A VIEW OF THE PROFILE OF CANDIDATES FOR THE CEETEPS PROFESSIONAL MASTER'S DEGREE IN EDUCATION

Keywords: Postgraduate studies; Professional Education; Demand Analysis

Abstract

The present study aims to describe the academic and professional profile of candidates in the process of applying for the professional master's degree in Management and Development of Professional Education at CEETEPS, based on the guidelines and policies of the educational institution in the Post -University graduate. The research approach is quantitative and descriptive, using the database of candidates enrolled in the selection process from the beginning of the program at the institution. The results show an audience with an average age of 40 years, professionally mature and active in ​​Basic Education in public institutions, which strengthens the need to acquire transformative experiences linked to their professional practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Denise Maria Martins, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza - CEETEPS

Doutora em Administração (USCS). Docente na Pós-Graduação, Extensão e Pesquisa do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS) no Programa Mestrado Profissional em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional na linha de pesquisa Políticas, Gestão e Avaliação.

Marília Macorin de Azevedo, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza - CEETEPS

Doutora em Engenharia pela POLI Produção (USP). Docente e pesquisadora do Programa de Mestrado Profissional em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional e do Programa de Mestrado Profissional em Gestão e Tecnologia em Sistemas Produtivos do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS).

Helena Gemignani Peterossi, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza - CEETEPS

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Docente do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS). Docente no Programas de Mestrado em Gestão e Desenvolvimento de Sistemas Produtivos e em Educação Profissional. 

References

Almeida, M. C. P. De Robazzi, M. L. do C. C., Scochi, C. G. S., Bueno, S. M. V., Cassiani, S. H. de B., Saeki, T., Ferriani, M. das G. C., & Santana, M. E. de. (2004). Perfil da demanda dos alunos da pós-graduação stricto sensu da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, da Universidade de São Paulo. Revista Latino-Americana De Enfermagem, 12(2), 153-161.
Batista, S. S. dos S., Azevedo, M. M., & Freire, E. (2021). Concepção, trajetória e avaliação de um mestrado profissional em educação. Estudos Em Avaliação Educacional, 29(72), 632–653.
Baruch, Y. & Leeming, A. (2001). The added value of MBA studies - graduates perceptions. Personnal Review, v. 30, n. 5/6, p. 589-601.
Branco, J., Duarte, J., Figueiredo, W., Gontijo, C., Silva, I., Silva, A., Senra, C., & Laudares, J. (2008). Perfil dos candidatos e dos aprovados no Curso de Mestrado em Educação Tecnológica do CEFET-MG nos anos de 2005 / 2006 / 2007. Educação & Tecnologia, 13(1).
Brasil. Diário Oficial de São Paulo – Poder Executivo (2014). Edital de Abertura de Inscrições da Unidade de Pós-Graduação, Extensão e Pesquisa, Comunicado no 124 (187), de 03 de outubro de 2014, Seção I, p.77.
Brasil. Ministério da Educação (1998). Dispõe sobre o reconhecimento dos mestrados profissionais e dá outras providências. Portaria n.º 80, de 16 de dezembro de 1998. Diário Oficial da 146 União, Brasília, 11 jan. 1999, Seção I, pág. 14.
Brasil. Conselho Nacional de Educação (1997). Resolução CNE/CEB n.º 02/1997. Brasília: MEC, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/RCNE_CEB02_97.pdf
Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza- Ceeteps (2021). Unidade de Pós-Graduação, Extensão e Pesquisa. Disponível em: http://www.pos.cps.sp.gov.br/dissertacoes/Nw
Creswell, J. W. (2010). Projeto de pesquisa: método qualitativo, quantitativo e misto. (Vol. 1, 3.ed.). Porto Alegre: Artmed.
Cunha, C. M. & Agranionih, N. T. (2017). Mestrado profissional em educação: teoria e prática de ensino – qualificação dos processos de educar na pesquisa da Educação Básica. Educar em Revista, (63), 119-135.
Fórum Nacional de Coordenadores de Programas de Pós-Graduação em Educação – FORPRED. (2013, setembro). Relatório das condições e perspectivas dos mestrados profissionais na área de educação. Goiânia, 29 de setembro de 2013. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/relatorio_comissao_forpred_2013.pdf
Noronha, C. A. & Gonçalves, F.D.S. (2011, junho). Pós-graduação: o perfil dos candidatos à seleção do PPGECNM (CO). In: In: XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática. Bogotá, Colômbia.
Published
2024-06-25
How to Cite
Martins, D. M., Azevedo, M. M. de, & Peterossi, H. G. (2024). A VIEW OF THE PROFILE OF CANDIDATES FOR THE CEETEPS PROFESSIONAL MASTER’S DEGREE IN EDUCATION. Imagens Da Educação , 14(2), 151-170. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v14i2.67871
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores