ADAPTATIONS AND CHALLENGES OF THE UFF'S PEDAGOGICAL RESIDENCY IN MATHEMATICS AND PEDAGOGY

Keywords: Teacher Training, Pedagogical Residency, Remote Teaching, COVID-19

Abstract

This article aims to analyze the implementation and adaptations of the Pedagogical Residency Program (PRP) at the Federal Fluminense University (UFF), emphasizing the necessary changes due to the COVID-19 pandemic. The adopted method consists of a detailed analysis of the program's structures, objectives, and dynamics, with special focus on the Mathematics and Pedagogy subprojects, addressing the transition to remote teaching and the implemented pedagogical strategies. The results reveal that, despite the challenges imposed by the pandemic context, the PRP maintained its effectiveness, adapting to new needs and realities. These adaptations included the use of digital technologies, the development of playful activities, and the active participation of scholarship holders, supervisors, mentors, and teachers from partner schools in a collaborative process of initial and continuous teacher training. The conclusions of the work highlight the resilience and adaptability of the program in the face of adversities, emphasizing its significant contribution to the training of future educators and to teaching practice. This study emphasizes the importance of flexible initial teacher training programs that can respond to contextual changes, especially in times of crisis like a pandemic.

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Author Biographies

Fabiano dos Santos Souza, Universidade Federal Fluminense - UFF

Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense (UFF). Professor Adjunto do Departamento de Educação, Sociedade e Conhecimento (SSE) da Faculdade de Educação (FEUFF). Professor do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação (PPGEDU-UFF-FEUFF-M/D). Professor do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ensino (PPGEn-UFF-INFES). Professor Colaborador do Mestrado Profissional em Educação Matemática da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Coordenador de área do Subprojeto do PIBID de Matemática da UFF (2022 - 2024).

Amanda Oliveira Rabelo, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Aveiro (UA). Professora Associada da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Professora do PPGEDUC/UFRRJ e do PPG Ensino/UFF.

Jean Carlos Miranda, Universidade Federal Fluminense - UFF

Doutor em Ciências (Ecologia) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professor Adjunto na Universidade Federal Fluminense (UFF). Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Natureza (UFF) e também do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Ambiente e Sociedade (UERJ). 

Dayala Vargens, Universidade Federal Fluminense - UFF

Doutora em Letras Neolatinas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense (UFF). Professora do Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem da UFF.

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Published
2024-10-02
How to Cite
Souza, F. dos S., Rabelo, A. O., Miranda, J. C., & Vargens, D. (2024). ADAPTATIONS AND CHALLENGES OF THE UFF’S PEDAGOGICAL RESIDENCY IN MATHEMATICS AND PEDAGOGY. Imagens Da Educação , 14(3), 136-160. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v14i3.70593