RACISM AND MORALISM
HOW DO YOU KNOW WHAT'S RIGHT?
Abstract
This article is the result of an image analysis of two posters pasted to the wall of a school in Boston (USA), where they are displayed: one with a sentence and the image of Rosa Parks, and the other with a sentence by Mother Teresa of Calcutta, in addition of a title at the top. The objective was to understand the message implicit in the posters and how we can problematize it. For the production of meaning, the Critical Image Analysis method was used (AMORIM; KRESS, 2020), which consists of the analysis of an image through seven steps (first impressions, description, analysis, critical awareness, reasoning, connections and expressions) which comprise three mental operations: knowing, analyzing and relating the image from its simplest to the most complex aspects. It was possible to establish a connection of the phrases on the posters with universal ethics and the beauty of the world (FREIRE, 1996), decolonization and solidarity (GAZTAMBIDE-FERNÁNDEZ, 2019), in addition to anti-racist practice, in Almeida (2019) and morality, in Nietzsche (1998). We also use Castells (1999) to refute the way in which the image is communicated. The content of the image provokes reflections and calls us to (re)think racism and social inequalities.
Downloads
Metrics
References
AMORIM, S. S.; KRESS, T. Critical Pedagogy analysis framework (texto inédito). 2020.
BÍBLIA SAGRADA. Edição Pastoral. 12ª Impressão: fevereiro de 2015; páginas 1242-1247. Livro de Mateus, capítulos 5, 6, 7.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. PNAD Contínua. Brasília, 2019.
CANDAU, Vera (Org), Interculturalizar, descolonizar, democratizar: uma educação “outra”? Rio de Janeiro: 7 Letras; GECEC, 2016.
CARLOTO, Denis Ricardo. COSTA, Helder Gomes. Escola como espaço do acontecer solidário: reflexões sobre o lugar. Revista Sapiência: Sociedade, Saberes e Práticas Educacionais v.8, n.3, p. 30-47, Jul./Dez., 2019.
CARRERA, Fernanda. Racismo e Sexismo em bancos de imagens digitais: análise de resultados de busca e atribuição de relevância na dimensão financeira/profissional. In: SILVA, Tarcízio (Org). Comunidades, algoritmos e ativismos digitais: Olhares afrodiaspóricos. LiteraRUA, São Paulo, 2020.
CASTELLS, Manuel. Prólogo: a rede e o ser. In: CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede (volume I). Tradução: Roneide Venâncio Majer. São Paulo: Paz e Terra, 1999. p. 21-47.
DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. Tradução de Heci Regina Candiani. São Paulo: Boitempo, 2016.
EURICO, Márcia Campos. A luta contra as explorações/opressões, o debate étnico-racial e o trabalho do assistente social. Serviço Social e Sociedade. São Paulo, n. 133, p. 515-529, set./dez. 2018.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática da autonomia. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1996.
GAZTAMBIDE-FERNÁNDEZ, Rubén A. Descolonização e a pedagogia da solidariedade. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 20, n. 59, p. 8-38, out/dez 2019. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/47486/31582. Acesso em: 06 de mar de 2020.
MACEDO, Regina Coeli Moura de. Imagens e narrativas nos/dos murais: dialogando com os sujeitos da escola. Educação e Sociedade. Campinas, vol. 28, n. 98, p. 111-128, jan./abr. 2007. Disponível em http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em 23 Julho 2021.
NIETZCHE, F. Humano, Demasiado Humano. Um livro para espíritos livres. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Cia. das Letras, 1998.
OLIVEIRA, L.F. Sociologia para jovens do século XXI. Rio de Janeiro: Imperial Novo Milênio, 2007.
SOUSA, Umbelina Rodrigues. Sermão do Monte: o mais excelente código de ética, novembro/2012. Trabalho realizado referente ao Seminário Teológico do Betel Brasileiro e Ação Evangélica. http://umbelinars.blogspot.com/2012/11/sermao-do-monte-o-mais-excelente-codigo.html. Acesso 05 de Agosto 2021.
TUONO, Nadiele Elias Faria. VAZ, Marta Rosani Taras. O racismo no contexto escolar e a prática docente. Debates em Educação. Vol. 9, Nº. 18, Maio/Agost 2017.
VICENTE, Tania Aparecida de Souza. Metodologia de análise das imagens. Contracampo (UFF), Niteroi, v. 4, p. 147-158, 2000.
VIEIRA, Rebeca Lira de Oliveira Prado; AMORIM, Simone Silveira. Ensinar e influenciar: o Facebook e a função social do docente durante a pandemia da Covid-19. Anais do 10º SIMEDUC, Aracajú, Universidade Tiradentes, 2021. Disponível em: https://eventos.set.edu.br/simeduc/article/view/14730. Acesso em: 20 de jun de 2021.
Copyright (c) 2025 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).