, R. (2018). Generation Z entering the workforce: The need for sustainable strategies in maximizing their talent. Human Resource Management International Digest, 26(4), 34–38.

Chun, R.Y. S. (2000). A voz na interação verbal: como a interação transforma a voz. Ph.D. Thesis, Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, Brasil.

Coch, D. (2018). Reflections on Neuroscience in Teacher Education, Peabody Journal of Education, 93(3), 309-319.

Coden, M. M. (2022). Medir resultados de capacitações comportamentais um desafio encantador. Disponível em https://gilbertodesouza.com.br/blog/medir-resultados-de-capacitacoes-comportamentais-um-desafio-encantador. Acesso em Julho 2022.

Coffelt, T. A., Grauman, D., & Smith, F. (2019). Employers’ perspectives on workplace communication skills: The meaning of communication skills. Business and Professional Communication Quarterly, 82(4), 418–439.

Cosenza, R. M., & Guerra, L. B. (2011). Neurociência e educação: como o cérebro aprende. 1 ed. Porto Alegre: Artmed, Brasil.

Della Sala, S., & Anderson, M. (2012). Neuroscience in education: The good, the bad, and the ugly. OUP Oxford, 2012.

Franco, A. P. (2014). A formação dos gestores escolares nos cursos de pedagogia. Tese de doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil.

Fuller, M., De Jong, M., Kamans, E., Wolfensberger, M., & Van Vuuren, M. (2023). Empathy Competencies and Behaviors in Professional Communication Interactions: Self Versus Client Assessments. Business and Professional Communication Quarterly.

Gálvez, M. E. L. (2020). La comprensión del cerebro y la educación de personas jóvenes y adultas. Estudios Pedagógicos, 46(2), 177-190.
Gatti, B. A. (2010). Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educ. Soc., Campinas, 31(113), 1355-1379.

Guimarães, B. E., & Filipkowski, M. L. A. (2021). A importância da equipe gestora nas relações interpessoais do ambiente escolar. Faculdade Sant’Ana em Revista, 5, 111-126.

Hair, J. F. Jr., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Black, W. C. (2010). Multivariate data analysis: a global perspective, 7th ed.; Upper Saddle River: Pearson Education.

Heid, A. R., Heppner, A., Cheatham, D., Vanhaitsma, K., & Abbott, K. M. (2022). Emotion-focused communication training online: Development and evaluation of acceptability. Gerontology & Geriatrics Education, 1-14.

Indaiatuba. (2021) Secretaria de Educação. Núclero de Formação Continuada de Indaiatuba. NFCI. Disponível em https://www.indaiatuba.sp.gov.br/educacao/nfci/. Acesso em Novembro 2021.

Izquierdo, I. (2011). Memória. 2nd ed. Artmed.

Knapik, J. (2011). Gestão de pessoas e talentos. InterSaberes.

Kock N., Mayfield M., Mayfield J., Sexton S., & De La Garza L. M. (2029) Empathetic leadership: How leader emotional support and understanding influences follower performance. v Journal of Leadership and Organizational Studies, 26(2), 217-236. doi/10.1177/1548051818806290

Lin, Y., & Makedon, F. (2010). Nonverbal acoustic communication in human-computer interaction. Artificial Intelligence Review, 35, 319-338.

Maturana, H. R. (1996). El sentido de lo humano. 8th ed. Dolmen Ediciones.

Maturana, H. R., & D’ávila, Y. X. (2015). El arbol del vivir. MVP Editores: Escuela Matriztica.

Morin, E. (2011). O método 4: as ideias: habitat, vida, costumes, organização. 5th ed. Sulina.

Navarro, E. C. (2011). El lenguaje no verbal: un proceso cognitivo superior indispensable para el ser humano. Comunicación. 20(1), 46-51.

Navarro, J. (2021). O que todo corpo fala. Sextante, 2021.

Ogawa, M. N., & Filipak, S. T. (2013). A formação do gestor escolar. In: XI Congresso Nacional de Educação. EDUCERE. De 23 a 26 de setembro, Curitiba, Brasil, 2013.

Pease, A., & Pease, B. (2005). Desvendando os segredos da linguagem corporal. Sextante.
Perrenoud, P. (2002). A Prática Reflexiva no Ofício de Professor: profissionalização e razão pedagógica. Artmed.

Pickering, K. (2018). Learning the emotion rules of communicating within a law office: An intern constructs a professional identity through emotion management. Business and Professional Communication Quarterly, 81(2), 199-221.

Rios, J., Ling, G., Pugh, R., Becker, D., & Bacall, A. (2020). Identifying critical 21st-century skills for workplace success: A content analysis of job advertisements. Educational Researcher, 49(2), 80–89.

São Paulo. (2021). Governo do Estado. Secretaria de Educação. Escola de formação. Disponível em ttp://www.escoladeformacao.sp.gov.br/portais/Default.aspx?tabid=8804, Acesso em Outubro 2021.

Soares Filho, A. (2015). Avaliação 360 Graus. In: Um Guia Prático para Profissionais de Recursos Humanos. Author’s edition.

Stipp, B. (2019). A big part of education also: A mixed-methods evaluation of a social and emotional learning (SEL) course for pre-service teachers, Emotional and Behavioural Difficulties, 24(2), 204-218.

Tankovic, A. C., Kapeš, J., & Benazić, D. (2022). Communication skills in generation Z as future tourism employees. Communication Research and Practice, 8(1), 86-102.

Tarouco, L. M. R. (2016). Desafios da gestão e uso da TIC na escola. In Batista, N. C., & Flores, M. L. R. (Orgs.). Formação de gestores escolares para a educação básica: avanços, retrocessos e desafios frente aos 20 anos de normatização da gestão democrática na LDBEN (pp. 203-224). Evangraf: Escola de Gestores da Educação Básica.

Tekin, Y. F., & Akyol, B. (2021). Okul Müdürlerinin Karar Verme Stilleri İle İletişim Becerileri Arasındaki İlişki: Karma Bir Uygulama (Aydın İli Örneği). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(4), 955-967.

Tuluhan, S. M., & Yalcinkaya, M. (2018). The Effect of Communication Skills Training Program on Teachers' Communication Skills, Emotional Intelligence and Loneliness Levels. Revista de Cercetare si Interventie sociala, 62.

Verma, D., & Pande, N. (2016). An assessment of non-verbal communication skills of business school campus recruits in India: implications for stakeholder communication. International Journal of Intelligent Enterprise, 3(3-4), 251-264.

Weil, P., & Tompakow, R. (2015). O corpo fala: a linguagem silenciosa da comunicação não verbal. 74th ed. Vozes.
Published
2024-06-25
How to Cite
Coden, M. M., & Paixão, J. A. da. (2024). NEUROSCIENCE-BASED COMMUNICATION SKILLS. Imagens Da Educação , 14(2), 87-108. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v14i2.67804
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores