OON THE ABSENCE AND PRESENCE OF THE CLITORIS IN TEXTBOOKS

Keywords: didactic transposition, gender relations, sexuality

Abstract

The objective of this study was to investigate the process of didactic transposition (DT) of the clitoral structure, in seven books on Natural Sciences and their Technologies, recommended by the National TextBook and Didactic Material Program, year 2021. We carried out a comparative analysis between DT referring to the clitoris and the penis, using an analytical matrix based on the KVP model, from English, K (knowledge), V (values) and P (Practices), and consisting of the following criteria: image representations (in sagittal section of the pelvis, frontal view and when isolated from the human body) and representations textual. The results highlighted gaps in the representations of anatomophysiological elements related to the clitoris, unlike what we observed in relation to the penis. We identified a predominance of images of the sectioned human body that do not provide an adequate visualization of the clitoral structure and we found that the majority of LDs represent the glans of the clitoris as if it were the organ in its entirety. Furthermore, the textual elements indicated that the DT of the clitoral structure distances itself from the scientific knowledge of reference, offering a superficial approach, insufficient to provoke a critical discussion about the organ.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kaliane, Federal University of Reconcavo da Bahia

Graduada em Licenciatura em Biologia pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB, Campus Cruz das Almas - CCAAB. Mestranda pelo Programa de Pós-graduação em Genética e Biologia Molecular na Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC.

Gabriel Ribeiro, Federal University of Reconcavo da Bahia

Doutor em Ciências da Educação pela Universidade do Minho (UMinho). Professor do Centro de Ciências Agrárias, Ambientais e Biológicas da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) e do Programa de Pós-Graduação em Estudos Interdisciplinares da Universidade Federal da Bahia (UFBA).

References

Braun, V., & Wilkinson, S. (2001). Socio-cultural representations of the vagina. Journal of reproductive and infant psychology, 19(1), 17-32.

Carvalho, G. S. (2009). A transposição didática e o ensino da biologia. In A. M. A. Caldeira & E. S. N. N. Araújo (Orgs.), Introdução à didática da biologia (p. 34-57). São Paulo, SP: Escrituras.

Chalker, R. (2001). A Verdade Sobre o Clitóris: o mundo secreto ao alcance da sua mão. Rio de Janeiro, RJ: Imago.

Clément, P. (2006). Didactic Transposition and KVP Model: Conceptions as interactions between scientific knowledge, values and social practices. In ESERA Summer School, Instituto de Educação da Universidade do Minho (p. 9-18). Braga, Portugal.

Di Marino, V., & Lepidi, H. (2014). Anatomic Study of the Clitoris and the Bulbo-Clitoral Organ. London, UK: Springer.

Fernández, M. L., Fernández, M. V. C., & Castro, Y. R. (2013). El clítoris y sus secretos. Vigo, Espanha: Difusora de Letras, Artes e Ideas.

Furlani, J. (2008). Mulheres só fazem amor com homens? A educação sexual e os relacionamentos entre pessoas do mesmo sexo. Pro-Posições, 19(2), 111–131.

Hernando, A. C. (1999). Cunnus: Repressões e insubmissões do sexo feminino. Lisboa: Antígona.

Jara, I. C. (2019). Mutilação cognitiva do clitóris: regimes de verdade sobre o corpo sexuado da fêmea humana (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.

Ladislau Filha, C. S., & Ribeiro, G. (2016). The approach to sexuality in PNLD textbooks: a focus on STI/AIDS and condoms. Ciência & Educação, 22, 773-788.

Laqueur, W. T. (2001). Inventando o sexo: corpo e gênero dos gregos a Freud. Rio de Janeiro: Relume Dumará.

Lima Soares, E. de, Carrozoni Lopez Viçosa, C. S., Castro Pessano, E. F., & Folmer, V. (2018). As Representações do corpo humano nos livros didáticos de ciências. Góndola, Enseñ Aprend Cienc, 13(1), 55-72.

Machado, M. S., & Sepúlveda, C. A. S. (2021). Sistema reprodutor feminino e masculino, há uma diferença em suas abordagens? Uma análise de livros didáticos através do modelo KVP. Bio-grafía, 17(número extraordinário), 1-7.

Moore, L. J. & Clarke, A. E. (1995). Clitoral Conventions and Transgressions: Graphic Representations in Anatomy Texts, c1900-1991. Feminist Studies, 21(2), 255-301.

O'Connell, H. E., Sanjeevan, K. V., & Hutson, J. M. (2005). Anatomy of the clitoris. The Journal of Urology, 174, 1189-1195.

Ogletree, S. M., & Ginsburg, H. J. (2000) Kept Under the Hood: Neglect of the Clitoris in Common Vernacular. Sex Roles, 43(11-12), 917-926.

ONU – Organização das Nações Unidas. (2008). Combate mutilação genital feminina. ONU News. Recuperado em 23 de abril de 2023, de https://news.un.org/pt/story/2008/02/1245021.

Ribeiro, G., Ferreira, R.A., Bonfim, C. T. C., & Eloy, C. (2019). Sexualidade nos livros didáticos: análises e proposições baseadas em aspectos imagéticos. Ensino, Saúde e Ambiente, 12 (1) 99-122.

Santana, M. C. S., & Waldhelm, M. C. V. (2009). Abordagem da sexualidade humana em livro didático de ciências – desvelando os bastidores de uma proposta. Ensino, Saúde e Ambiente, 2(2), 2-20.

Soares, A. G., & Paraíso, M. A. (2023). Gênero e sexualidade no currículo da pedagogia. Imagens da Educação, 13(1), 54-76.

Wolfe, M. (2018). Materialising effects of difference in sex education: the ‘absurd’ banana penis. Gender and Education, 30(8), 1065-1077.
Published
2025-04-26
How to Cite
Nascimento dos Santos Pinto, K., & Ribeiro, G. (2025). OON THE ABSENCE AND PRESENCE OF THE CLITORIS IN TEXTBOOKS. Imagens Da Educação , 15(1), 181-203. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v15i1.71611
Section
Image Studies