WHY BE INTERESTED IN STUDIES?
A HISTORICAL PERSPECTIVE ON THE CONCEPT OF INTEREST IN WESTERN EDUCATION
Abstract
This article explores the intersection between interest, affectivity, and learning in the history of Western education. The objective was to investigate how classical authors approached discussions on strategies to maintain learners' interest. The research is justified by the scarcity of works that systematize historical debates on the concept of interest. The methodology of narrative literature review was used, exploring the historical evolution of the concept of interest in Western education, analyzing classical works and authors over time. The article is organized into sections that demonstrate the different strategies to promote interest. The analysis begins with the ancient civilizations of Egypt, Greece, and Rome, which ranged from coercive strategies to cultural approaches (Paideia). In the Middle Ages, Saint Augustine emphasized the importance of spontaneous curiosity. In the Modern Era, educators such as Comenius, Rousseau, Herbart, Dewey, and Claparède problematized the understanding of interest in learning. The evolution of two approaches is observed: the first emphasizes interest centered on the object, with predefined external rewards, punishments, and goals. The second approach conceives the student as an active center, emphasizing the need for connection between the student's interests and accumulated knowledge, highlighting the importance of affectivity in promoting students' interest and learning.
Downloads
References
CAMBI, F. (1999). História da Pedagogia. São Paulo, SP: UNESP.
CÍCERO, M. T. (2001). Diálogos sobre a amizade. Internet Encyclopedia of Philosophy.
CLAPARÈDE, E. (2010a). Psicologia, biologia, educação. In PETRAGLIA, I., & DIAS, E. T. D. M. (Orgs), Édourd Claparède (p. 37-110). Recife: Fundação Joaquim Nabuco: Massangana.
CLAPARÈDE, E. (2010b). A escola sob medida. In PETRAGLIA, I., & DIAS, E. T. D. M. (Orgs), Édourd Claparède (p. 110-131). Recife: Fundação Joaquim Nabuco: Massangana.
COMENIUS, I. A. (2015). Didactica Mangna. 6. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
DEWEY, J. (1979) Democracia e Educação: introdução à filosofia da educação. 4. ed. São Paulo, SP: Nacional.
DEWEY, J. (2010). Por que o ato de pensar reflexivo deve constituir um fim educacional. In ROMÃO, J. E., & RODRIGUES, V. L. (Orgs.), John Dewey (p. 111-128). Recife: Fundação Joaquim Nabuco: Massangana.
DEWEY, J. (1906). The child and the curriculum. 3. ed. Chicago: The University of Chicago Press.
DIAS, C. L., & MARCHELLI, P. S. (2008). A afetividade na escola sob a ótica da psicanálise e da epistemologia genética. Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, 1 (2), 80-94. doi: 10.36311/1984-1655.2008.v1n2.p80-94.
GALIMBERTI, U. (2010). Dicionário de Psicologia. São Paulo, SP: Edições Loyola.
GARCIA, A. L. C., HALMENSCHLAGER, K. R., & BRICK, E. M. B. (2021). Desinteresse escolar: um estudo sobre o tema a partir de teses e dissertações. Revista Contexto & Educação, 36 (114), 280–300. doi: 10.21527/2179-1309.2021.114.280-300.
HERBART. J. F. (2003). Pedagogia Geral. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2003.
ISÓCRATES (2010). Para Demônico. In REGO, J. F. L., Os discursos cipriotas: Para demônico, Para Nícocles, Nícocles e Evágoras de Isócrates, tradução, introdução e notas (Dissertação de Mestrado). Universidade de São Paulo, São Paulo. doi: 10.11606/D.8.2011.tde-30052011-160323.
JAEGER, W. (1995). Paidéia: a formação do homem grego. São Paulo, SP: Martin Fontes.
KANT, I. (1985). Resposta à pergunta: Que é “Esclarescimento”? (“Aukflärung”). In KANT, I., Textos seletos (p. 100-116). 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes.
MACHADO, D. D. S. (2017). Jean-Jacques Rousseau, Édouard Claparède e Jean Piaget: apontamentos acerca da ideia de Educação Funcional. Schème, Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, 9 (2), 165-188. doi: 10.36311/1984-1655.2017.v9n2.08.p165
MANACORDA, M. A. (1992). História da educação: da antiguidade aos nossos dias. 3. ed. São Paulo, SP: Cortez: Autores Associados.
MAYHEW, K. C., & EDWARDS, A. C. (1936). The Dewey School: the laboratory school of the University of Chicago. New York: Atherton.
MICHAELIS (2021) Michaelis Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. São Paulo, SP: Melhoramentos.
NOVA ESCOLA (2008). Herbart, o organizador da pedagogia como ciência. Publicado em Nova Escola 01 out. 2008. Associação Nova Escola.
PIAGET, J. (2014). Relações entre a afetividade e a inteligência no desenvolvimento mental da criança. Rio de Janeiro, RJ: Wak.
PLATÃO (1999). As leis: incluindo Epinomis. São Paulo, SP: Edipro.
QUINTILIANO (2010). Educação Oratória (I, 1-3). In SABIONE, N., A formação inicial do orador e o ensino de língua segundo Quintiliano: considerações sobre alfabetização e aquisição da linguagem na Institutio oratória (I,1-3) (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP.
REZENDE, M. S., & TEIXEIRA, B. R. M. (2019). Maria Montessori e a noção de interesse na Revista do Ensino (1920). Pesquisa em foco, 24 (1), 4-17. doi: 10.18817/pef.v24i1.2024.
ROSSO, A. J. (1998). A correlação no contexto do ensino de Biologia: implicações psicopedagógicas e epistemológicas (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC.
ROUSSEAU, J. J. (1995). Emílio ou, da Educação. 3. ed. Rio de Janeiro, RJ: Bertrand Brasil.
SANTO AGOSTINHO (1980). Confissões. In SANTO AGOSTINHO, Confissões; De Magistro. 2. ed. São Paulo, SP: Abril Cultural.
SASS, O., & LIBA, F. R. T. (2011). Interesse e a educação: conceito de junção entre a psicologia e a pedagogia. Imagens da Educação, 1 (2), 35-45. doi: 10.4025/imagenseduc.v1i2.13302.
SOUZA, M. T. C. C. (2011). As relações entre afetividade e inteligência no desenvolvimento psicológico. Psicologia: Teoria e Pesquisa [online], 27 (2), 249-254. doi: 10.1590/S0102-37722011000200005.
STROHHECKER, F. S. A. (2019). Formação em interesse múltiplo: inspirações Herbartianas para pensar o tempo escolar como “afetação duradoura” (Dissertação de Mestrado). Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí.
TEIXEIRA, A. (2010). A pedagogia de Dewey. In ROMÃO, J. E., & RODRIGUES, V. L. (Orgs.), John Dewey (p. 33-66). Recife: Fundação Joaquim Nabuco: Massangana, 2010.
Copyright (c) 2024 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).







1.png)
