TEACHING IN TIMES OF SOCIAL ISOLATION CAUSED BY COVID-19

NARRATIVES OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND PRIMARY EDUCATION TEACHERS IN A RURAL SCHOOL

Abstract

This text presents an excerpt from a doctoral research carried out in Paraná with Early Childhood Education and Elementary School teachers from an urban and a rural school, both public. Seeking to investigate teachers' conceptions of the relationship between family and school during the social distancing period throughout the COVID-19 pandemic, the study was based on the perspective of Bauman (2007, 2011), Freire (2021), Nóvoa (2022), and Ostetto (2012). The research approach is qualitative and carries out a case study called life story (Lara & Molina, 2011). Data collection included a questionnaire via Google Forms and an interview via Google Meet, and data processing occurred by analyzing the participants' responses to the questionnaire during the interview (Souza & Cabral, 2015). The following categories are presented as results of these narratives: school life path; career choice; and teaching in social distancing and school-family relationships. The teachers' perceptions present facts that marked their personal school journey and a relationship with their career choice. They point out the challenges faced during this period and the ambivalence of the teaching profession, in which there was dedication to work and recognition from families regarding the professional qualification of teachers in children's education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Magali Maria Johann, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente da Educação Infantil da Prefeitura Municipal de Chapecó, SC e Professora Substituta da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC).

Ercília Maria Angeli Teixeira de Paula, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM).

References

Bauman, Z. (1999). Modernidade e ambivalência. Jorge Zahar.

Bauman, Z. (2007). Tempos líquidos. Jorge Zahar.

Bauman, Z. (2011). 44 cartas ao mundo líquido moderno. Zahar.

Borges, L., Cia, F. & Silva, A. M. da. (2021). Atividades acadêmicas e relação família-escola durante o isolamento social da pandemia de COVID-19. Olhares & Trilhas, 23(2), abr./jun.

Castro, M. A. de., Alves, M. M. & Castro, D. D. de. Educação infantil e pandemia: família e escola em tempos de isolamento social. (2021). Ensino em Perspectivas, 2(4), p. 1-12. https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas.

Dalben, Â. I. L. de F. Relação família x escola em tempos de pandemia. (2019). Paidéia: r. do cur. de ped. da Fac. de Ci. Hum., Soc. e da Saú, Univ. Fumec, Ano 14, (22), p. 11-29 jul./dez.

Freire, P. (2021). Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. Paz e Terra.

Kenski, V. M. (2021). A vivência escolar dos estagiários e a prática da pesquisa em estágios supervisionados. In S. C. B. Piconez. A prática de ensino e o estágio supervisionado (24 ed.). Papirus.

Lara, Â. M. de B. & Molina, A. A. (2011). Pesquisa qualitativa: apontamentos, conceitos e tipologias. In Cezar de Alencar Arnaut Toledo, Maria Teresa Claro Gonzaga (Orgs.). Metodologia e técnicas de pesquisa nas áreas de Ciências Humanas. Eduem. 277 p.

Nóvoa, A. (2022). Escolas e professores: proteger, transformar, valorizar. Colaboração Yara Alvim. SEC/IAT. p.116.

Ostetto, E. (2012). O estágio curricular no processo de tornar-se professor. In Esmeralda Ostetto. Educação Infantil: saberes e fazeres da formação de professores (5. ed). Papirus.

Shor, I. & Freire, P. (1986). Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Tradução de Adriana Lopes; revisão técnica de Lólio Lourenço de Oliveira. Paz e Terra.

Sousa, M. G. da S. & Cabral, C. L. de O. (2015). A narrativa como opção metodológica de pesquisa e formação de professores. Horizontes, 33(2), p. 149-158, jul./dez.
Published
2025-04-26
How to Cite
Johann, M. M., & Paula, E. M. A. T. de. (2025). TEACHING IN TIMES OF SOCIAL ISOLATION CAUSED BY COVID-19. Imagens Da Educação , 15(1), 35-56. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v15i1.70385
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores