NEW EDUCATIONAL ACTORS AT THE SERVICE OF THE COMMUNITY ALIGNED WITH THE NEEDS IDENTIFIED IN THE AREA - CTeSP IEE

Keywords: education; training; professional education; local development

Abstract

The article presented here intends to characterize the training practices of the educational pedagogical project of the Higher Professional Technical Course of Intervention in Educational Spaces (CTeSP IEE), operating in a higher education institution in Portugal, as a course aimed at training of professionals working in pedagogical and educational contexts. In order to monitor this process in the CTeSP of IEE, we seek to answer the research question “What practices characterize the development of the professional higher technical course of intervention in educational spaces?” In order to answer the research question, the following objectives were outlined: i) to understand the context in which the formation of the CTeSP of IEE takes place; ii) to characterize the context of those involved in the training process and iii) to characterize the methodologies and resources present throughout the training. The methodology used is shaped by the case study, of a descriptive and interpretative nature, and the investigation is carried out in the context where the practices are developed and implemented. The results show practices that favor the professional profile and the competence reference of the Higher Professional Intervention in Educational Spaces, allowing them to act and put into practice innovative pedagogical models for teaching/learning in different institutional and social contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Olga Maria Assunção Pinto dos Santos, Escola Superior de Educação e Ciências Sociais - Politécnico de Leiria, Centro de Estudos em Inovação e Educação (CI&DEI), Portugal

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Salamanca, Espanha. Mestra em Educação Ambiental pela Escola Superior de Educação de Bragança, Portugal. Docente na Escola Superior de Educação e Ciências Sociais - Politécnico de Leiria, Centro de Estudos em Inovação e Educação (CI&DEI), Portugal. 

Lúcia Grave Magueta, Escola Superior de Educação e Ciências Sociais, CI&DEI, Politécnico de Leiria, Portugal

Doutora em Educação, área de especialização de Teoria e Desenvolvimento Curricular, pela Universidade de Lisboa, Portugal. Mestre em Ciências da Educação - área de Educação Intercultural pela Universidade de Lisboa, Portugal. Docente na Escola Superior de Educação e Ciências Sociais - Politécnico de Leiria, Investigadora do Centro de Estudos em Inovação e Educação (CI&DEI), Portugal.

References

Aires, L. (2015). Paradigma Qualitativo e Práticas de Investigação Educacional. Universidade Aberta.
Coutinho, C. (2008). Métodos de Investigação em Educação. Universidade do Minho.
Damásio, T. (2019). A educação, o ensino profissional e o futuro – da transformação educativa à criação de emprego. https://linktoleaders.com/a-educacao-o-ensino-profissional-e-o-futuro-da-transformacao-educativa-a-criacao-de-emprego/
Flick, U. (2005). Métodos qualitativos na investigação científica. Monitor.
Jesus, M. A. (2020). Ensino profissional: vocação ou recurso? [Dissertação de mestrado não publicada]. Instituto Politécnico de Setúbal.
Máximo-Esteves, L. (2008). Visão Panorâmica da Investigação-Acção. Porto Editora.
Ponte, J. P. (2002). Investigar a nossa própria prática. In GTI (Ed.), Reflectir e investigar sobre a prática profissional (pp. 5-28). APM.
Published
2024-03-26
How to Cite
Santos, O. M. A. P. dos, & Magueta, L. G. (2024). NEW EDUCATIONAL ACTORS AT THE SERVICE OF THE COMMUNITY ALIGNED WITH THE NEEDS IDENTIFIED IN THE AREA - CTeSP IEE. Imagens Da Educação , 14(1), 1-17. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v14i1.68690
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores