PEDAGOGICAL RESIDENCE PROGRAM

CREATING THE BIOLOGY/UFBA SUBPROJECT WEBSITE IN A PANDEMIC CONTEXT

Abstract

The present article aims to report the construction of the website of the Biology Subproject at the Federal University of Bahia, in the context of remote teaching activities resulting from the pandemic situation that began in 2020. As part of a group of digital products, the development of the website emerged as a possibility to engage students in basic education, through a series of text publications, organized with accessible, dynamic language, and committed to social issues. This challenge involved stages such as team assembly, collective meetings, website construction, and curation of posts. From February to December 2021, 27 texts were produced and published, addressing different Biology contents, intersected with topics such as public health, history of sciences, and ethnic-racial issues. The experience provided  the exploration of different dimensions of learning, from theoretical-methodological deepening – this includes technologies –  to the presentation of works reflecting the website's implications in the students' teaching dynamics. The way the website development process was conducted brought about the residents the achievement of the different objectives of the program, promoting the development of enriching competencies and skills in the training process of the students, professionals of the 21st century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nestor Barbosa de Oliveira Junior, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e estudante de mestrado no Programa de Pós-graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências (UFBA/UEFS).

Luiza Olívia Lacerda Ramos, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora Adjunta da Instituto de Biologia da Universidade Federal da Bahia (UFBA).

References

Albino, R., & Souza, C. A. (2016). Avaliação do nível de uso das TICs em escolas brasileiras: uma exploração dos dados da pesquisa "TIC Educação". Revista Economia & Gestão, 16(43), 101-125.
Almeida, J., Castelano, K., Santo, J., Souza, C., & Luquetti, E. (2015). Uso do blog na escola: recurso didático ou objeto de divulgação?. InterSciencePlace, 1(22).
Borges, M., Aquino, O., & Puentes, R. (2011). Formação de professores no Brasil: história, políticas e perspectivas. Revista HISTEDBR On-line, 11(42), 94-112.
Brasil. (2018). Portaria Nº 38, de 28 de fevereiro de 2018 – Institui o Programa Residência Pedagógica. Ministério da Educação. Brasília.
Capes. (2021). Capes pede celeridade para pagamento de bolsas. Recuperado de https://www.gov.br/capes/pt-br/assuntos/noticias/capes-pede-celeridade-para-pagamento-de-bolsas
Delizoicov, D., Angotti, J. A., & Pernambuco, M. M. C. A. (2018). Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. Cortez.
Freitas, V., Queirós, W., & Lacerda, N. (2018). Audiovisuais como temática de pesquisa em periódicos brasileiros de educação em ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 35(2), 592-633.
Garett, R., Chiu, J., Zhang, L., & Young, S. D. (2016). A literature review: website design and user engagement. Online journal of communication and media technologies, 6(3), 1.
Kauano, R. V., & Marandino, M. (2022). Paulo Freire na Educação em Ciências Naturais: Tendências e Articulações com a Alfabetização Científica e o Movimento CTSA. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, (e35064), 1-28.
Kuppuswamy, S., & Narayan, P. S. (2010). The impact of social networking websites on the education of youth. International journal of virtual communities and social networking (IJVCSN), 2(1), 67-79
Lopes, D. S., Alves, L. R. G., & Lira-da-Silva, R. M. (2023). O Programa Residência Pedagógica E A Formação Digital De Licenciandos Das Ciências Da Natureza. Investigações em Ensino de Ciências, 28(1), 127-156.
Luvizotto, C. K., Fusco, E., & Scanavacca, A. C. (2010). Websites educacionais: considerações acerca da arquitetura da informação no processo de ensino-aprendizagem. Educação em Revista, 11(2).
Massarani, Castelfranchi, Fagundes e Moreira (2021). O que os jovens brasileiros pensam da ciência e tecnologia?. Rio de Janeiro: Fiocruz/COC; INCT-CPCT
Masseto, M. (2013). Mediação Pedagógica e o uso da Tecnologia. In: Moran, J. M.; Masetto, M. T.; Behrens, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus.
Moran, J. M. (2013). Novas tecnologias e mediação pedagógica. Papirus Editora.
München, S. (2016). The Insertion Of The Science-Technology-Society Perspective In The Initial Formation Of Chemistry Teachers. Tese (Doutorado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria.
Nóvoa, A., & Finger, M. (2010). O método (auto)biográfico e a formação (2a ed.). Natal: EDUFRN.
Oliveira-Junior, N. B., & Lopes, D. S. (2021). O letramento científico como prática no itinerário formativo de um bolsista de iniciação à docência. #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, 10(1).
Peixoto, J., & Araújo, C. (2012). Tecnologia e educação: algumas considerações sobre o discurso pedagógico contemporâneo. Educação & Sociedade, 33, 253-268.
Prograd. (2018). Histórico. Coordenação Institucional do Residência Pedagógica UFBA. Disponível em: https://residenciapedagogica.ufba.br/historico. Acesso em: 11 set. 2021.
Residência Pedagógica Subprojeto Biologia: primeiros passos, desafios e perspectivas. (2021). 1vídeo (1h15min). Publicado pelo canal TV UFBA. Disponível em [OCULTO PARA EVITAR IDENTIFICAÇÃO]. Acesso em 24 fev. 2022.
Santos, E. (2010). Educação online para além da EAD: um fenômeno da cibercultura. In: Educação Online: cenário, formação e questões didático-metodológicas. Rio de Janeiro: Wak Editora.
Santos, S. R. M. dos, Ferreira, D., & Maneschy, P. (2023). Formação docente e o uso potencial das tecnologias digitais de comunicação e informação. Imagens Da Educação, 13(1), 33-53.
Santos, W. L. P. D. (2007). Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista brasileira de educação, 12, 474-492.
Schön, D. (1997). Os professores e sua formação. Lisboa, Portugal: Dom Quixote.
Soares, R., Vargas, V., Mariano, V., & Ruppenthal, R. (2020). Programa de Residência Pedagógica: perspectivas iniciais e desafios na implementação. Revista Insignare Scientia-RIS, 3(1), 116-131.
Sousa, J. C. de. (2020). Documentários Científicos sobre o Mundo Natural no Ensino de Biologia. Ciência & Educação (bauru), 26, e20002. https://doi.org/10.1590/1516-731320200002
Werlang, C. (2010). Formação profissional baseada em competências. Santa Maria: Multipress.
Zanotello, M., Studart, N., Torel, A., Esturari, E., Zocoler, F., & Santos, V. (2017). TIC e ensino de ciências na educação básica: a construção de um site sobre o sistema reprodutor humano. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, (Extra), 1135-1140.
Published
2024-10-02
How to Cite
Oliveira Junior, N. B. de, & Ramos, L. O. L. (2024). PEDAGOGICAL RESIDENCE PROGRAM. Imagens Da Educação , 14(3), 116-135. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v14i3.70373