TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA: POSSIBILIDADES DE ENSINO E APRENDIZAGEM À LUZ DA TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL
Abstract
This research refers to autism spectrum disorder and possibilities for referrals in the inclusive school context. It is characterized as a bibliographical, documentary and qualitative research, based on legal documents, scientific articles and studies by classic and renowned authors, referring to special education today. In view of the legal rights of students with autism to be together with their peers in an inclusive educational context, and considering challenges such as the lack of resources, the lack of continuing training for teachers and the high number of students per class, how can we, in the light of Historical-Cultural Theory, promote teaching and learning for students with ASD? We begin by highlighting the main inclusive educational policies and a brief historical review relating to autism spectrum disorder. Intervention possibilities based on different psychological theories applied to education were presented. However, it was possible to verify the importance of mediation, supported by Historical-Cultural Theory, in the inclusive school context, as it provides meaningful interactions for students with autism. In this way, it is believed that this theory enables teaching and learning, through scientific content.
Downloads
Metrics
References
Araújo, Á. C., & Neto, F. L. (2014). A nova classificação Americana para os Transtornos Mentais: o DSM-5. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, 16(1), 67-82. http://rbtcc.webhostusp.sti.usp.br/index.php/RBTCC/article/view/659
Araújo, P. H., Santos, V. A. dos, & Borges, I. C. (2021). O autismo e a inclusão na educação infantil: estudo e revisão. Brazilian Journal of Development, 7(2), 19775–19789. doi: https://doi.org/10.34117/bjdv7n2-563
Bosa, C. (2002). Autismo: atuais interpretações para antigas observações. In Baptista, C. R., Bosa, C., & colaboradores. Autismo e educação: reflexões e propostas de intervenção (pp. 21-39). Porto Alegre: Artmed.
Bragin, M. B. (2011). Antecedente da educação de autistas no Brasil: teorias políticas e suas influências nas práticas pedagógicas em centros de atendimento educacional especializado. Revista Digital Fermentario, 5, 1-22. http://www.fermentario.fhuce.edu.uy/index.php/fermentario/article/view/60
Brasil. (2008). Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: MEC. http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf
Brasil. (2012). Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista. Brasília, DF: Presidência da República. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm
Brasil. (2021a). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da educação básica 2020: resumo técnico [recurso eletrônico]. Brasília, DF: Inep. https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2020.pdf
Brasil. (2021b). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da escolar 2020: Divulgação dos resultados [recurso eletrônico]. Brasília, DF: Inep. https://download.inep.gov.br/censo_escolar/resultados/2020/apresentacao_coletiva.pdf
Brasil. (2022). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da escolar 2021: Divulgação dos resultados [recurso eletrônico]. Brasília, DF: Inep. https://download.inep.gov.br/censo_escolar/resultados/2021/apresentacao_coletiva.pdf
Costa, D. A. C. da. (2015). O Autismo e a Educação Especial: o “mundo” de (im)possibilidades para a humanização. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual de Maringá, Maringá. http://www.ppi.uem.br/arquivos-para-links/teses-e-dissertacoes/2015/deisem.br
Cunha, E. (2012). Autismo e inclusão: psicopedagogia e práticas educativas na escola e na família (4ª ed.). Rio de Janeiro: Wak Editora.
Gil, A. C. (1991). Como elaborar projetos de pesquisa (2ª ed.). São Paulo: Atlas.
Kanner, L. (1943). Distúrbios Artísticos do Contato Afetivo. http://www.profala.com/artautismo11.htm
Luria, A. R. (2010). Vigotskii. In Vigotski, L. S., Luria, A. R., & Leontiev, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem (11ª ed., pp. 21-37). São Paulo: Ícone.
Marinho, E. A. R., & Merkle, V. L. (2009). Um olhar sobre o autismo e sua especificação. In Anais do 9º Congresso Nacional de Educação–Educere da PUCPR (pp. 6084-6096). Curitiba, PR. https://atividadeparaeducacaoespecial.com/wp-content/uploads/2014/07/UM-OLHAR-SOBRE-O-AUTISMO-E-SUAS-ESPECIFICA%C3%87%C3%95ES.pdf
Martins, P., & Moreira, M. (2022). Autismo e Educação: As contribuições da psicologia histórico-cultural. Cadernos de psicologia, 3(6), 226-249. http://seer.uniacademia.edu.br/index.php/cadernospsicologia/article/view/3173
Mori, N. N. R. (2016). Psicologia e educação inclusiva: ensino, aprendizagem e desenvolvimento de alunos com transtornos. Acta Scientiarum. Education, 38(1), 51-59. https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/26236
Orrú, S. E. (2008). Os estudos da análise do comportamento e a abordagem histórico-cultural no trabalho educacional com autistas. Revista Iberoamericana De Educación, 45(3), 1-12. doi: https://doi.org/10.35362/rie4532120
Orrú, S. E. (2010). Contribuições da abordagem histórico-cultural na educação de alunos autistas. Revista Humanidades Médicas, 10(3), 1-11. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S172781202010000300002&lng=es&nrm=iso
Skinner, B. F. (2009). Sobre o behaviorismo (15ª ed.). São Paulo: Cultrix (Trabalho original publicado em 1974). https://aweafs.files.wordpress.com/2013/08/skinner-burrhus-sobre-o-behaviorismo.pdf
Suplicy, A. M. (1993). Autismo Infantil: Revisão Conceitual. Revista de Neuropsiquiatria da infância e adolescência, 1(1), 21-28. http://www.psiquiatriainfantil.com.br/revista/edicoes/Ed_01_1/in_01_06.pdf
Travain, A. L. da S., & Garcia, D. I. A. (2021). Políticas Públicas na Perspectiva da Educação Inclusiva e Tendências em Curso. Revista Cocar, 15(33), 1-19. https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4529
Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.
Vigotski, L. S. (1998). A formação social da mente (6ª ed.). São Paulo: Martins Fontes.
Vigotski, L. S. (2010). Aprendizagem e Desenvolvimento Intelectual na Idade Escolar. In Vigotski, L. S., Luria, A. R., & Leontiev, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem (11ª ed., pp. 21-37). São Paulo: Ícone.
Vigotski, L. S. (2021). Psicologia, educação e desenvolvimento: escritos de Lev Vygotsky (Z. Prestes & E. Tunes, Trads.). São Paulo: Expressão Popular.
Vigotski, L. S. (2022). Obras Completas – Tomo Cinco: Fundamentos de Defectologia (Programa de Ações Relativas às Pessoas com Necessidades Especiais ¬– PEE, Trad.). Cascavel, PR: EDUNIOESTE. https://editora.unioeste.br/index.php?route=product/product&product_id=186
Vigotski, L. S. (2001). A construção do pensamento e da linguagem (P. Bezerra, Trad.; 2a ed.). São Paulo: WMF Martins Fontes.
Vigotski, L. S., Luria, A. R., & Leontiev, A. N. (2010). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem (11ª ed.). São Paulo: Ícone.
Copyright (c) 2025 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).