ADAPTATIONS AND CHALLENGES OF THE UFF'S PEDAGOGICAL RESIDENCY IN MATHEMATICS AND PEDAGOGY
Abstract
This article aims to analyze the implementation and adaptations of the Pedagogical Residency Program (PRP) at the Federal Fluminense University (UFF), emphasizing the necessary changes due to the COVID-19 pandemic. The adopted method consists of a detailed analysis of the program's structures, objectives, and dynamics, with special focus on the Mathematics and Pedagogy subprojects, addressing the transition to remote teaching and the implemented pedagogical strategies. The results reveal that, despite the challenges imposed by the pandemic context, the PRP maintained its effectiveness, adapting to new needs and realities. These adaptations included the use of digital technologies, the development of playful activities, and the active participation of scholarship holders, supervisors, mentors, and teachers from partner schools in a collaborative process of initial and continuous teacher training. The conclusions of the work highlight the resilience and adaptability of the program in the face of adversities, emphasizing its significant contribution to the training of future educators and to teaching practice. This study emphasizes the importance of flexible initial teacher training programs that can respond to contextual changes, especially in times of crisis like a pandemic.
Downloads
References
Bourdieu, P. (2004). Coisas ditas. Brasiliense.
Bourdieu, P. (1996). Razões prática: Sobre a teoria da ação (M. Corrêa, Trad.). Papirus.
Carvalho, M. A. de O. (2005). Alfabetizar e Letrar: Um diálogo entre a teoria e a prática. Vozes.
Ferreiro, E. (2009). Passado e presente dos verbos ler e escrever. Cortez.
Ferreiro, E., & Teberosky, A. (1999). Psicogênese da língua escrita. Artes Médicas Sul.
Freire, P. (1997). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.
Freire, P. (1974). Pedagogia do oprimido. Paz e Terra.
Kishimoto, T. M. (Org.). (1993). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. (3ª ed.). Cortez.
Mortatti, M. R. (2006). História dos métodos de alfabetização no Brasil. Conferência proferida durante o Seminário “Alfabetização e letramento em debate". Recuperado de https://fbnovas.edu.br/site/wp-content/uploads/2019/02/Acervo%20em%20PDF/Histórias%20dos%20Métodos%20de%20Alfabetização%20no%20Brasil.pdf
Nóvoa, A. (1992). Formação de professores. In A. Nóvoa (Org.), Vidas de professores. Dom Quixote.
Nóvoa, A. (2009). Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista Educación.
Nóvoa, A., & Alvim, Y. C.. (2021). COVID-19 E O FIM DA EDUCAÇÃO 1870 - 1920 - 1970 - 2020. História Da Educação, 25, e110616. https://doi.org/10.1590/2236-3459/110616
Nóvoa, A. (2022). Escolas e professores proteger, transformar, valorizar. SEC/IAT.
Pimenta, S. G. (2012). Formação de professores: Identidade e saberes da docência. In S. G. Pimenta (Org.), Saberes pedagógicos e atividade docente. (8ª ed., pp. 15-38). Cortez.
Santos, P. S. M. B. dos. (2014). Guia prático da política educacional no Brasil: Ações, planos, programas e impactos. (2ª ed. rev. e ampl.). Cengage Learning.
Souza, F. dos S. (2016). Política nacional de formação de professores: Análise da implementação do PIBID de Matemática da Universidade Federal Fluminense. (Tese de Doutorado, Universidade Federal Fluminense).
Souza, F. dos S., & Coutinho, C. de Q. e S. . (2023). The conceptions of teacher education of the PIBID Mathematics initiation scholarship students at UFF: a cohesive analysis with the use of CHIC. Revista Internacional De Pesquisa Em Educação Matemática, 13(4), 1-21. https://doi.org/10.37001/ripem.v13i4.3466
Tardif, M. (2012). Saberes docentes e formação profissional. (14ª ed.). Vozes.
Zeichner, K. M. (2010). Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Revista Educação, 35(3), 479-504.
Copyright (c) 2024 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).