STARTING TEACHING IN THE CONTEXT OF PANDEMIC
CHALLENGES AND POSSIBILITIES
Abstract
With Covid-19, a new way of relating and living in society was established. In Education, classes took on a remote nature, with a routine in a virtual environment, posing a new challenge for the school community. In this analysis, we turn specifically to the reality experienced by teachers from Ceará who are starting to teach. The objective is to understand the challenges and ways of reacting for teachers starting their careers during the pandemic, as well as how these teachers have dealt with the adversities of this scenario. We developed a qualitative research, carried out with the participation of beginning teachers who present, through written narratives, the challenges and experiences during their entry into teaching, amid the pandemic. The studies by Garcia (2010), Stake (2011), Cruz, Hobold and Farias (2020), Contreras (2012), Cardoso and Mendonça (2020), Nono and Mizukami (2002), served as the basis for the analyzes in focus. The results indicate that the challenges experienced at the beginning of teaching were intensified in this context and that teachers seek to overcome them in different ways. It is expected to contribute to reflection on the social relevance of supporting and monitoring these teachers, how to problematize the pandemic context, making the school reality even more complex and challenging.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel; ROLDÃO, Maria do Céu. Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: o ano de indução. Formação docente, Belo Horizonte, v. 06, n. 11, p. 109-126, ago./dez. 2014.
ALMEIDA, Patrícia Albieri; NORONHA, Shirlayne Santos. Professores iniciantes da Educação Infantil e dos anos iniciais: desafios e práticas que favorecem a inserção profissional. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 12., 2015, Curitiba. Anais... Curitiba: [s.n], 2015.
ALVES, Roberlúcia Rodrigues. Professores iniciantes egressos do Pibid em ação: aproximações à sua prática profissional. 2017. 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2017.
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Professores iniciantes: egressos de programas de iniciação à docência. Revista Brasileira de Educação, [s.l], v. 23, e230095, 2018.
CAVALCANTE, Maria Mikaele da Silva. Permanecer ou evadir da docência? Estudo sobre perspectivas de professores iniciantes egressos do Pibid UECE. 2018. 156f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2018.
COSTA, Sandy Lima. Concepções sobre teoria e prática: implicações para a profissionalidade e a aprendizagem docente de professoras iniciantes na educação infantil. 2021. 218 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2021
CUNHA, Maria Isabel da; ZANCHET, Beatriz Maria BoéssioAtrib. A problemática dos
professores iniciantes: tendência e prática investigativa no espaço universitário. Educação, v. 33, n. 3, p. 189-197, 2010.
DOURADO, Luiz Fernandes. PNE, políticas e gestão da educação: novas formas de organização e privatização. In: DOURADO, Luiz Fernandes (org.). PNE, políticas e gestão da educação: novas formas de organização e privatização. Luiz Fernandes Dourado, Organizador, (Meio Eletrônico) - Brasília: Anpae, 2020.
FARIAS. Isabel Maria Sabino de. Inovação, mudança e cultura docente. Brasília: Liber Livro, 2006.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
GARCIA, Carlos Marcelo. O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 2, n. 3, p. 11-49, ago./dez. 2010.
GIOVANNI, Luciana Maria; GUARNIERI, Maria Regina. Pesquisas sobre professores iniciantes e as tendências atuais de reforma da formação de professores: distância, ambiguidades e tensões. In: GIOVANNI, Luciana Maria; MARIN, Alda Junqueira (Orgs.). Professores iniciantes: diferentes necessidades em diferentes contextos. São Paulo: Junqueira&Marin, 2014. p. 33-44.
JARDILINO, José Rubens Lima; SAMPAIO, Ana Maria Mendes. Desenvolvimento profissional docente: Reflexões sobre política pública de formação de professores. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 10, p. 180-194, jan./abr. 2019.
JESUS, Saul Neves de. Desmotivação e crise de identidade na profissão docente.
KATÁLY515, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. 192-202, jul./dez. 2004.
LEONI, Naiara Mendonça. A inserção no exercício da docência: necessidades formativas de professores em seus anos iniciais. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012.
LELIS, Isabel. Profissão docente: uma rede de histórias. [S.l:s.n], 2001.
MESQUITA, Elza; FORMOSINHO, João; MACHADO, Joaquim; Supervisão da prática pedagógica e colegialidade docente. A perspectiva dos candidatos a professores. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, v. 12, 2012, pp. 59-77.
NÓVOA, Antônio. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
PONTES, Ana Paula Furtado Soares; FIRMINO, Carlos Antônio Barbosa. Docência como profissão: condições de trabalho e precarização. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO, 25.,; CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA
EDUCAÇÃO, 2., 2011, São Paulo. Anais... ANPAE. São Paulo: ANPAE, 2011. v. 1. p. 1-13
ROMANOWSKI, Joana Paulin. Professores principiantes no Brasil: questões atuais. In: III Congresso Internacional sobre Profesorado Principiante e Inserción Profesional a La Docencia, Santiago do Chile, 2012.
ROMANOWSKI, Joana Paulin; MARTINS, Pura Lúcia Oliver Martins. Formação continuada: contribuições para o desenvolvimento profissional dos professores. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 10, n. 30, p. 285-300, maio/ago. 2010.
TANCREDI, Regina Puccinelli. Aprendizagem da docência e profissionalização: elementos de uma reflexão. São Carlos :EdUFSCar, 2009. 62 p.
Copyright (c) 2024 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).